New York Times> Chimerica, η άνοδος και η πτώση της πιο επιτυχημένης -και αμφιλεγόμενης- κοινοπραξίας στον κόσμο

- Advertisement -

Αν και οι μισθοί έχουν αυξηθεί στην Κίνα, καμία άλλη χώρα δεν διαθέτει το βάθος και το εύρος της παραγωγικής της ικανότητας. Αυτό δεν έγινε τυχαία

Για περισσότερο από ένα τέταρτο του αιώνα, οι οικονομικές τύχες και περιουσίες των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας είναι συγχωνευμένες σε μια μοναδική μνημειώδη κοινοπραξία.

Από τον Peter S. Goodman/New York Times

Οι Αμερικανοί αντιμετώπισαν την Κίνα σαν τη μητέρα όλων των καταστημάτων outlet, αγοράζοντας εκπληκτικές ποσότητες εργοστασιακών προϊόντων σε χαμηλές τιμές. Οι μεγάλες μάρκες την εκμεταλλεύτηκαν ως το απόλυτο μέσο μείωσης του κόστους, κατασκευάζοντας τα προϊόντα τους σε μια χώρα όπου οι μισθοί είναι χαμηλοί και τα συνδικάτα απαγορεύονται.

Καθώς η κινεζική βιομηχανία γέμιζε τα αμερικανικά σπίτια με ηλεκτρονικά και έπιπλα, οι δουλειές στα εργοστάσια έβγαλαν εκατοντάδες εκατομμύρια Κινέζους από τη φτώχεια. Οι ηγέτες της Κίνας χρησιμοποίησαν τα έσοδα του εξαγωγικού κεφαλαίου τους για να αγοράσουν τρισεκατομμύρια δολάρια κρατικών ομολόγων των ΗΠΑ, διατηρώντας το κόστος δανεισμού της Αμερικής σε χαμηλά επίπεδα και επιτρέποντας τη συνέχιση των δαπανών της.

Έτσι, έχουμε δύο χώρες που τις χωρίζει ο Ειρηνικός Ωκεανός, η μία διαμορφωμένη από τον ελεύθερο καπιταλισμό, η άλλη κυβερνάται από ένα αυταρχικό Κομμουνιστικό Κόμμα, αλλά ενώνονται σε μια επιχείρηση τόσο σημαντική που ο οικονομικός ιστορικός Niall Ferguson επινόησε ένα νέο όρο: Chimerica, συντομογραφία για τη «συμβιωτική οικονομική τους σχέση».

Ωστόσο, κανείς στις δύο πλευρές του Ειρηνικού δεν χρησιμοποιεί λέξεις όπως «συμβίωση» σήμερα.

Στην Ουάσιγκτον, δύο πολιτικά κόμματα που δεν συμφωνούν σχεδόν σε τίποτα μεταξύ τους είναι ενωμένα στην απεικόνιση της Κίνας ως γεωπολιτικού αντιπάλου και θανάσιμης απειλής για την ασφάλεια της μεσαίας τάξης. Στο Πεκίνο, οι ηγέτες κατηγορούν τις Ηνωμένες Πολιτείες ότι αρνούνται να δεχθούν τη θέση που δικαιούται η Κίνα ως υπερδύναμη. Καθώς κάθε χώρα επιδιώκει να μειώσει την εξάρτησή της από την άλλη, οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο προσαρμόζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.

Η Chimerica έχει υποκύψει σε έναν εμπορικό πόλεμο, με τις δύο πλευρές να επεκτείνουν τους ξαφνικούς δασμούς και τους περιορισμούς στις κρίσιμες εξαγωγές —από την προηγμένη τεχνολογία έως τα ορυκτά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι αμερικανικές εταιρείες μεταφέρουν την εργοστασιακή παραγωγή μακριά από την Κίνα σε λιγότερο πολιτικά επικίνδυνους χώρους. Οι κινεζικές επιχειρήσεις επικεντρώνονται στο εμπόριο με συμμάχους και γείτονες, ενώ αναζητούν εγχώριους προμηθευτές όσον αφορά την τεχνολογία που απαγορεύεται να αγοράσουν από αμερικανικές εταιρείες.

Δεκαετίες αμερικανικής ρητορικής που υμνούσαν το εμπόριο ως πηγή εκδημοκρατισμού στην Κίνα έχουν δώσει τη θέση τους στο αφήγημα ότι η τρέχουσα ηγεσία της χώρας -υπό τον Πρόεδρο Xi Jinping- σκοπεύει να συντρίψει τη διαφωνία στο εσωτερικό και να προβάλει στρατιωτική ισχύ στο εξωτερικό.

Για τους Κινέζους ηγέτες, η κάποτε επικρατούσα πίστη ότι η οικονομική ολοκλήρωση θα υποστήριζε ειρηνικές σχέσεις έχει δώσει τη θέση της σε μια μυώδη μορφή εθνικισμού που αμφισβητεί μια παγκόσμια τάξη που εξακολουθεί να κυριαρχείται από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αλλά το διαζύγιο δεν είναι μια πρακτική επιλογή.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα -οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου- είναι αλληλένδετες. Η κινεζική μεταποίηση έχει εξελιχθεί σε πολλούς βασικούς τομείς όπως τα υποδήματα και τα είδη ένδυσης, έχοντας αναδειχθεί σε προηγμένες βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι βασικές για τις προσπάθειες περιορισμού των καταστροφών της κλιματικής αλλαγής. Και οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν η ύψιστη καταναλωτική αγορά. Παρόλο που οι γεωπολιτικές εντάσεις διαλύουν τους δεσμούς τους, αυτές οι δύο χώρες εξακολουθούν να εξαρτώνται η μία από την άλλη και οι αντίστοιχοι ρόλοι τους δεν αντικαθίστανται εύκολα.

Η Apple κατασκευάζει τα περισσότερα iPhone της στην Κίνα, παρόλο που έχει μεταφέρει κάποια παραγωγή στην Ινδία. Μια κινεζική μάρκα, η CATL, είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο και οι κινεζικές εταιρείες κυριαρχούν στη διύλιση κρίσιμων ορυκτών όπως το νικέλιο που χρησιμοποιούνται σε τέτοια προϊόντα. Οι κινεζικές επιχειρήσεις αποτελούν περισσότερα από τα τρία τέταρτα της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού για ηλιακά πάνελ.

Η Κίνα είναι ηγετική πηγή πωλήσεων για μεγάλες παγκόσμιες μάρκες, από στούντιο του Χόλιγουντ και πολυεθνικές αυτοκινητοβιομηχανίες έως δημιουργούς κατασκευαστικού εξοπλισμού όπως η Caterpillar και η John Deere. Οι κατασκευαστές τσιπ υπολογιστών όπως η Intel, η Micron και η Qualcomm αντλούν περίπου τα δύο τρίτα των εσόδων τους από πωλήσεις και συμφωνίες αδειοδότησης στην Κίνα.

Το ισχυρό ρυμουλκό αυτών των εμπορικών εμπλοκών θα βρίσκεται στο παρασκήνιο των προγραμματισμένων συζητήσεων την Τετάρτη μεταξύ του Xi και του Προέδρου Biden. Η συνάντηση, σε παγκόσμιο συνέδριο στο Σαν Φρανσίσκο, θα είναι η πρώτη τους μετά από ένα χρόνο.

Ωστόσο, η εκτίμηση ότι το πολιτικό τους σχίσμα θα διαρκέσει αλλάζει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Αντί να βασίζονται στην Κίνα ως το εργοστάσιο του πλανήτη, οι επιχειρήσεις διερευνούν ολοένα και περισσότερο τρόπους διαφοροποίησης. Το Μεξικό και η Κεντρική Αμερική κερδίζουν επενδύσεις καθώς εταιρείες που επιχειρούν στη Βόρεια Αμερική στήνουν εργοστάσια εκεί.

Ορισμένοι αναλυτές στο εμπόριο και την εθνική ασφάλεια γιορτάζουν αυτές τις αλλαγές ως μια καθυστερημένη προσαρμογή σε δεκαετίες ανάπτυξης που ωθείται από μια επικίνδυνη συνεξάρτηση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας.

Οι αγορές αμερικανικού χρέους από το Πεκίνο -αν και μειώνονταν σταθερά από το 2012- διατήρησαν το κόστος δανεισμού σε χαμηλά επίπεδα, αλλά ενθάρρυναν επίσης τους επενδυτές να αναζητήσουν μεγαλύτερες αποδόσεις. Αυτό οδήγησε τους χρηματοοικονομικούς κερδοσκόπους να καταπιαστούν με χαμηλόβαθμα στεγαστικά δάνεια, προκαλώντας την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, είπε ο Brad Setser, πρώην αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ και τώρα οικονομολόγος στο Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων.

«Ήταν σίγουρα μια μορφή αλληλεξάρτησης», είπε ο Setser. «Αλλά η ιδέα ότι η Κίνα αποταμιεύει και οι ΗΠΑ ξοδεύουν, η Κίνα δανείζει και οι ΗΠΑ δανείζονται, και όλα είναι καλά γιατί είμαστε οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, είμαστε συμπληρωματικοί, αυτό δεν ήταν ποτέ βιώσιμο».

Η πανδημία φανέρωσε στις ΗΠΑ τους κινδύνους της αμερικανικής εξάρτησης από κινεζικά εργοστάσια για την παραγωγή ζωτικών αγαθών όπως μάσκες και ιατρικές ρόμπες, για να μην αναφέρουμε για τα ποδήλατα γυμναστικής και τα smartphones, τα οποία έγιναν όλα ανάρπαστα. Το χάος στα λιμάνια και οι αυξήσεις στις τιμές της ναυτιλίας αποκάλυψαν τις παγίδες του να στηρίζεσαι σε μια μόνο χώρα στην άλλη πλευρά ενός ωκεανού.

Η κυβέρνηση Biden κατανόησε τη διαταραχή και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό με την Κίνα ως ώθηση για μια βιομηχανική πολιτική που στοχεύει στην ενθάρρυνση της αμερικανικής παραγωγής και του μεγαλύτερου εμπορίου με τους συμμάχους των ΗΠΑ, ειδικά σε στρατηγικά ζωτικής σημασίας βιομηχανίες όπως τα τσιπ υπολογιστών.

Ωστόσο, οι οικονομολόγοι προειδοποιούν ότι ακόμη και μια οριακή μετατόπιση της εργοστασιακής παραγωγής από την Κίνα θα συνεπάγεται υψηλότερο κόστος για τους καταναλωτές ενώ θα επιβραδύνει την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.

Το μερίδιο των αμερικανικών εισαγωγών από την Κίνα έχει μειωθεί 5% από το 2017. Τα προϊόντα που εισάγονται από άλλες χώρες είναι πιο ακριβά, κατά 10% περισσότερο στην περίπτωση του Βιετνάμ και 3 τοις εκατό υψηλότερα όσον αφορά το Μεξικό, σύμφωνα με έρευνα της Laura Alfaro από το Harvard Business School και του Davin Chor από το Dartmouth’s Tuck School of Business.

Αν και οι μισθοί έχουν αυξηθεί στην Κίνα, καμία άλλη χώρα δεν διαθέτει το βάθος και το εύρος της παραγωγικής της ικανότητας.

Αυτό δεν έγινε τυχαία.

Ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 υπό την ηγεσία του Deng Xiaoping, η κινεζική κυβέρνηση προσπάθησε να σώσει τη χώρα από την κατάσταση της φτώχειας και της απομόνωσής της, εξαπολύοντας μια σειρά από μεταρρυθμίσεις στην αγορά. Ο εθνικός πλούτος θα συγκεντρωνόταν, φτιάχνοντας προϊόντα και πουλώντας τα στον κόσμο. Οι Κινέζοι αξιωματούχοι λάτρεψαν τις ξένες επενδύσεις ενώ χτίστηκαν υποδομές όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής.

Το αποκορύφωμα ήρθε το 2001 όταν η Κίνα προσχώρησε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (W.T.O.), κερδίζοντας παγκόσμια πρόσβαση για τις εξαγωγές της με αντάλλαγμα την υπόσχεση να ανοίξει τις δικές της αγορές σε ξένους ανταγωνιστές. Οι Αμερικανοί ηγέτες υπερασπίστηκαν τη συμπερίληψη της Κίνας στο παγκόσμιο εμπορικό σύστημα ως πολύ περισσότερο από μια προσπάθεια να πουλήσουν Big Mac και μπουλντόζες στο πολυπληθέστερο έθνος του κόσμου.

«Με την ένταξή της στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (W.T.O.), η Κίνα δεν συμφωνεί απλώς στο να εισάγει περισσότερα από τα προϊόντα μας», δήλωσε ο Πρόεδρος Bill Clinton την παραμονή μιας σημαντικής ψηφοφορίας στο Κογκρέσο το 2000. «Συμφωνεί να εισάγει μία από τις πιο αγαπημένες αξίες της δημοκρατίας: Tην οικονομική ελευθερία».

«Όσο περισσότερο η Κίνα απελευθερώνει την οικονομία της, τόσο πληρέστερα θα απελευθερώνει τις δυνατότητες των ανθρώπων της, την πρωτοβουλία τους, τη φαντασία τους, το αξιοσημείωτο επιχειρηματικό πνεύμα τους. Και όταν τα άτομα έχουν τη δύναμη όχι απλώς να ονειρεύονται, αλλά να πραγματοποιούν τα όνειρά τους, θα απαιτούν μεγαλύτερη ελευθερία λόγου».

Ωστόσο, κάτω από μια τέτοια υψηλών προδιαγραφών ρητορική, οι αμερικανικές μάρκες πίεσαν για μεγαλύτερη πρόσβαση στην Κίνα για τον απλούστατο λόγο ότι τα εργοστάσιά της θα μπορούσαν να παράγουν προϊόντα πιο φθηνά από οπουδήποτε αλλού.

«Η Κίνα κατασκευάζει προϊόντα που μπορούν να αντέξουν οικονομικά οι εργαζόμενες οικογένειες», είχε πει ο Clark A. Johnson, διευθύνων σύμβουλος της τότε εξέχουσας αλυσίδας Pier 1 Imports, καθώς εκπροσωπούσε την Εθνική Ομοσπονδία Λιανικής κατά τη διάρκεια μιας κατάθεσης του στο Κογκρέσο το 1998.

Τις δύο δεκαετίες αφότου η Κίνα έγινε μέρος του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, οι αμερικανικές εισαγωγές από την Κίνα πενταπλασιάστηκαν στα 504 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία της απογραφής.

Η Walmart, μία εταιρεία που διέπεται από ζήλο για χαμηλές τιμές, άνοιξε ένα κέντρο προμηθειών στην ακμάζουσα πόλη Shenzhen. Η εταιρεία συγκέντρωνε εκατοντάδες εκπροσώπους από τα γύρω εργοστάσια. Εκείνοι κάθονταν σε ξύλινες καρέκλες, πίνοντας τσάι από λεπτά πλαστικά ποτήρια, καθώς περίμεναν για ώρες προκειμένου να συναντήσουν υποψήφιους αγοραστές Walmart. Η εταιρεία θα μπορούσε να απαιτήσει πλέον χαμηλότερες τιμές, υποβοηθούμενη από την σιωπηρή απειλή ότι, εάν ένα εργοστάσιο δυσανασχετούσε, ένα άλλο θα μπορούσε να κληθεί να συνδράμει μέσα από την ίδια αίθουσα αναμονής.

Δύο χρόνια μετά την είσοδο της Κίνας στον W.T.O., η Walmart ξόδευε 15 δισεκατομμύρια δολάρια σε προϊόντα κινεζικής κατασκευής, ποσό που περιλάμβανε σχεδόν το ένα όγδοο του συνόλου των εξαγωγών της Κίνας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μια δεκαετία αργότερα, η Walmart εισήγαγε 49 δισεκατομμύρια δολάρια κινεζικών αγαθών στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με μια ανάλυση.

Από τέτοιου είδους εμπόριο κέρδιζε σχεδόν οποιοσδήποτε έμπαινε σε ένα κατάστημα. Οι κινεζικές εισαγωγές ενίσχυσαν ουσιαστικά τη δύναμη δαπανών του μέσου αμερικανικού νοικοκυριού κατά περίπου 2%, ή 1.500 δολάρια, ετησίως από το 2000 και το 2007, σύμφωνα με μια μελέτη. Τα κινεζικά προϊόντα πίεσαν τις αμερικανικές τιμές κατά 0,19% ετησίως από το 2004 έως το 2015, σύμφωνα με μια άλλη μελέτη.

Όσοι επλήγησαν από τις κινεζικές εισαγωγές ήταν τα μεγάλα θύματα και μπορούσες εύκολα να τους διακρίνεις. Οι κάποτε ακμάζουσες αμερικανικές εργοστασιακές πόλεις βυθίστηκαν στην ανεργία και την απόγνωση, μετατρέποντας εστιατόρια και καταστήματα αγαθών σε τράπεζες τροφίμων και ενεχυροδανειστήρια.

Από το 1999 έως το 2011, ένα κύμα κινεζικών εισαγωγών με χαμηλές τιμές εξάλειψε σχεδόν ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας στην αμερικανική μεταποίηση και δύο εκατομμύρια θέσεις στην ευρύτερη αμερικανική οικονομία, σύμφωνα με μια εργασία των οικονομολόγων David H. Autor, David Dorn και Gordon H. Hanson.

Ο θυμός που προέκυψε βοήθησε να παραδοθεί ο Λευκός Οίκος πολύ εύκολα στον Donald J. Trump. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του το 2016, ορκίστηκε να εξαπολύσει έναν εμπορικό πόλεμο κατά της Κίνας: «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να επιτρέπουμε στην Κίνα να βιάζει τη χώρα μας», είχε πει ο Trump σε μία από τις συγκεντρώσεις του. «Είναι η μεγαλύτερη κλοπή στην ιστορία του κόσμου».

Τέτοιοι εμπρηστικοί χαρακτηρισμοί συγκρούονταν με την πραγματικότητα ότι τα αγαθά σε χαμηλές τιμές από την Κίνα ήταν το αντίδοτο στο αυξανόμενο κόστος ζωής. Ωστόσο, οι κατηγορίες του Trump είχαν απήχηση σε πολλές κοινότητες της εργατικής τάξης.

Παρόλα αυτά ήταν αλήθεια ότι η κινεζική βιομηχανία παραβιάζει τους κανόνες του διεθνούς εμπορίου.

Η κινεζική κυβέρνηση χορήγησε πιστώσεις στις μεγαλύτερες εταιρείες μέσω δανείων από κρατικές τράπεζες. Οι κινεζικές βιομηχανικές επιχειρήσεις μπορούσαν να αποφύγουν την περιβαλλοντική και εργατική νομοθεσία μοιράζοντας ένα μερίδιο των κερδών τους με τοπικούς αξιωματούχους. Η κινεζική αγορά παρέμεινε γεμάτη φραγμούς στον ανταγωνισμό από ξένες εταιρείες. Εκείνοι που επένδυσαν στην Κίνα υπέστησαν θρασύτατη κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και ανεξέλεγκτη παραποίηση/απομίμηση των προϊόντων τους.

Ωστόσο, από πολλές απόψεις, οι Ηνωμένες Πολιτείες επωφελήθηκαν από το εμπόριο με την Κίνα. Τα φθηνότερα αγαθά βοήθησαν τα νοικοκυριά να αντιμετωπίσουν τα στάσιμα εισοδήματα ενώ γέμιζαν τα εταιρικά ταμεία. Το πρόβλημα ήταν ότι τα περισσότερα από τα κέρδη εισέρρεαν στους μετόχους εταιρειών που παρήγαγαν προϊόντα στην Κίνα, ενώ η Ουάσιγκτον απέτυχε να προστατεύσει αυτούς που έμειναν στην ουρά.

Ένα ομοσπονδιακό πρόγραμμα που ονομαζόταν Trade Adjustment Assistance υποτίθεται ότι θα αποζημίωνε όσους έμειναν άνεργοι από φθηνές εισαγωγές, προσφέροντας μετρητά και εκπαίδευση για άλλες εργασίες. Αλλά το Κογκρέσο υποχρηματοδότησε πολύ το πρόγραμμα. Λιγότεροι από το ένα τρίτο των δικαιούχων για επιδόματα το 2019 έλαβαν κάποια βοήθεια, σύμφωνα με ανάλυση δεδομένων του Υπουργείου Εργασίας των ΗΠΑ.

Σε έναν θρίαμβο απλών πολιτικών μηνυμάτων έναντι της περίπλοκης λογιστικής του εμπορίου, το κοινό πίστευε όλο και περισσότερο ότι η κινεζική βιομηχανία ήταν αποκλειστικά μια ληστρική δύναμη –την οποία οι Αμερικανοί «απλώς εκμεταλλεύτηκαν», δήλωσε η Jessica Chen Weiss, ειδική σε θέματα Κίνας στο Πανεπιστήμιο Cornell και πρώην στέλεχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στην κυβέρνηση Biden. «Δεν κάναμε καλή δουλειά όσον αφορά τη διανομή των παροχών, αλλά παρόλα αυτά πραγματοποιήθηκε».

Μέρος της αλλαγής στο αμερικανικό κλίμα φάνηκε να αντανακλά την πικρία σχετικά με το πώς η δέσμευση με την Κίνα απέτυχε να πραγματοποιήσει τον πολλά υποσχόμενο πολιτικό μετασχηματισμό.

Η κινεζική κυβέρνηση χρησιμοποίησε τα εμπορικά της κέρδη για να επεκτείνει τις στρατιωτικές της δυνατότητες, ενώ απειλούσε γείτονες όπως οι Φιλιππίνες. Κατασκεύασε έναν οργουελικό μηχανισμό επιτήρησης, ασκώντας τον ενάντια στους Ουιγούρους, μια εθνική μειονότητα στη δυτική περιοχή της Xinjiang.

Το αμερικανικό εμπόριο με την Κίνα απέτυχε επίσης να προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις της αγοράς που υποσχέθηκε το Πεκίνο. Αντίθετα, η κυβέρνηση του Xi ενίσχυσε τη δύναμη των κρατικών εταιρειών, ενώ συνεχίζει να καταπιέζει τον ιδιωτικό τομέα.

Για δεκαετίες, οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάζονταν να συνεργαστούν με κρατικές αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να αποκτήσουν μερίδιο στην κινεζική αγορά. Τώρα, μια νέα σοδειά κινεζικών εταιρειών εκμεταλλεύεται την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από αυτά τα εγχειρήματα για να καταλάβει αγορές ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών.

Στο τέλος, η πολιτική δέσμευσης οδήγησε σε μια ακατάστατη και μπερδεμένη διαδικασία απεμπλοκής.

Η κυβέρνηση Biden υποστηρίζει ότι, με τη μείωση της εξάρτησης από την κινεζική βιομηχανία, η αμερικανική οικονομία θα γίνει πιο ανθεκτική και λιγότερο ευάλωτη σε αναταραχές ενόψει των κραδασμών και των συγκρούσεων. Ωστόσο, πολλά εργοστασιακά προϊόντα που κατασκευάζονται σε χώρες όπως το Βιετνάμ περιέχουν μεγάλους όγκους ανταλλακτικών και υλικών που παράγονται στην Κίνα, σύμφωνα με έρευνα της Caroline Freund, εμπειρογνώμονα διεθνούς εμπορίου στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο.

Καθώς η Chimerica διαλύεται, ο κόσμος θα μπορούσε να καταλήξει με μεγαλύτερη πολυπλοκότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού του -περισσότερα εργοστάσια σε περισσότερες χώρες- ωστόσο εξακολουθεί να εξαρτάται από κρίσιμα εξαρτήματα που κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό μόνο σε μία.

kourdistoportocali.com

spot_img

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
37,000ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα