Η χρήση των drones επεκτείνεται και αξιοποιούνται για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε απομακρυσμένες περιοχές
Δείγματα φυματίωσης από εργαστήρια σε απομακρυσμένες περιοχές του Νεπάλ. Φάρμακα στον Αμαζόνιο. Σάντουιτς και καφέδες στη Μύκονο – όλα είναι πράγματα που έχουν μεταφερθεί με drones ή αλλιώς μη επανδρωμένα αεροσκάφη, σε έναν τρόπο αερομεταφοράς που μπαίνει όλο και περισσότερο στη ζωή μας. Νωρίτερα φέτος, η DHL και η Hellmann Worldwide Logistics ανακοίνωσαν πως την ερχόμενη χρονιά θα ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν χιλιάδες drones για τις μεταφορές πακέτων σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Ούτε η Ελλάδα όμως πάει πίσω. Σήμερα, Τρίτη, πραγματοποιείται η πρώτη δοκιμαστική πτήση του ευρωπαϊκού έργου Harmony στα Τρίκαλα, φέρνοντας στη βορειοδυτική Θεσσαλία μια καινοτόμο πρωτοβουλία – την πρώτη μεταφορά φαρμάκων με drone στην Ελλάδα.
Στο ότι επιλέχθηκαν τα Τρίκαλα, και όχι κάποια άλλη ευρωπαϊκή πόλη, γι’ αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα μπορεί να έχει παίξει κάποιο ρόλο η ελληνική καταγωγή της συντονίστριας του ευρωπαϊκού προγράμματος Harmony, στόχος του οποίου είναι να αναπτύξει μια νέα γενιά εργαλείων σχεδιασμού μεταφορών που θα βοηθήσουν τις μητροπολιτικές αρχές να προχωρήσουν, με βιώσιμο τρόπο, σε μια εποχή χαμηλότερων εκπομπών άνθρακα. «Φυσικά θέλω να βοηθάω τον τόπο μου με την πρώτη ευκαιρία», λέει στην «Κ» η συντονίστρια του προγράμματος και αναπληρώτρια καθηγήτρια Μεταφορών και Ενέργειας στο University College London, Μαρία Καμαργιάννη. Την ιδέα για την αερομεταφορά φαρμάκων μέσω drones τη σκέφθηκε η ίδια για το χωριό της στο Διδυμότειχο, όμως εντέλει τα Τρίκαλα πληρούσαν καλύτερα τις προϋποθέσεις.
Στο πρόγραμμα Harmony, το οποίο έχει λάβει χρηματοδότηση 8 εκατομμυρίων ευρώ, λαμβάνουν μέρος συνολικά 6 ευρωπαϊκές πόλεις και δύο εξ αυτών είναι ελληνικές – τα Τρίκαλα και η Αθήνα. Σε κάθε μία από τις έξι πόλεις εξετάζεται και κάποια άλλη προσομοίωση που αφορά την αλληλεπίδραση καινοτόμας τεχνολογίας με τις μεταφορές και τη μετακίνηση ανθρώπων ή αντικειμένων, ενώ όλες καταλήγουν στον ίδιο στόχο. «Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα software που θα μπορούν οι πόλεις ή οι επιχειρήσεις να το τρέχουν», αναφέρει η κ. Καμαργιάννη, ούτως ώστε να πάρουν βιώσιμες αποφάσεις σχεδιασμού μετακινήσεων στην εκάστοτε πόλη. «Για να σχεδιαστεί αυτό το εργαλείο σωστά πρέπει να το δούμε στην πραγματικότητα», τονίζει η ίδια. «Στα Τρίκαλα, ας πούμε, θα δούμε πώς πετούν τα drones, μελετάμε και τις νομοθεσίες, τι χρειάζεται να αλλάξει για να έχουμε νέες υπηρεσίες που θα βοηθήσουν ευπαθή μέλη του πληθυσμού».
Το φάρμακο, παραδείγματος χάριν, πρέπει διά νόμου να το δώσει ο φαρμακοποιός είτε στον ασθενή είτε στο άτομο που τον προσέχει, λέει στην «Κ» ο Νικόλαος Μουργελάς, πρόεδρος του Συνεταιρισμού Φαρμακοποιών Τρικάλων. «Χαρήκαμε πολύ για την πρόταση», αναφέρει σχετικά με το εγχείρημα, τονίζοντας πως ο συνεταιρισμός έθεσε κάποιους «επιστημονικούς περιορισμούς», ζητώντας να καταγραφούν τα δεδομένα θερμοκρασίας και υγρασίας. «Τα περισσότερα φάρμακα είναι θερμοευαίσθητα», δηλώνει. Ο ίδιος ελπίζει να πραγματοποιηθεί αερομεταφορά φαρμάκων και σε κάποια βροχερή μέρα ή έπειτα από καταιγίδα, όταν επικρατεί υγρασία στην ατμόσφαιρα, για να διαπιστώσουν αν επηρεάζεται το drone ή η συσκευασία του φαρμάκου ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. «Πρωτίστως η ασφάλεια της μετακίνησης φαρμάκων», δηλώνει, «αλλά στηρίζουμε οποιαδήποτε καινοτόμο ιδέα».
Ελληνικό: Μελέτη για επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό
Στην Αθήνα, μία από τις πόλεις όπου πραγματοποιούνται πιλοτικά προγράμματα του Harmony –όλα βοηθούν στη δημιουργία ενός software που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι αρχές ως εργαλείο σχεδιασμού μετακινήσεων–, η έμφαση έγκειται στο να γίνουν οι αστικές μετακινήσεις περιβαλλοντικά βιώσιμες, δίνοντας έμφαση στον επιβάτη και εξασφαλίζοντας παράλληλα την οικονομική βιωσιμότητα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών.
Εξετάζονται οι μακροχρόνιες και μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις διαφόρων σεναρίων, ούτως ώστε να βοηθήσουν τον ΟΑΣΑ να σχεδιάσει καινούργιες γραμμές, αναφέρει στην «Κ» η συντονίστρια του προγράμματος κ. Καμαργιάννη – όλα τα σενάρια αφορούν την περιοχή του Ελληνικού.
«Τώρα που στο Ελληνικό θα γίνουν κατοικίες θα αλλάξει η ζήτηση της περιοχής, από εγκαταλειμμένο που είναι τώρα το μέρος θα γεμίσει ζωή», τονίζει η ίδια. Και εδώ έρχεται το πρόγραμμα Harmony, βοηθώντας στον σχεδιασμό των καινούργιων γραμμών των μέσων μαζικής μεταφοράς – «για να μην έχουμε κυκλοφοριακή συμφόρηση», εξηγεί η κ. Καμαργιάννη.
“Καθημερινή”