Το ελεύθερο Πανεπιστήμιο του δήμου Βριλησσίων διοργάνωσε τον Φεβρουάριο του 2017, στην αίθουσα «Ν.Εγγονόπουλος» στο Πάρκο Μ. Θεοδωράκης, εκδήλωση με θέμα:
Το ελεύθερο Πανεπιστήμιο του δήμου Βριλησσίων διοργάνωσε τον Φεβρουάριο του 2017, στην αίθουσα «Ν.Εγγονόπουλος» στο Πάρκο Μ. Θεοδωράκης, εκδήλωση με θέμα:
Αγαπητέ κύριε Σαββίδη,
Χρόνια Πολλά και καλά!
Τέτοια ερωτήματα γεννιούνται μόνο αναφορικά με τη δυτική φιλοσοφία που ήταν ανέκαθεν δεμένη στο άρμα της δυτικής επιστήμης και για τον λόγο αυτό καρκινοβατούσε πάντα «ηττημένη».
Καλό είναι να ξεχωρίζουμε τους δυτικούς τύπους στοχασμού από την ελληνική φιλοσοφία που είναι μια οντολογία-αναπόσπαστο μέρος του «Κόσμου»-πολιτισμού που έφτιαξαν οι Έλληνες για να ζουν οι ίδιοι. Για αυτό είναι και αναπόσπαστο μέρος της δημοκρατίας.
Οι αποδείξεις-«αλήθειες» της επιστήμης δεν έχουν καμιά σχέση με την οντολογική Αλήθεια της ελληνικής φιλοσοφίας (: τι πράμα είναι η αληθινή-αιώνια ουσία-ενέργεια και «τι ήταν για να είναι» ο άνθρωπος, ο οποίος διαθέτει τέτοια ουσία-ενέργεια –εκτός από τη θνητή του φύση;)
Για τη φιλοσοφία ο άνθρωπος δεν είναι μόνο εξελιγμένο δίποδο (που έχασε την ουρά και τις πολλές τρίχες) αλλά έχει φύση που μπορεί να τον κάνει από αντικείμενο της φύσης και της κοινωνίας «υποκείμενο» (λέει ο Αριστοτέλης)
Κύριε Σαββίδη,
Θερμές ευχές για την ονομαστική σας εορτή.
Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας.
Χρόνια πολλά καί καλά Παντελῆ. Εὐχές γιά ὅ,τι ἐσύ ἐπιθυμεῖς.
Χρόνια Πολλά κ. Σαββίδη!
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ. Να είσαι γερός και να συνεχίσεις να δημοσιογραφείς με συνέπεια. Είσαι από τους λίγους, δυστυχώς, αξιόπιστους. Και του χρόνου !
Ἀπό πότε ἀνιχνεύεται ἡ φιλοσοφία; Ἴσως ἀπό τότε ΄που πραγματοποιήθηκε η μετάβαση από τον μύθο στον λόγο΄, ΄η γέννηση του σύγχρονου ανθρώπου΄, ΄η εμφάνιση του πνεύματος ως δυνατότητα κριτικής σκέψης΄, ΄αλλαγές τόσο βαθιές, στην κοινωνική και πνευματική ζωή, που έγιναν στην αρχαία Ελλάδα΄ καί τίς ὁποῖες προσπαθεί νά ἀναλύσει ὁ Jean- Pierre Vernant, ἕνας μαρξιστής στοχαστής, στό βιβλίο του «Ἀνάμεσα στόν μῦθο καί τήν πολιτική». Πῶς ἐμφανίσθηκε ἡ ἔννοια΄΄κοινά΄΄ στούς ἀρχαίους Ἕλληνες καί πῶς ΄μία ανθρώπινη κοινότητα ορίζεται ως κοινότητα όχι μόνον επί τη βάσει των μορφών της παραδοσιακής της οργάνωσης-οικογενειακών ή φυλετικών-αλλά και από τη δυνατότητα να συζητά δημόσια υποθέσεις κοινού ενδιαφέροντος΄; Πῶς ΄οι άνθρωποι ελευθερώθηκαν από τα δεσμά του μύθου στην Ελλάδα των πόλεων, πῶς, απέρριψαν τον μύθο, εισάγοντας στην πολιτική ζωή τη δημόσια συζήτηση, με αντιλογίες και επιχειρήματα, επινοώντας άλλες μορφές λογικής΄ ; Ὁ Vernant ἀναλύει πῶς, ἀπό μιά θρησκευτική ἀντίληψη τῶν πραγμάτων ΄αναδύθηκαν σαν αποτέλεσμα μιάς διαδικασίας ἀλλαγής, τόσοι διαφορετικοί τομείς, ο τομέας της οικονομίας, της πολιτικής, του δικαίου, της τέχνης, της επιστήμης, της ηθικής, της φιλοσοφίας, καί ποιές μεταβολές επηρέασαν,από τη μιά, τις πνευματικές διεργασίες-΄έννοιες, συλλογιστικούς τρόπους, λογικές δομές της σκέψης- και, από την άλλη, τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες: τον χρόνο, τον χώρο, τη μνήμη, τη φαντασία, τη βούληση, το πρόσωπο΄ , σ’ αὐτήν τή διαδικασία ἀλλαγῆς.
Ἄν δέν εἴμαστε τόσο διαφορετικοί δέν θά ὑπῆρχε φιλοσοφία, ἐπιστήμη θά ὑπῆρχε, μέ τήν ἀνάγκη τῆς ἔρευνας καί τῶν ἐφευρέσεων, ἀλλά τά τόσα φιλοσοφικοιδεολογικά ρεύματα, μόνο στήν διαφορετικότητά μας ὀφείλονται.
Ἄλλαξαν οἱ μύθοι; ὄχι. Ἔπαψαν νά ἐπηρεάζουν τή ζωή μας; ὄχι. Και αὐτό ὄχι τόσο ἄμεσα ἀλλά περισσότερο ἴσως, ἀπό τήν ἑρμηνεία πού δίνει ὁ καθένας στούς μύθους.
Ευχαριστώ για τις ευχές σας.