Του Αλκη Καλλιαντζίδη, Οικονομολόγου, [email protected] www.kalkis.eu
Μετά από την κοινωνική επιδοκιμασία και το γαλλικό Συμβούλιο Επικρατείας θεώρησε νόμιμη την κυβερνητική απαγόρευση της θρησκόληπτης φορεσιάς των Μουσουλμάνων μαθητών στα σχολεία.
Σε προηγούμενο σχετικό άρθρο μου, που δημοσιεύθηκε στις Ανιχνεύσεις στις 5-9-2023, ΕΔΩ είχα αποδείξει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Γάλλων συμφωνούν με την απαγόρευση των μουσουλμανικών ενδυμασιών στα Γυμνάσια και Λύκεια.
Στα 12 εκατομμύρια μαθητών που έχει η Γαλλία, μόνο 300 μαθητές και μαθήτριες πήγαν την 1η Σεπτεμβρίου στο σχολείο, φορώντας τις αναγορευθείσες φορεσιές. Και από τους 300, μόνο 69 μαθητές δεν έβγαλαν τελικά τις εν λόγω φορεσιές κι άρα δεν τους επετράπη να μπουν στις αίθουσες διδασκαλίες.
Υπήρξε κι ένας πατέρας, νταής, που απείλησε χθες με θάνατο τον διευθυντή σχολείου, επειδή δεν επέτρεψε την κόρη του να μπει στην αίθουσα διδασκαλίας με την επίμαχη φορεσιά, γι’αυτό και συνελήφθη από την αστυνομία μετά από μήνυση του διευθυντή, όπως μεταδίδουν σήμερα το πρωί τα γαλλικά κανάλια.
Όμως θέση για την απαγόρευση της αμπάγιας στα σχολεία πήρε το Συμβούλιο της Επικρατείας, σύμφωνη με τη βούληση του υπουργού Εθνικής Παιδείας.
Ο Gabriel Attal ανακοίνωσε τον Αύγουστο την απαγόρευση της αμπάγια στα γυμνάσια και στα λύκεια, θεωρώντας ότι αυτή η στολή είναι θρησκευτικό σημάδι. © REUTERS/Stephane Mahe, JDD.
Η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου ανακοινώθηκε την Πέμπτη 7-9-2023 και αντιστοιχεί σε μια νίκη για τον Γκαμπριέλ Ατάλ. «Ο δικαστής θεωρεί ότι η απαγόρευση της χρήσης αυτών των ρούχων δεν συνιστά σοβαρή και εμφανώς παράνομη επίθεση σε μια θεμελιώδη ελευθερία», ανέφερε το δικαστήριο. Ο δικαστής του Συμβουλίου της Επικρατείας υπογράμμισε επίσης ότι η χρήση της αμπάγιας για τα κορίτσια και του καμίς (qamis) για τα αγόρια στο σχολείο «είναι μέρος μιας λογικής θρησκευτικής επιβεβαίωσης, όπως φαίνεται ιδιαίτερα από τις παρατηρήσεις που έγιναν κατά τους διαλόγους με τους μαθητές».
Ο σύνδεσμος «Δράση για τα Δικαιώματα των Μουσουλμάνων (Action Droits des Musulmans) είχε καταθέσει προσφυγή ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας με στόχο την αναστολή αυτού του μέτρου. Ο εν λόγω Σύνδεσμος, που αγωνίζεται «κατά του αντι-μουσουλμανικού ρατσισμού», ισχυριζόταν ότι αυτή η απαγόρευση «παραβίαζε τα δικαιώματα του παιδιού» και κινδύνευε να δημιουργήσει «εθνοτικό προφίλ στο σχολείο», στοχεύοντας κυρίως «παιδιά που θεωρούνται μουσουλμάνοι».
Ποιο ήταν το τελικό επίδικο σημείο ;
Ο Γκαμπριέλ Ατάλ ανακοίνωσε τον Αύγουστο την απαγόρευση της αμπάγιας σε κολέγια και λύκεια, θεωρώντας αυτή τη στολή ως θρησκευτικό σημάδι, γεγονός που την καθιστά υποκείμενη στον νόμο του 2004 για την κοσμικότητα στα σχολεία. Αυτός ο Νόμος απαγορεύει τη χρήση επιγραφών ή ενδυμάτων που εμφανώς αποδεικνύουν τη θρησκευτική πεποίθηση στα δημόσια σχολεία.
Το ερώτημα εάν η αμπάγια είναι θρησκευτικό ένδυμα έχει πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις. Μερικοί πιστεύουν ότι η αμπάγια είναι κατά κύριο λόγο μια μορφή μόδας και δεν είναι θρησκευτικό σημάδι, ενώ άλλοι θεωρούν ότι έχει θρησκευτική χροιά.
Το γαλλικό Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε τελικά, θεωρώντας την αμπάγια ως θρησκευτικό ένδυμα, κάτι που δικαιολογεί την απαγόρευσή της βάσει του νόμου του 2004.