ΕΡΒΙΛ, Ιράκ, 11 Ιουλίου (Reuters) – Κατευθυνόμενοι προς την Τουρκία προς τα βόρεια και το Ιράν προς ανατολικά, εκατοντάδες πετρελαιοφόρα φιδίζουν καθημερινά κοντά στην πρωτεύουσα του Κουρδιστάν, Ερμπίλ, φράσσοντας τους συχνά ελικοειδείς και ορεινούς αυτοκινητόδρομους της περιοχής του Ιράκ.
Τα δεξαμενόπλοια είναι η πιο ορατή πτυχή μιας μαζικής επιχείρησης μεταφοράς πετρελαίου από την ημιαυτόνομη περιοχή του Ιράκ στο Ιράν και την Τουρκία σε σκοτεινές συναλλαγές εκτός λογαριασμών που έχουν εκτιναχθεί μετά το κλείσιμο ενός επίσημου αγωγού εξαγωγών πέρυσι.
Το Reuters συγκέντρωσε τις λεπτομέρειες αυτού του ανθηρού εμπορίου μέσω συνομιλιών με περισσότερα από 20 άτομα, συμπεριλαμβανομένων Ιρακινών και Κούρδων μηχανικών πετρελαίου, εμπόρων και κυβερνητικών αξιωματούχων, πολιτικών, διπλωματών και πηγών της πετρελαϊκής βιομηχανίας.
Ζωγράφισαν μια εικόνα μιας ακμάζουσας επιχείρησης στην οποία περισσότερα από 1.000 τάνκερ μεταφέρουν τουλάχιστον 200.000 βαρέλια πετρελαίου σε χαμηλές τιμές κάθε μέρα στο Ιράν και, σε μικρότερο βαθμό, στην Τουρκία – φέρνοντας περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια το μήνα.
Η κλίμακα των ανεπίσημων εξαγωγών, η οποία δεν έχει αναφερθεί στο παρελθόν, είναι ένας λόγος που το Ιράκ δεν μπόρεσε να τηρήσει τις περικοπές παραγωγής που συμφωνήθηκαν με το καρτέλ πετρελαίου του ΟΠΕΚ φέτος, δήλωσαν Ιρακινοί αξιωματούχοι.
Ιρανοί και Τούρκοι αξιωματούχοι δεν απάντησαν στα αιτήματα για σχολιασμό.
Ο εκπρόσωπος του ιρακινού υπουργείου πετρελαίου Assim Jihad είπε ότι το εμπόριο του Κουρδιστάν δεν εγκρίθηκε από την ιρακινή κυβέρνηση και η κρατική εταιρεία πετρελαίου SOMO ήταν η μόνη επίσημη οντότητα που επιτρέπεται να πουλά ιρακινό αργό.
Είπε ότι η κυβέρνηση δεν έχει ακριβή στοιχεία για το πόσο πετρέλαιο μεταφέρεται λαθραία στο Ιράν και την Τουρκία.
«Ο ΟΠΕΚ έχει τώρα λιγότερη υπομονή για το λαθρεμπόριο και είναι γνωστό ότι επιβάλλει τιμωρητικά μέτρα σε παραβατικά μέλη. Αμφιβάλλω αν θα δούμε αντίποινα εναντίον της Βαγδάτης, επειδή είναι γνωστό ότι η κουρδική περιοχή βρίσκεται εκτός κεντρικού ελέγχου», δήλωσε ο Jim Krane στο Ινστιτούτο Baker του Πανεπιστημίου Rice στο Χιούστον.
Η επιχείρηση θα μπορούσε επίσης να φέρει το Κουρδιστάν σε τροχιά σύγκρουσης με στενό σύμμαχο την Ουάσιγκτον, καθώς αξιολογεί εάν το εμπόριο παραβιάζει τυχόν οικονομικές κυρώσεις των ΗΠΑ στο Ιράν, σύμφωνα με αμερικανό αξιωματούχο.
Μέχρι πέρυσι, το Κουρδιστάν εξήγαγε το μεγαλύτερο μέρος του αργού του μέσω του επίσημου αγωγού Ιράκ-Τουρκίας (ITP) που εκτείνεται από την ιρακινή πετρελαϊκή πόλη Κιρκούκ στο τουρκικό λιμάνι Τζεϊχάν.
Ωστόσο, αυτές οι εξαγωγές περίπου 450.000 βαρελιών την ημέρα (bpd) σταμάτησαν τον Μάρτιο του 2023 όταν ένα διεθνές δικαστήριο αποφάσισε υπέρ της έκκλησης της ιρακινής ομοσπονδιακής κυβέρνησης να σταματήσουν οι αποστολές – αφήνοντας τον αγωγό σε νομικό και οικονομικό κενό.
Η ομοσπονδιακή διοίκηση στη Βαγδάτη, η οποία εδώ και καιρό υποστήριξε ότι είναι το μόνο μέρος που είναι εξουσιοδοτημένο να πουλά ιρακινό πετρέλαιο, υποστήριξε επιτυχώς ότι η Τουρκία κανόνισε τις εξαγωγές με την περιφερειακή κυβέρνηση του Κουρδιστάν χωρίς τη συγκατάθεσή της, κατά παράβαση μιας συνθήκης του 1973.
“ΚΑΝΕΝΑ ΙΧΝΟΣ’
Τα δεξαμενόπλοια άρχισαν σύντομα να μεταφέρουν κουρδικό πετρέλαιο σε γειτονικές χώρες και η επιχείρηση επιταχύνθηκε φέτος αφού οι συνομιλίες για την επαναλειτουργία του αγωγού σταμάτησαν, δήλωσαν πηγές της βιομηχανίας, αξιωματούχοι πετρελαίου και διπλωμάτες.
Τοπικοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι κανένα από τα έσοδα δεν λογιστικοποιείται, ούτε εγγράφεται στα ταμεία της Περιφερειακής Κυβέρνησης του Κουρδιστάν (KRG), η οποία δυσκολεύεται να πληρώσει χιλιάδες δημόσιους υπαλλήλους.
«Δεν υπάρχει κανένα ίχνος από τα έσοδα από το πετρέλαιο», είπε ο περιφερειακός νομοθέτης Αλί Χούμα Σάλεχ, ο οποίος ήταν πρόεδρος της επιτροπής πετρελαίου στο κοινοβούλιο του Κουρδιστάν μέχρι τη διάλυσή του το 2023. Έθεσε το ύψος του εμπορίου σε πάνω από 300.000 bpd, υψηλότερα από τις περισσότερες άλλες εκτιμήσεις.
Ο Χίουα Μοχάμεντ, ανώτερος αξιωματούχος της Πατριωτικής Ένωσης του Κουρδιστάν (PUK), ενός από τα δύο κυβερνώντα κόμματα του Κουρδιστάν, είπε ότι το πετρέλαιο περνούσε από συνοριακά περάσματα εν γνώσει των περιφερειακών και ομοσπονδιακών κυβερνήσεων.
Αξιωματούχοι του Υπουργείου Οικονομικών της KRG δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό. Το Υπουργείο Φυσικών Πόρων της KRG, το οποίο επιβλέπει το εμπόριο πετρελαίου στο Κουρδιστάν, δεν έχει εκπρόσωπο.
Αμερικανός αξιωματούχος είπε ότι η Ουάσιγκτον εξετάζει το εμπόριο πετρελαίου για να αξιολογήσει τη συμμόρφωση με τις κυρώσεις στο Ιράν.
Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ αρνήθηκε να σχολιάσει.
Αξιωματούχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε: «Οι κυρώσεις των ΗΠΑ στο Ιράν παραμένουν σε ισχύ και συνεργαζόμαστε τακτικά με εταίρους για θέματα επιβολής των κυρώσεων, αλλά δεν αναφέρουμε λεπτομερώς αυτές τις συνομιλίες».
Ανώτερος αξιωματούχος του υπουργείου φυσικών πόρων του Κουρδιστάν δήλωσε ότι η παραγωγή πετρελαίου στην περιοχή ανέρχεται σε 375.000 bpd, εκ των οποίων 200.000 μεταφέρονται με φορτηγά στο Ιράν και την Τουρκία και τα υπόλοιπα διυλίζονται τοπικά.
«Κανείς δεν ξέρει τι συμβαίνει με τα έσοδα από τα 200.000 λαθραία στο εξωτερικό ή τα παράγωγα πετρελαίου που πωλούνται σε διυλιστήρια στην περιοχή», είπε ο αξιωματούχος, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος.
CUT-PRICE ΑΡΓΟ
Το αργό πωλείται από εταιρείες πετρελαίου στο Κουρδιστάν σε ντόπιους αγοραστές σε χαμηλές τιμές από 30 έως 40 δολάρια το βαρέλι, ή περίπου στο ήμισυ της παγκόσμιας τιμής, που ισοδυναμεί με τουλάχιστον 200 εκατομμύρια δολάρια το μήνα σε έσοδα, ανέφεραν βιομηχανικές και πολιτικές πηγές.
Η παραγωγή πετρελαίου του Κουρδιστάν ελέγχεται κατά πλειοψηφία από οκτώ διεθνείς εταιρείες πετρελαίου: DNO ASA (DNO.OL), Genel Energy (GENL.L), ανοίγει νέα καρτέλα, Gulf Keystone Petroleum (GKP.L), ανοίγει νέα καρτέλα, ShaMaran Petroleum (SNM.V), HKN Energy, WesternZagros, MOL’s (MOLB.BU), Kalegran και Hunt Oil Company.
Η Hunt Oil, με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες, αρνήθηκε να σχολιάσει. Οι άλλες επτά εταιρείες δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό, ούτε η τοπική εταιρεία KAR Group, σημαντικός παίκτης στο Κουρδιστάν.
Ενώ η περισσότερη παραγωγή πετρελαίου σταμάτησε όταν έκλεισε ο αγωγός, ορισμένες εταιρείες όπως οι DNO, Keystone και ShaMaran ανέφεραν σε δηλώσεις τους ότι έκτοτε άρχισαν να παράγουν αργό προς πώληση σε αγοραστές εντός του Κουρδιστάν.
Η ShaMaran είπε ότι η μέση τιμή του πετρελαίου που πούλησε τους πρώτους τρεις μήνες του 2024 ήταν 36,49 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ η Keystone είπε τον Ιούνιο ότι οι πωλήσεις αργού από το πεδίο Shaikan φέτος απέφεραν περίπου 28 δολάρια το βαρέλι.
Οι πηγές του κλάδου ανέφεραν ότι εγκεκριμένοι τοπικοί αγοραστές παίρνουν το αργό από εταιρείες πετρελαίου και το πωλούν μέσω μεσαζόντων για εξαγωγή, χωρίς να το γνωρίζουν οι παραγωγοί.
Η συντριπτική πλειονότητα του πετρελαίου πηγαίνει στο Ιράν, ανέφεραν οι περισσότερες πηγές της βιομηχανίας και των πολιτικών πηγών, μέσω των επίσημων ιρακινών συνόρων, συμπεριλαμβανομένου του Haji Omaran, ή μέσω του Penjwen νοτιότερα.
Από εκεί, φορτώνεται σε πλοία σε ιρανικά λιμάνια στον Κόλπο στο Bandar Imam Khomeini και στο Bandar Abbas –ένας εμπορικός δρόμος που χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν για εξαγωγές κουρδικού πετρελαίου– ή μεταφέρεται οδικώς στο Αφγανιστάν και το Πακιστάν, ανέφεραν βιομηχανικές, πολιτικές και διπλωματικές πηγές. .
Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει τι παίρνει από το εμπόριο το Ιράν, το οποίο αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πώληση των δικών του πετρελαϊκών προϊόντων λόγω των κυρώσεων, ούτε ποιος παραλαμβάνει το πετρέλαιο στο Ιράν.
Ο Μοχάμεντ του PUK είπε ότι εστάλη στο Ιράν για να διυλιστεί σε βενζίνη.
Το υπουργείο Πετρελαίου του Πακιστάν αρνήθηκε να σχολιάσει. Αφγανοί αξιωματούχοι δεν απάντησαν στα αιτήματα για σχολιασμό.
ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ ΜΑΥΡΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Το εμπόριο είναι η τελευταία επανάληψη μιας μακροχρόνιας επιχείρησης πετρελαίου στη μαύρη αγορά του Ιράκ, που θεωρείται ευρέως ότι ωφελεί τις πολιτικές ελίτ που συνδέονται στενά με επιχειρηματικά συμφέροντα.
Δώδεκα άτομα είπαν ότι οι αξιωματούχοι των δύο κυβερνώντων κομμάτων του Κουρδιστάν, του Δημοκρατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (KDP) της φυλής Barzani και του PUK της φυλής Ταλαμπανί, ήταν οι δικαιούχοι.
«Υπάρχει ένας λαβύρινθος από πωλητές στη μαύρη αγορά που πληρώνονται και άνθρωποι που εγκρίνουν αυτές τις πωλήσεις. Δεν είναι ότι κοιτάζουν απλώς από την άλλη πλευρά. Παίρνουν το μερίδιό τους», δήλωσε μια πηγή της βιομηχανίας που εργάζεται στο εμπόριο κουρδικού πετρελαίου.
Ανώτερος διπλωμάτης στη Βαγδάτη είπε ότι τα πολιτικά συμφέροντα ήταν τόσο δεσμευμένα στο εμπόριο που η επανέναρξη των επίσημων εξαγωγών μέσω του αγωγού, που κάποτε θεωρούνταν προτεραιότητα, είχε απορρίψει τη διπλωματική ατζέντα.
«Δεν πρόκειται να το υποστηρίξω ενώ όλοι κάνουν πάρτι», είπε ο συνομιλητής.
Οι αξιωματούχοι του KDP δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια σχετικά με το εμπόριο στη μαύρη αγορά. Ο Μοχάμεντ, ο αξιωματούχος του PUK, δεν σχολίασε ποιος μπορεί να βρίσκεται πίσω από αυτό.
Κούρδοι αξιωματούχοι λένε ότι η περιοχή αναγκάστηκε να κάνει εμπόριο λόγω του κλεισίματος του αγωγού, τον οποίο βλέπουν ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας των σιιτικών κομμάτων στη Βαγδάτη που υποστηρίζονται από το Ιράν να περιορίσουν τη σχετική αυτονομία που απολαμβάνουν από το τέλος του πρώτου πολέμου του Κόλπου. το 1991.
Ανώτερος ιρακινός κοινοβουλευτικός αξιωματούχος που γνωρίζει τα πετρελαϊκά θέματα είπε ότι η Βαγδάτη γνώριζε τις λεπτομέρειες της επιχείρησης, αλλά απέφευγε τη δημόσια κριτική καθώς αξιωματούχοι προσπαθούν να επιλύσουν εκκρεμείς διαφορές με το Ερμπίλ.
Η άσκηση πίεσης στο Erbil για να σταματήσει το λαθρεμπόριο πετρελαίου θα στριμώξει την περιοχή και θα της στερήσει όλες τις πηγές χρηματοδότησης, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στην κατάρρευσή της, είπε ο συνομιλητής, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος.
Το εμπόριο έχει αναφερθεί ιδιωτικά από Ιρακινούς αξιωματούχους ως αιτιολογία πίσω από την αδυναμία της Βαγδάτης να τηρήσει τις ποσοστώσεις παραγωγής της στον ΟΠΕΚ, μήλον της έριδος με τον ντε φάκτο ηγέτη του ΟΠΕΚ, τη Σαουδική Αραβία.
Ο Τζιχάντ, εκπρόσωπος του υπουργείου Πετρελαίου, δήλωσε ότι το Ιράκ, το οποίο έχει δεσμευτεί να μειώσει την παραγωγή φέτος για να αντισταθμίσει την υπερπαραγωγή, δεσμεύτηκε σε εθελοντικές περικοπές παραγωγής.
Προς το παρόν, ο τεράστιος όγκος των βυτιοφόρων που γρυλίζουν σε αυτοκινητόδρομους και εμπλέκονται σε ατυχήματα, εξοργίζει τους κατοίκους κατά μήκος μεγάλων οδικών αρτηριών.
«Είναι πολύ οδυνηρό», είπε ο Ρασίντ Νταλάκ, επισκεπτόμενος τον τάφο του αδελφού του Ρουζκάρ, ο οποίος σκοτώθηκε σε σύγκρουση με βυτιοφόρο τον Μάιο στον αυτοκινητόδρομο μεταξύ Ερμπίλ και Σουλεϊμανίγια που οδηγεί στα ιρανικά σύνορα.
«Παρά το πέρασμα και τη ζημιά στους δρόμους μας και τη δολοφονία των αγαπημένων μας… κανείς εδώ δεν έχει δει ένα δολάριο».
Ρεπορτάζ του Timour Azhari στο Ερμπίλ και τη Βαγδάτη. Πρόσθετες αναφορές από τον Aref Mohammed στη Βασόρα, τον Ahmed Rasheed στη Βαγδάτη και τη Daphne Psaledakis στην Ουάσιγκτον. Επιμέλεια από τον David Clarke