Οκτώβριος 4, 2024

Ο υπουργός Μεταφορών της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, Αλεξάνταρ Νικολόσκι, αναμένει συνάντηση με εκπροσώπους της Βουλγαρίας για να συζητηθεί ένα νέο σιδηροδρομικό έργο, η γραμμή μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας και Βουλγαρίας, η οποία αποτελεί μέρος του Διαδρόμου 8.

«Πρέπει να βρούμε μια κοινή, εφαρμόσιμη λύση και να έχουμε μια σιδηροδρομική σύνδεση Σκόπια-Σόφια με τη Μαύρη Θάλασσα. Περιμένω σε μια λογική, σωστή συνομιλία να πουν εάν αυτή η διαδρομή (μέσω Κρίβα Παλάνκα και Ντεβέ Μπαΐρ) είναι η καλύτερη ή έχουν μια άλλη καλύτερη και ας βρούμε, τελικά, μια λύση», είπε ο Νικολόσκι σε συνέντευξη Τύπου με αφορμή τις πρώτες 100 ημέρες της κυβέρνησης του Χριστιάν Μίτσκοσκι, στην οποία αναφέρθηκε στο έργο που επιτελέστηκε στο υπουργείο του.

Πολύ διογκωμένες οι τιμές των κατασκευαστών…

Ο Νικολόσκι δήλωσε ότι, κατά τη γνώμη του, η σχεδιασμένη διαδρομή δεν είναι η καλύτερη, ότι οι τιμές για την κατασκευή της είναι «διογκωμένες και μη ρεαλιστικές» και ότι η Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας «δεν διαθέτει πετρελαϊκούς πόρους, ούτε εξάγει διαμάντια και δεν μπορεί να ξοδέψει τόσα χρήματα για τόσα λίγα χιλιόμετρα μιας σιδηροδρομικής γραμμής.

Η τρίτη φάση του σιδηροδρόμου η γραμμή, μέρος του Διαδρόμου 8, από την Κρίβα Παλάνκα μέχρι τα σύνορα με τη Βουλγαρία έχει μήκος 23,4 χλμ, με 22 σήραγγες συνολικού μήκους 9 χλμ και 16 γέφυρες συνολικού μήκους 5 χλμ, και η κατασκευή της χρηματοδοτείται από προ- προσχώρηση επιχορήγηση από το «Χρηματοοικονομικό πλαίσιο για τα Δυτικά Βαλκάνια» της ΕΕ και δύο δάνεια από την ΕΤΑΑ και την ΕΤΕπ.

Η διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή αυτού του τμήματος της διαδρομής παρατάθηκε επί προηγούμενης κυβέρνησης στη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας. Σύμφωνα με τον Αλεξάντερ Νικολόσκι, η διαγωνιστική διαδικασία «απέτυχε».

«Να κάνουμε ένα κοινό έργο, όχι ξεχωριστά»

Σύμφωνα με τον υπουργό, η καλύτερη επιλογή είναι «να κάνουμε ένα νέο έργο μαζί με τη Βουλγαρία».

«Διαφορετικά, δεν έχει νόημα. Ναι, νομίζω ότι ο καλύτερος τρόπος είναι να δημιουργήσουμε ένα κοινό έργο και να το προσφέρουμε από κοινού. Και η μόνη λογική και ο μόνος τρόπος για να οικοδομήσουμε μια σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία είναι να παρουσιαστούμε σε πιθανούς εργολάβους από κοινού με τη βουλγαρική πλευρά, εφόσον, φυσικά, συμφωνήσει (…), είπε ο Νικολόσκι, αφήνοντας υπονοούμενα για σπατάλη χρημάτων.

Το θέμα του σιδηροδρόμου Ο Διάδρομος 8, που συνδέει το λιμάνι του Μπάρι στην Ιταλία, μέσω της Αλβανίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας, με τη Μαύρη Θάλασσα, έγινε σημαντικός στη Βόρεια Μακεδονία αφού ο Νικολόσκι είπε ότι τα κονδύλια που προορίζονται για αυτόν θα πρέπει να διατεθούν στον Διάδρομο 10, επειδή το έργο είναι ακριβό και ανέφικτο, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα των Σκοπίων «360 Μοίρες».

Ο διακρατικός μεταφορικός άξονας Ανατολής-Δύσης (Διάδρομος 8) εκτείνεται από το λιμάνι του Μπάρι στην Ιταλία μέχρι τα λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς στη Βουλγαρία. Το κεντρικό τμήμα αυτού του πανευρωπαϊκού διαδρόμου μήκους 315 χιλιομέτρων διέρχεται από τη Βόρεια Μακεδονία – Κίτσεβο, Σκόπια, Κουμάνοβο, Μπελιάκοβτσε και Κρίβα Παλάνκα.

Ωστόσο, δεν υπάρχουν συνδέσεις στο δυτικό άκρο (από το Κίτσεβο έως τα σύνορα με την Αλβανία) και στο ανατολικό άκρο (από το Κουμάνοβο έως τα σύνορα με τη Βουλγαρία).

 ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ