Γράφει ο Θεόδωρος Νικολοβγένης*
Από άρθρο του Απόστολου Τομαρά που δημοσιεύθηκε στην kathimerini.com.cy στις 19 Αυγούστου 22:59 (!), μαθαίνουμε πως υπογράφτηκε τελικώς η προμήθεια του Ισραηλινού αντιαεροπορικού συστήματος Iron Dome από την Εθνική Φρουρά, χωρίς όμως να διευκρινίζεται περαιτέρω ποια ακριβώς έκδοση, χρονοδιαγράμματα παραλαβής κλπ. ΕΔΩ
Ως εξέλιξη αναμφίβολα και είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας, αλλά προσωπικώς διαφωνούμε με τη χρονική στιγμή και τον τρόπο που αυτή είδε το φως της δημοσιότητας, καθώς:
1. Η Κυπριακή Δημοκρατία βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο και υπάρχει ο κίνδυνος η απόκτηση του συστήματος να γίνει αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης. Ήδη οι πρώτες δημοσιεύσεις από οπαδούς υποψηφίων προέδρων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν λάβει χώρα, πως η συμφωνία έκλεισε όταν ο τάδε ήταν υπουργός στο τάδε υπουργείο και άλλα τέτοια ευτράπελα.
Εμείς το μόνο που έχουμε να δηλώσουμε είναι πως Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία ή Διζωνική Δικοινοτική Δημοκρατική Ομοσπονδία ή Συμφωνημένο Πλαίσιο και άλλα τέτοια χαμαιλεοντικά κόλπα, ΔΕΝ συνάδουν με τα εξοπλιστικά. Ως κράτος ή έχεις Υψηλή Στρατηγική και στοχεύεις την ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ οπότε εξοπλίζεσαι ή αλλιώς ρίξε όλα τα λεφτά στις ξαπλώστρες του Πρωταρά (τουλάχιστον να περνάμε καλά). Μην αυταπατάσαι όμως ότι μπορείς να μας κοροϊδεύεις. Αν μας ρωτάτε πάντως, το υπουργείο που έπαιξε τον σημαντικότερο ρόλο στην απόκτηση του Iron Dome είναι το Τουρισμού που φέρνει τα λεφτά μέσα (αστειευόμαστε όπως αντιλαμβάνεστε).
Αναμείνατε και για επίσημες δηλώσεις από τους υποψηφίους Προέδρους τις προσεχείς ημέρες. Θα έχει πολύ ενδιαφέρον…
2.Η δημοσίευση της είδησης έλαβε χώρα δυο μόλις ημέρες μετά τις ανακοινώσεις πως Ισραήλ και Τουρκία αποκαθιστούν πλήρως τις διπλωματικές τους σχέσεις. Θα ήταν προτιμότερο λοιπόν η είδηση να μην δημοσιεύονταν, για να μην υπήρχε η πιθανότητα η απόκτηση του συστήματος να εντάσσονταν από την τουρκική πλευρά στην ατζέντα της επαναπροσέγγισης. ΕΔΩ
Ωστόσο, η άποψή μας είναι ότι η επαναπροσέγγιση Ισραήλ και Τουρκίας ΔΕΝ θα επηρεάσει τις σχέσεις με τους Έλληνες (Ελλάδα – Κύπρος), αλλά ήταν κάτι το αναμενόμενο. Οι αιτίες της επαναπροσέγγισης είναι αναμφίβολα οι εκλογές στην Τουρκία και οι αυξημένες πιθανότητες να υπάρξει άλλος πρόεδρος μετά από αυτές, καθώς επίσης και οι πιέσεις συγκεκριμένης ομάδας Εβραίων της Τουρκίας που χάνουν πολλά από την διακοπή των σχέσεων (δεν θα επεκταθούμε). Όμως όποιες κι αν είναι οι εξελίξεις στην Τουρκία, οι αναφορές στην απελευθέρωση της Κουντούς (Ιερουσαλήμ), οι σχέσεις της με την ηγεσία της Χαμάς και η στάση της τον Μάιο του 2021 ( όπου έλαμψε το άστρο του Iron Dome) είναι γεγονότα που πάντα θα συνυπολογίζονται στην χάραξη Εθνικής Στρατηγικής από όλες τις Ισραηλινές Κυβερνήσεις.
Υπάρχει όμως και κάτι άλλο το οποίο δεν μπορεί να μεταβληθεί, παρά μόνο μέσω της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας ή Συνομοσπονδίας. Κι αυτό είναι η εγγύτητα της Κύπρου στο Ισραήλ που του παρέχει Στρατηγικό Βάθος.
Συγκεκριμένα, κατά τα γεγονότα του Μαΐου του 2021 όλες οι προγραμματισμένες πτήσεις προς το Τελ Αβίβ προωθήθηκαν στο Διεθνές Αεροδρόμιο Λάρνακας και εξυπηρετήθηκαν πλήρως. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε πως στη Λάρνακα υπάρχει και λειτουργεί επισήμως Εβραϊκή Συναγωγή και γενικώς υπάρχει και λειτουργεί μια μικρή εβραϊκή κοινωνία η οποία έχει αποδώσει και πολλές Ισραηλινές επενδύσεις (αγορά ξενοδοχείων στην Πάφο, τέλεση εβραϊκών γάμων σε Λάρνακα και Αγία Νάπα, ύπαρξη εστιατορίων με πιστοποίηση Kosher, διοργάνωση safaris κα). Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η Κυπριακή Δημοκρατία θα πρέπει να σταματήσει ΑΜΕΣΑ να συζητάει το ενδεχόμενο αναγνώρισης του παρανόμου Αεροδρομίου της Τύμπου (έδρα της Ηρωικής και Αήττητου στα πεδία των Μαχών 31ης Μοίρας Καταδρομών, δείτε εδώ:
υπό τον μανδύα των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (Μ.Ο.Ε) του κ. Γιαννάκη Κασουλίδη (ο οποίος θυμώνει κιόλας όταν οι δημοσιογράφοι σχολιάζουν πως στα φυσιολογικά κράτη αυτός που πρέπει να προτείνει Μ.Ο.Ε είναι αυτός που καταστρατήγησε την εμπιστοσύνη, δηλαδή ο άρπαγας και εισβολέας. Δείτε εδώ:
Τα Διεθνή Αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου θα πρέπει πάση θυσία να συνεχίσουν να αποτελούν τις μοναδικές επιλογές για την Ισραηλινή Κυβέρνηση.
Θα αναρωτηθεί κανείς, πως με την ΔΔΟ μεταβάλλεται η εγγύτητα Κύπρου – Ισραήλ;
Πολύ απλά με την ΔΔΟ ΔΕΝ θα υπάρχει Κυπριακή Δημοκρατία, θα προκύψει ένα νέο κράτος στο οποίο οι τούρκοι (οι τουρκοκύπριοι πλέον είναι μειοψηφία) θα ασκούν βέτο σε οτιδήποτε διαφωνούν. Άρα δεν θα είναι δυνατή η παροχή διευκολύνσεων στους Ισραηλινούς (όπως στην περίπτωση του Μαΐου του 2021).
3.Αν απλά «έπεσαν οι υπογραφές» και το Α/Α σύστημα δεν βρίσκεται ήδη στην Κύπρο, τα φαντάσματα των S-300 μας δημιουργούν φοβίες. Η ΚΔ (ορθώς κατά την άποψή μας ) είχε ακολουθήσει την τακτική του «κάτω από τα ραντάρ». Πρώτα έφθαναν τα οπλικά συστήματα στην Κύπρο (BUK-M1, NORA B-52 και άλλα) και μετά γίνονταν γνωστό στο ευρύ κοινό. Κάτι φαίνεται να αλλάζει όμως από την απόφαση αντικατάστασης των Mi-35 και με το Iron Dome. Ας ελπίσουμε να μην είναι έτσι.
Ιστορικό:
Η ανάγκη για την ύπαρξη σύγχρονου συστήματος CRAM για την προστασία των Στρατηγικών Εγκαταστάσεων της ΚΔ διαφάνηκε το έτος 2012 που μετά την ανακάλυψη του κοιτάσματος Αφροδίτη (οικόπεδο 12) ξεκίνησε και η μελέτη βιωσιμότητας για την κατασκευή Σταθμού Υγροποίησης Φυσικού Αερίου στο Βασιλικό, δίπλα από την Ναυτική Βάση και τον μεγαλύτερο Ηλεκτροπαραγωγό Σταθμό της ΑΗΚ. Για διαφόρους λόγους το έργο τέθηκε σε παύση και έτσι η έρευνα αγοράς για νέο CRAM ατόνησε.
Άλλωστε τα χρόνια που ακολούθησαν, η Κύπρος «πανηγύριζε» για την επανεκλογή Ερντογάν ( «Η Κύπρος μπορεί να ελπίζει» έγραφαν κάποιοι στις εφημερίδες), και χρησιμοποιώντας την οικονομική κρίση ως δικαιολογία συνέχισε την εγκληματική υποβάθμιση της ΕΦ (Μάρτιος 2013: κούρεμα καταθέσεων και κλείσιμο Λαϊκής Τράπεζας). Ούτως ή άλλως τα χρήματα από το Ταμείο Αμυντικής Θωράκισης (7δις €) δόθηκαν για τη διάσωση συγκεκριμένου Ταμείου, και ήδη επί εποχής Δημήτρη Χριστόφια είχε αλλάξει όνομα σε Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής οπότε έτσι ξεπεράστηκαν και οι νομικές δυσκολίες καθώς τα χρήματα της Άμυνας απαγορεύονταν να χρησιμοποιηθούν αλλαχού.
Η πρώτη εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση του Iron Dome συγκεκριμένα, από την πλευρά της ΕΦ έλαβε χώρα το 2018, μετά από την «εισβολή» των τουρκικών ερευνητικών και γεωτρυπάνων στην Κυπριακή ΑΟΖ, αλλά και την σταδιακή εγκατάσταση στα κατεχόμενα αναβαθμισμένων συστημάτων πυροβολικού (Firtina, T-122) γεγονός που σήμαινε ότι οι μάσκες πλέον είχαν πέσει και ότι θα έπρεπε να επανεκκινήσουν οι εξοπλισμοί για την ΕΦ.
Το εξοπλιστικό που καταρτίσθηκε από την τότε Στρατιωτική Ηγεσία ήταν αυτό που απέδωσε τα Σερβικά Αυτοκινούμενα Πυροβόλα, τους Exocet Block3c, τους Mistral 3, την απόφαση για αντικατάσταση των Mi35 και άλλα τα οποία θα αναμένουμε να δημοσιευθούν από κάποιο μεγάλο μέσο και μετά να αναφερθούμε κι εμείς.
Σε αυτό το εξοπλιστικό περιέχονταν και η προμήθεια σύγχρονου CRAM. Με το Αμερικανικό εμπάργκο σε ισχύ, οι επιλογές για την ΚΔ ήταν εξαιρετικά περιορισμένες. Υπήρχαν ορισμένα Ευρωπαϊκά συστήματα και τα Ισραηλινά. Για ρωσικά συστήματα δεν γίνονταν λόγος επειδή μετά και το κλείσιμο της τελευταίας μη «συστημικής» τράπεζας στην Κύπρο (Συνεργατική Τράπεζα) υπήρχαν συγκεκριμένα προβλήματα πρακτικής φύσεως.
Το 2019, οι Ισραηλινοί απέστειλαν την επίσημη απάντησή σχετικά με την αποδέσμευση ή όχι των Α/Α τους συστημάτων. Στην απάντησή τους έθεσαν συγκεκριμένους όρους προκειμένου να προχωρήσει η πώληση και του Iron Dome, οι οποίοι δεν έγιναν αποδεκτοί από Ελλάδα και Κύπρο (είχαν σχέση με την Κρήτη και την Κύπρο), ορθώς κατά την άποψή μας.
Η ΚΔ επανήλθε εντόνως, μετά τον πόλεμο του Αρτσάχ και την πρώτη προσγείωση τουρκικών μη επανδρωμένων στο ΑΔ του Λευκονοίκου (Δεκέμβριος 2019).
Οι Ισραηλινοί όροι, άρχισαν να μαλακώνουν μετά το καλοκαίρι του 2020, ενώ οι υποβοηθούμενες ΚΑΙ από την Τουρκία πυραυλικές επιθέσεις της Χαμάς τον Μάιο του 2021 απέδειξαν στο Ισραήλ ότι η απειλή έχει αναβαθμιστεί και ότι ο μόνος εχθρός πλέον δεν είναι το Ιράν.
Το Iron Dome ήταν ο βασικός παράγοντας της επιτυχούς αντίδρασης του Ισραήλ εναντίον των επιθέσεων. Οι εικόνες και τα βίντεο από την επιχειρησιακή του δράση, έκαναν τον γύρο του κόσμου, ενώ το hastaq #IronDome ήταν για εβδομάδες στο νούμερο ένα στα κοινωνικά δίκτυα.
Ο όγκος των βλημάτων του Iron Dome που χρησιμοποιήθηκαν από τις IDF για την αναχαίτηση των πυραύλων της Χαμάς και που έπρεπε να αντικατασταθεί, ήταν το γεγονός που καθυστέρησε την προμήθεια του συστήματος από την ΚΔ.
Γεωπολιτικο-στρατηγικές Προεκτάσεις:
Τα τελευταία είκοσι (20) έτη η ΚΔ έχει κατορθώσει διπλωματικές επιτυχίες δυσανάλογες με το μέγεθος και το εκτόπισμά της. Συνοπτικά αναφέρουμε:
- Το τελευταίο μεγάλο ΟΧΙ των Ελλήνων στο Ιστορικό Δημοψήφισμα του 2004 που εξασφάλισε την ύπαρξη της ΚΔ,
- Την ένταξη στην ΕΕ ολοκλήρου της νήσου με την ονομασία Κυπριακή Δημοκρατία με ταυτόχρονη παύση της ισχύος του Ευρωπαϊκού κεκτημένου στα κατεχόμενα εως ότου λυθεί το Κυπριακό,
- Την υπογραφή συμφωνιών ΑΟΖ με Αίγυπτο, Ισραήλ και Λίβανο με τη μέθοδο της μέσης γραμμής (!!!),
- Την εξεύρεση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων και την υλοποίηση προγράμματος εξορύξεων που απ΄ ότι φαίνεται θα αποδώσουν.
Επιπλέον, η ΚΔ ως οικονομία που βασίζεται στην παροχή υπηρεσιών (ο τομέας των Logistics είναι ανεπτυγμένος), αλλά και διαθέτοντας ανεπτυγμένες υποδομές (λιμένες, αεροδρόμια, εξαιρετικό οδικό δίκτυο) έχει τη δυνατότητα να εκμεταλλευθεί τα δεδομένα αυτά και σε συνδυασμό με την γεωστρατηγική της θέση να αποτελέσει πόλο έλξης για συμμαχίες παντός είδους και φυσικά για εμπορικές συναλλαγές με τα γειτονικά κράτη. Ας μην ξεχνάμε ότι η πύλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ενός εκ των μεγαλύτερων καταναλωτών) για τις εταιρείες από την Μέση Ανατολή, Αραβική Χερσόνησο κλπ, είναι η ΚΔ. (1)
Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι και τα καλώδια ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia και EuroAfrica Interconnectors τα οποία θα μετέφεραν ρεύμα από Ασία και Αφρική στον Ηλεκτροπαραγωγό Σταθμό του Βασιλικού της ΑΗΚ όπου θα ελάμβανε χώρα ο μετασχηματισμός των τάσεων και από εκεί σε δεύτερο χρόνο η τροφοδότηση της Ευρωπαϊκής Αγοράς.
Όλα αυτά φυσικά, θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα να μπορούν να προστατευθούν. Δεν αφήνουμε αιχμές για τα υπάρχοντα Α/Α της ΕΦ, κάθε άλλο, αλλά η είσοδος των Ισραηλινών στον τομέα αυτό με το Iron Dome είναι μια εξαιρετική αναβάθμιση. Είναι μια εγγύηση.
Παράλληλα, από τον Δεκέμβριο του 2019 και την πρώτη προσγείωση τουρκικού μη επανδρωμένου σε κυπριακό έδαφος, η τουρκική απειλή ξέφυγε από τα στενά πλαίσια της Ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης και άρχισε πλέον να «ενοχλεί» και χώρες όπως η Αίγυπτος και το Ισραήλ, καθώς η Κύπρος μέσω των κατεχομένων μετατρέπονταν σε «Νήσο Βατήρα» για τα τουρκικά μη επανδρωμένα τα οποία θα μπορούσαν πλέον να παρενοχλούν ή και να πλήξουν τις αιγυπτιακές και ισραηλινές πλατφόρμες εξορύξεως υδρογονανθράκων που επιχειρούν σε αιγυπτιακή και ισραηλινή ΑΟΖ που σκεπάζονται όμως από το FIR Λευκωσίας, που σημαίνει ότι για να αναχαιτισθούν από Ισραηλινά ΑΦ θα έπρεπε η Λευκωσία να δώσει έγκριση.
Αριστερά το FIR Λευκωσίας και δεξιά οι συμπεφωνημένες ΑΟΖ Κύπρου – Αιγύπτου – Ισραήλ – Λιβάνου. Παρατηρείστε ότι ένα μεγάλο μέρος Αιγυπτιακής και Ισραηλινής ΑΟΖ, σκεπάζεται από το FIR Λευκωσίας.
Η παράμετρος αυτή, καταδείχθηκε σε μελέτη του γράφοντος προς το Dado Center (Think Tank των IDF) που προέκυψε μετά την δημοσίευση του άρθρου στην ιστοσελίδα Defencereview.gr, διαβάστε εδώ:
Ήασταν μάλιστα οι πρώτοι που θίξαμε το ζήτημα (υπήρξαν βέβαια και απόστρατοι ναύαρχοι που εμφανίστηκαν σε μεγάλο τηλεοπτικό σταθμό και διάβασαν αυτολεξεί το άρθρο χωρίς να έχουν την αξιοπρέπεια να αναφέρουν τον συντάκτη και την ιστοσελίδα) .
Ας φανταστούμε λοιπόν τουρκικά ΜΕΑ να απογειώνονται από το Λευκόνοικο, και να παρέχουν στοιχεία στοχοποίησης στη Χαμάς (δεν είναι δύσκολο οι πύραυλοι της Χαμάς να μετατραπούν σε κατευθυνόμενους (η τεχνολογία υπάρχει στην Τουρκία) ή να υποκλέπτουν πληροφορίες ή να εκτελούν ηλεκτρονικό πόλεμο εναντίον των IDF. Τραβηγμένο σενάριο ναι, αλλά μέσω των κατεχομένων θα υπήρχε η δυνατότητα.
Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε πως η ΚΔ μέσω της ναυτικής Βάσης αποτελεί μια εκ των τριών κορυφών του τριγώνου Σούδα – 3η Ιουλίου – Μαρί (το τρίγωνο της ειρήνης) ένα τρίγωνο που προς το παρόν υπερισχύει του Ακσάζ – 3η Ιουλίου – Αλεξανδρέττα).
Όπως λοιπόν γίνεται κατανοητό η ΚΔ θα έπρεπε να μπορεί να καλύψει τις υποδομές αυτές με την τεράστια στρατηγική σημασία. Πλέον με το Iron Dome θα μπορεί πλήρως.
Επιχειρησιακές Προεκτάσεις:
Δεν θα αναλώσουμε τον πολύτιμο χρόνο σας προκειμένου να αναλύσουμε τις δυνατότητες του συστήματος, δείτε ανάλυση ΕΔΩ:
Η συνέντευξη του Επισμηναγού Καραβίδα (04/10/2021 το πρώτο μισό και 21/08/2022 το δεύτερο μισό) μας καλύπτει απολύτως.
Θα προσπαθήσουμε όμως να φωτίσουμε και κάποιες πλευρές του ζητήματος που δεν έχουν φωτιστεί αρκετά.
Με δεδομένη την ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) έναντι της τουρκικής (ΤΗΚ) που συντελείται την στιγμή που γράφονται οι γραμμές αυτές σε συνδυασμό με το αμερικανικό εμπάργκο εναντίον της Τουρκίας, εκτιμούμε ότι σε περίοδο Επιχειρήσεων η ΕΦ δεν θα κινδυνεύσει τόσο από την ΤΗΚ (θεωρούμε ότι η ΤΗΚ θα έχει τον πονοκέφαλο αναχαίτησης της ΠΑ και σε 2ο χρόνο να δράσει άνωθεν της Κύπρου) όσο από τα παντός είδους ΜΕΑ των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων (ΤΕΔ), τα οποία θα απογειώνονται από τα διάφορα ΑΔ της Μ. Ασίας. Από την ΤΗΚ για την Κύπρο, θα μας απασχολούσαν ίσως τα F-4 Terminator με τους Popeye και τους SOM.
Το παράνομο ΑΔ του Λευκονοίκου ΔΕΝ αποτελεί απειλή για την ΕΦ, καθώς βρίσκεται εντός βεληνεκούς των πυροβόλων της και επειδή ένα ελικοφόρο ΜΕΑ που απογειώνεται από το Λευκόνοικο έως ότου ανέλθει στο επιχειρησιακό ύψος και λάβει την απαιτούμενη ταχύτητα θα έχει καταρριφθεί (όσα απογειώνονται από το Λευκόνοικο είναι ορατά από τις Ελεύθερες Περιοχές δια γυμνού οφθαλμού. Με κοινά κιάλια του εμπορίου κάνουμε και αναγνώριση τύπου). Αυτά για όσους εδώ στην Κύπρο με τις αναρτήσεις τους, προκειμένου να χτίσουν το profil του αναλυτού, πανικοβάλλουν τον κόσμο.
Ο πιθανότερος λοιπόν τρόπος ενεργείας του εχθρού κατά την άποψή μας είναι κρούση σε πρώτο κύμα με τα ΜΕΑ που θα απογειωθούν από το Batman, το Ικόνιο και από την Αττάλεια. Να θυμίσουμε πως στην τελευταία άσκηση EFES (=Έφεσος. Κανένα πιο τουρκικό όνομα δεν είχαν;) ένα Akinci που έφερε κατευθυνόμενες βόμβες τουρκικής κατασκευής απογειώθηκε από το Batman και πραγματοποίησε βολή με κατευθυνόμενη βόμβα MAM-L στην περιοχή της ασκήσεως !!!
Εκτός των F-4 (Popeye, SOM) και των ΜΕΑ (SOM), το πρώτο κύμα θα περιλαμβάνει και βαλλιστικούς (Yildirim, BORA) από την Μ. Ασία και μπαράζ πυροβολικού από τα T-122 τα οποία έχουν τη δυνατότητα να βάλλουν από το τμήμα βορείως του Πενταδακτύλου (που αποτελεί απυρόβλητο για τις κατοχικές δυνάμεις) και να απειλούν μεγάλο μέρος των Ελευθέρων περιοχών (όχι όμως τα δύο αεροδρόμια, ούτε τα δύο λιμάνια και τη Ναυτική Βάση). Βέβαια υπάρχουν και τα Τ-300 που δεν αποκλείεται να μεταφερθούν κρυφά στα κατεχόμενα, οπότε θα μπορούν να απειλούν και τις Στρατηγικές Υποδομές που αναφέραμε.
Επομένως, το μεγάλο πρόβλημα για την ΕΦ ακούει στο όνομα Έγκαιρη Προειδοποίηση και Αναχαίτηση. Και εδώ διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο η είσοδος των Ισραηλινών στην Αεράμυνα της Κύπρου, διότι οι Ισραηλινοί έχουν την δυνατότητα και την φιλοσοφία να γεφυρώσουν (interfaces) τα διάφορα συστήματα αεράμυνας και να τα συντονίσουν ώστε αυτά να λειτουργούν όπως πρέπει.
Παράλληλα, με την απόκτηση του Iron Dome (εμείς θα προτιμούσαμε την αυτοκινούμενη έκδοση) ανοίγει ο δρόμος για την απόκτηση από το Ισραήλ Α/Α μέσω και μεγάλου βεληνεκούς. Ήδη λαμβάνουν χώρα συζητήσεις με το Ισραήλ και Ευρωπαϊκή χώρα για την απόκτηση τέτοιων συστημάτων, οι οποίες καθυστερούν λόγω της αναμονής της απόφασης από τις ΗΠΑ για την άρση ή όχι του εμπάργκο φονικών όπλων.
Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πως θα εξελιχθούν οι συζητήσεις της ΚΔ με τις ΗΠΑ και ποια, κατ’ επέκταση, αντιαεροπορικά ή και αεροπορικά αμερικανικά συστήματα ίσως ενταχθούν στο οπλοστάσιο της ΕΦ (την είδηση για μετεγκατάσταση των Block 30 στην Πάφο μην την υποτιμούμε) ή θα επιχειρούν υπό τον μανδύα μιας κοινής Task Force από δυνάμεις της περιοχής, αλλά σίγουρα ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία σύγχρονου συστήματος Αεράμυνας, το οποίο θα είναι διαλειτουργικό με τα μέσα του ΓΕΕΘΑ. Το σταματάμε εδώ και θα επανέλθουμε σε 6-7 μήνες.
Τέλος θα θέλαμε να τονίσουμε πως οι Ισραηλινοί είναι από τους πρώτους διδάξαντες στον τομέα του εκσυγχρονισμού των διαφόρων legacy (ορολογία καθηγ. Κ.Γρίβα) οπλικών συστημάτων. Τέτοια συστήματα υπηρετούν πολλά στην ΕΦ, αλλά και στον ΕΣ (για παράδειγμα το εκσυγχρονισμένο Α/Α ZU-23 της Πολωνίας που παρουσιάστηκε προσφάτως στο ΓΕΣ έχει ως καρδιά, Ισραηλινό AESA, διαβάστε εδώ:
(Φωτό της ιστοσελίδας μας)
Ελπίζουμε να μην απογοητευθούμε όπως με τους S-300 και να δούμε το Iron Dome στα χώματα της Μεγαλονήσου.
*Απόφοιτος ΣΣΕ / ΕΚΠΑ
Παραπομπές:
- Απόσπασμα από την διάλεξη του συντάκτη στο Συνέδριο Ευρωπαϊκής Ασφάλειας με θέμα «Military Logistics» που έλαβε χώρα στη Λευκωσία τον Οκτώβριο του 2021.