ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΟ «ΒΟΡΕΙΟΣ ΉΠΕΙΡΟΣ»
Είπα ότι:
Η έναρξη της ομιλίας Ράμα στη Θεσσαλονίκη, με αναφορές στον όρο «Βορειοηπειρωτικό» ότι «είναι νεκρός» και στις διαμαρτυρίες ελάχιστων ατόμων έξω από το ξενοδοχείο κατά της συνάντησης του Αλβανού Πρωθυπουργού με τους ομογενείς μετανάστες στην Ελλάδα, εξυπηρετεί πυροδότηση εθνικιστικής έξαρσης μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας.
ΆΚΥΡΟΣ Ο ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΡΑΜΑ
Αναφορικά με τον όρο Βόρειος Ήπειρος, είπα ότι ο όρος Βόρειος Ήπειρος έχει και γεωγραφική και ιστορικό πολιτική σημασία.
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ: η ενιαία, επί αιώνες, Ήπειρος διχοτομίθηκε προς τα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων κατά το 1913-25. Άρα υπάρχει η Νότια και η Βόρεια Ήπειρος. Σε περίπτωση που δεν θα υπάρξει το Βόρειο Τμήμα της Ηπείρου δεν θα έχει νόημα ύπαρξης ο όρος για τη Νότια Ήπειρο.
ΠΟΛΙΤΙΚΑ. Η Αυτονομία της Βορείου Ηπείρου αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός το οποίο δεν μπορεί να παραγραφεί. Είναι επίσης σε ισχύ ένα διεθνές ντοκουμέντο, το πρωτόκολλο της Κέρκυρας, αναγνωρισμένο και από αλβανικής πλευράς.
Το κίνημα για την αυτονομία της Βορείου Ηπείρου, σκόπιμα δαιμονοποιείται από γνωστούς κύκλους στην Αλβανία και τώρα από τον πρωθυπουργό της Αλβανίας στην Ελλάδα, αποδίδοντάς του ελληνικές βλέψεις προσάρτησης.
Ήταν ένα από τα τρία, ταυτόχρονα, κινήματα αυτονομίας στην Αλβανία. Μάλιστα το πιο πετυχημένο. Δεν διεκδικούσε την ένωση της Βορείου Ηπείρου με την Ελλάδα. Απεναντίας! Τάσσονταν κατά του αθηναϊκού κράτους που αρνήθηκε την ενσωμάτωση και του Βόρειου τμήματος της Ηπείρου στο νέο ελληνικό κράτος.
Ο Βενιζέλος, για να τα έχει καλά με τους μεγάλους και για άλλα ελληνικά εθνικά συμφέροντα, προσπάθησε να δυναμιτίσει το κίνημα. Το κίνημα ήταν κατά των Μεγάλων Δυνάμεων, Ιταλίας Αυστρίας, Τουρκίας, που απέβλεπαν στα δικά τους συμφέροντα και δεν μπορούσαν να διανοηθούν την ίδρυση του αλβανικού κράτους χωρίς την προσκόλληση ενός τμήματος της Ηπείρου σ΄αυτό, ούτε όμως μπορούσαν να ανεχτούν ενωμένη την Ήπειρο.
Στο κίνημα δεν μετείχαν μόνο Έλληνες, αλλά και ορθόδοξοι, και Αλβανοί μουσουλμάνοι, όλοι εκείνοι που δεν ήθελαν να παραμείνει η Ήπειρος υπό το καθεστώς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 33 μουσουλμανικές κοινότητες ενώθηκαν στο κίνημα αυτό και ο διάδοχος του Έλληνα Βασιλιά, ο Γεώργιος, έγινε δεχτός στο Τζαμί της πόλης Αργυροκάστρου από τον εδώ Μουφτί, ο οποίος του προσέφερε πολύτιμα δώρα και είπε στο διάδοχο του Έλληνα βασιλιά ότι βλέπει τη σωτηρία στον ελληνικό στρατό και στην Ελλάδα.
ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗ ΒΟΡΕΙΟ ΉΠΕΙΡΟ
Σε παρέμβαση Αλβανού δημοσιογράφου, με το ερώτημα τι θέλουν ελληνικοί παράγοντες και μιλούν για τη Βόρειο Ήπειρο, απάντησα. Τότε τι θέλει ο Ράμα όταν το μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του το αφιέρωσε στην ιστορική αλβανική παρουσία στη Θεσσαλονίκη;! Σκεφτείτε για μια στιγμή τι θα γίνει αν θα έρθει στην Αλβανία Έλληνας πολιτικός και μιλήσει για τους 15 βουλευτές της Βορείου Ηπείρου στο Ελληνικό κοινοβούλιο, για τον Σπύρο Μήλιο και για όλες εκείνες τις προσωπικότητες που αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν για την Ελλάδα, είτε Έλληνες που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους για την Αλβανία.
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΡΑΜΑ ΓΙΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΑΛΒΑΝΙΚΗ ΕΘΝΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Στο ίδιο σκεπτικό τόνισα ότι ο Ράμα για μια ακόμη φορά, μετά την ομιλία στην Αθήνα τον Μάιο τρέχοντος, επεδίωξε να στερεώσει τον ισχυρισμό του για διαχρονική αλβανική εθνότητα στην Ελλάδα. Ο Ράμα ούτε μία φορά δεν χρησιμοποίησε τον όρο «Αλβανοί μετανάστες στην Ελλάδα», αλλά κακώς αναφέρονταν στην αλβανική κοινότητα, όπου η Ελλάδα, αποτελεί, γι΄αυτόν, το δικό τους κοινό σπίτι με τους Έλληνες ως ισότιμοι πολίτες της Ευρώπης.
Τόνισα ότι με σκοπό να εξωραΐσει την αλβανική ρίζα στην Ελλάδα, παρουσίασε ως Αλβανούς εξέχουσες ελληνικές προσωπικότητες με καταγωγή από τις περιοχές εντός του σημερινού αλβανικού κράτους.
Είπα ακόμα, ότι δεν μπορεί να παρουσιάζεται η Θεσσαλονίκη ως μια πολυπολιτισμική και πολυεθνική πόλη, όπου οι Έλληνες παρουσιάζονται ως ισότιμο τμήμα με τις υπόλοιπες εθνότητες, αφήνοντας να εννοηθεί ότι κακώς αποφάσισαν να την βαφτίσουν «ορθόδοξη πόλη»
ΤΟ ΑΚΥΡΟ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΟΡΑΜΑ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΔΥΟ ΧΩΡΩΝ
Μια τέτοιου είδους προσέγγιση της Θεσσαλονίκης με τον ισχυρισμό μιας ισχυρής διαχρονικής παρουσίας των Αλβανών, όπου αποσιωπώνται οι σχέσεις τους με την Οθωμανική Αυτοκρατορία, απορρίπτει την ευρωπαϊκή ρητορική του Ράμα και τις δηλώσεις για σχέσεις καλής γειτονίας και συνεργασίας με την Ελλάδα ως στρατηγικό εταίρο της Αλβανίας. Τόσο περισσότερο, επισήμανα, όταν στην αίθουσα της εκδήλωσης δεν υπήρχε, για δεύτερη φορά, καμιά ελληνική σημαία, διαφορετικά από παρόμοιες εκδηλώσεις του Ράμα στην Ιταλία και τις ΗΠΑ.
Είναι απαράδεκτη στάση, είπα, ώστε στην ογκώδη εισροή Αλβανών μεταναστών στην Ελλάδα τα ψεγάδια των προβλημάτων να υπερβαίνουν την ιστορική και υποδειγματική φιλοξενία του ελληνικού λαού προς 1.5 εκατομμύριο Αλβανών.
Αντιθέτως, να εγκωμιάζεται η ιταλική πλευρά, όταν οι Ιταλοί σκότωσαν στη θάλασσα 10 φορές περισσότερους Αλβανούς μετανάστες απ΄ όσους σκοτώθηκαν στα ελληνοαλβανικά σύνορα και παρά το γεγονός ότι οι Αλβανοί μετανάστες στην Ιταλία ήταν πέντε φορές λιγότεροι από εκείνους στην Ελλάδα.