του Παντελή Σαββίδη
Αγίες Έδρες ερμηνείας της Τέχνης δεν υπάρχουν.
Άποψη είναι ελεύθερος να εκφέρει ο καθένας. (Φαντάζομαι ότι το αποδέχονται αυτό οι δικαιωματιστές, χωρίς να καλέσουν την ιδεολογική αστυνομία του κράτους που τους προστατεύει).
Η αφίσα του Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ που προκάλεσε αντιδράσεις είναι κακότεχνη. Θα μπορούσα να γράψω και άλλους χαρακτηρισμούς αλλά δεν χρειάζεται να προσβάλλω τον άνθρωπο που την έφτιαξε.
Το ενοχλητικό είναι ότι μια μειοψηφική ομάδα ανθρώπων έχει αποκτήσει, με τη βοήθεια του κράτους, ιδεολογική ηγεμονία και θέλει να μας επιβάλλει τα πρότυπά της ως απόλυτες αλήθειες. Με δικτατορικό τρόπο. Και τα πρότυπά της απο ποιοτικής απόψεως είναι χαμηλά.
Οι δικτατορίες δεν επιβάλλονται, σήμερα, με τα όπλα. Τα όπλα των σύγχρονων δικτατόρων είναι τα Μέσα Ενημέρωσης και ο φασιστικός τρόπος που προβάλλουν και επιβάλλουν τις απόψεις τους ως αλήθειες. Αν θέλετε και ο αποκλεισμός ή η δημόσια εκτέλεση αυτού που διαφωνεί. Η δημοσιογραφία εξέλιπε.
Απέναντι σε αυτό το νεο-ολοκληρωτικό φαινόμενο η κοινωνία πρέπει να αντιδράσει. Είναι αγώνας κατά της δικτατορίας.
Ο κυρίαρχος ιδεολογικός ολοκληρωτισμός, με τα όπλα των ΜΜΕ επιχειρεί να παρουσιάσει την αντίδραση ως αναχρονισμό. Αντιστρέφει, δηλαδή, το φαινόμενο. Πρόοδος είναι η δικτατορία, αναχρονισμός η αντίδραση στην επιβολή της.
Θα υπάρξει πολιτική έκφραση της αντίδρασης σε αυτό το φασιστικό φαινόμενο;
Σε ό,τι αφορά το θέμα της επικαιρότητας, το ντοκυμαντέρ που διαφημίζει η αφίσα δεν το είδαμε. Μακάρι να είναι καλό. Και μακάρι ο καλλιτέχνης που έκανε την αφίσα να προβληματιστεί απο τις αντιδράσεις. Το που θα καταλήξει είναι άλλο θέμα. Δικό του. Ο άνθρωπος εξελίσσεται. Κανείς δεν τα γνωρίζει όλα. Η επαφή με την κοινωνία και το feed back που παίρνουμε βοηθά όλους.
Το θέμα με το οποίο ασχολείται το ντοκυμαντέρ, απο όσα διάβασα, μας απασχολεί και μας ενδιαφέρει όλους. Είμαστε μαζί με τις γυναίκες που υποφέρουν. Και θα αγωνιστούμε μαζί τους για την ελευθερία τους που θα είναι και δική μας ελευθερία. Η καμπάνα χτυπα για όλους. Ο τρόπος είναι που μας διαφοροποιεί. Η αφίσα υπονομεύει την προσπάθεια. Όχι διότι δείχνει μια γυναίκα στο σταυρό. Αλλά για τους λόγους που προανέφερα.
Η σύγχρονη μορφή δικτατορίας δεν πρέπει να περάσει. Δεν πρέπει να γίνει καθεστώς.
Έκφραση του νέου ολοκληρωτισμού είναι η ταύτιση της αντίδρασης για την κακότεχνη αφίσα με το ντοκυμαντέρ ή την διευθύντρια του Φεστιβάλ. .
ΥΓ: θα αναρτούσα την αφίσα αλλά όταν το έκανα χθες το fb μου κατέβασε ολόκληρη την ανάρτηση. Μπορείτε να την βρείτε εύκολα στο διαδίκτυο. Παραθέτω τον σύνδεσμο χθεσινού μου σχολίου όπου είναι αναρτημένη.
«Όχι διότι δείχνει μια γυναίκα στο σταυρό»
Δέν δείχνει μία γυναίκα στό σταυρό, ἀλλά τήν Παναγία. Αὐτό δέν εἶναι κακοτεχνία ἤ ἔμπνευση ἀλλά παραποίηση τῶν ᾿Εκκλησιαστικών ἀληθειῶν.
https://www.lifo.gr/now/entertainment/festibal-kinimatografoy-thessalonikis-epistoli-ston-mitropoliti-gia-ta-adespota
᾿΄Αν δέν πιστεύουν σέ τίποτα ἄς φτιάξουν μία δική τους θρησκεία.
Ἄν ἦταν μία ὁποιαδήποτε γυναίκα στό σταυρό θά ἦταν διαφορετικό. Γιατί ἡ γυναίκα ἔχει ὄντως σταυρωθεῖ ἀνά τούς αἰῶνες μέ τό ἀρνητικό ἀφήγημα περί ᾿Αδάμ καί Εὔας. Δέν πιστεύω σέ αὐτό τό ἀφήγημα πού ἐπικράτησε στήν Δύση, οὔτε ἡ ἀρχαιοελληνική θρησκεία εἶχε τέτοιο ἀφήγημα. ῾Υπάρχουν δημιουργικές φάσεις πού κάποιοι παρερμηνεύουν καί ἔχει ἀποτυπωθεῖ ἱστορικά αὐτό καί ἔμεινε καταγεγραμμένο. ῾Ο ᾿Αδάμ στήν ἀρχή θεωρητικά ἦταν ἀνδρόγυνος, μέ τήν ἐν δυνάμει γυναίκα μέσα του ἀφοῦ δημιουργήθηκε ἡ Εὔα ἀργότερα ὡς βοηθός του. Αὐτή ἡ σχέση δέν εἶναι σχέση μητέρας-γιοῦ ἤ πατέρα-κόρης ἤ ΛΟΑΤΚΙ ἀφήγημα. Καί ἔχουν γεννήσει οἱ ἄνδρες καί μέ ἄλλες γυναῖκες, ὄχι μόνο τίς δικές τους, γιά πολλούς λόγους.
Δέν ἀφορᾶ τήν ἐγκυμοσύνη πού θεωρήθηκε τιμωρητική γιά τήν γυναίκα. ῾Υποτιμοῦν αὐτό τό θαῦμα, πού ἐπιστημονικές μελέτες ἔχουν δείξει ὅτι τά κύτταρα τοῦ κυοφορούμενου ἐμβρύου πηγαινοέρχονται στήν γυναίκα ἔτσι ὥστε πάντα νά ἔχει κάποια κύτταρα τοῦ παιδιοῦ της μέσα της. Δέν εἶναι τυχαῖο ὅτι ὑμνήθηκε τόσο ἡ μητέρα στό πρόσωπο τῆς Παναγίας.
Δέν εἶναι ἄσχετο ὅτι ὁ Ἔρωτας εἶναι Ἑλληνική λέξη οὔτε ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι συνυφασμένη μέ τόν Ἑλληνισμό.
Διάβασα κείμενα που υποστηρίζουν την αφίσα. Ερμηνεύουν τον συμβολισμό ως γυναίκα που υποφέρει απο όσα της συβαίνουν όπως ο Χριστός στον Σταυρό. Με βάση αυτήν την ερμηνεία έγινε η σχετική αναφορά μου.
Τό κατάλαβα. Εἶναι σαφής ἡ διατύπωσή σας. Κι ἐγώ ἀπό τήν ἀναφορά σας πῆρα ἀφορμή καί τό ἔψαξα.
Χάρηκα πολύ για την επανόρθωση του λάθους σας στο σχόλιό σας στο άλλο σχετικό με το θέμα άρθρο του κ. Σαββίδη.
Πάντως καλά είναι να έχουμε εκπεφρασμένες απόψεις για τέτοιες εξαλλοσύνες με αναισθησία για τις απόψεις των πολλά πολλών , όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση .
Καθαρός ”φιλοτομαρισμός” από την άλλη πλευρά και καραγκιόζικη τακτική ”και τα εμά εμά και τα εσά εμά”.
Αλλά αυτό δεν είναι κοινωνία .Είναι ”ζούγκλα”;;;.
Δέν καταλάβατε σωστά, δέν ἄλλαξα κάτι, δέν ἐπανόρθωσα κάτι πού φαντάζεστε σάν λάθος μου.
Σέ τί ἀκριβῶς ἀναφέρεστε;
Αναφέρομαι το σχόλιο σας ,κυρία Ελένη, στο άρθρο του κ. Σαββίδη ”είναι η ύβρις τέχνη;;;” , στο οποίο ”αντιδικήσαμε”.
᾿΄Αν ἀναφέρεστε σέ αὐτό τό σχόλιό μου
´´«Η Ελίνα Ψύκου, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, αποκρούει κάθε προσπάθεια εκφοβισμούς της και δίνει την οπτική της λέγοντας: «Μάλλον στο μυαλό τους πάθη επιτρέπεται να περνάνε δημόσια μόνο οι άντρες. Οι γυναίκες ας κρατήσουν τα πάθη για το σπίτι. Και μάλλον είναι ντροπή να δείχνεις την Παναγία με γυμνό στήθος. Γυμνό μπορεί να είναι το γυναικείο στήθος μόνο στις ταινίες ενηλίκων που βλέπουν τα βράδια, όταν κοιμούνται τα παιδιά και κλείνουν τα φώτα για να μην τους βλέπει ο Θεός. Δε φοβόμαστε και αγαπάμε τους ανθρώπους».»
Δέν εἶναι προσβολή τῶν ῾Ιερῶν οὔτε τῆς κοινότητας τῶν πιστῶν. ῾Η Παναγία δέν προσβάλλεται. Προσβολή τοῦ ἑαυτοῦ τους εἶναι, ὅσων φαντασιώνονται τά Θεῖα Πάθη ὡς φάρσα. Δέν κατανοούν ὅτι δέν κατανοοῦν. Δέν τούς ἐπέτρεψε ὅμως ἡ Παναγία νά τήν παραποιοῦν.´´
καταλάβατε τί ἐπισήμανα; Γιά ποιά πάθη μιλᾶνε; ῾Η Παναγία ἐπελέγη νά γεννήσει τόν υἱό της, δέν ἐπελέγη γιά τήν Σταύρωση. Πῶς καί γιατί τήν ἐμφανίζουν ὡς ἐσταυρωμένη ἐγκυμονοῦσα; Τά βαθύτατα Χριστιανικά θέματα πού εἶναι ζητήματα ἀθανασίας δέν προσεγγίζονται χωρίς τήν ἐμβάθυνση πού ἀπαιτεῖται, καί εἶναι τόσο ὑψηλά θέματα πού τά ὕμνησαν ἐπί χιλιετηρίδες ὑμνογράφοι, ἁγιογράφοι, ναοδόμοι, καλλιτέχνες κα. Μία ὁποιαδήποτε γυναίκα ἄν γεννήσει εἶναι ἱερό θέμα δέν εἶναι ὅμως ἡ κάθε γυναίκα Παναγία.
Ιδανική για να μας μπερδεύετε -όπως και με τον γάμο των ομοφύλων -κυρία Ελένη . Όχι δεν είστε η Πυθία .
Εγώ όπως διαπιστώνετε ”δεν κάνω επιλογή ανδρών και γυναικών” για να σχολιάσω την επιμονή ορισμένων-εδώ της κυρίας Ψύκου και της διευθύντριας του Φεστιβάλ-(στην θέση της κυρίας Ψύκου θα απαιτούσα να αφαιρεθεί η αφίσα ) αφού τόσο σκανδάλισε τους αδελφούς της .
Δεν ”καλλιτεχνώ” για να με εκμεταλλευθούν πολιτικά ή ”παρεϊστικα” .
Ας θυμηθούμε τους μεγάλους μας καλλιτέχνες από την Αρχαιότητα .
ΚΑΙ τέλος-τέλος εξαιρείται κανείς της κριτικής και της αποστροφής ;;;.
Υ.Γ Πυρομανείς εμπρηστές των ψυχών μας και της Ελληνορθοδοξίας μας είναι πολλοί.
Ας αυξήσουμε τα προληπτικά μέτρα γιαυτές τις πυρκαγιές και αν χρειασθεί και τους δημοκρατικούς πυροσβέστες μας.
ΤΙ ΔΗΛΑΔΗ ΝΑ ΠΝΙΓΟΥΜΕ ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΥΤΑΛΙΑ ΝΕΡΟ ;;;
Τά ῾Ελληνικά εἶναι δύσκολη γλώσσα, ἴσως γι αὐτό μπερδεύεστε.
Στή θέση τῆς κας Ψύκου ἀποκλείεται νά εἶστε γιατί εἶστε ἄνδρας.
Υ.Γ. ᾿Ανήκουμε στήν ῾Ελληνορθοδοξία, δέν μᾶς ἀνήκει.