Τεύχος 61, Σεπτέμβριος 2017
Με ένα εκτενές άρθρο για την «εξαφανισθείσα» συνοικία της Αγίας Φωτεινής από την καρδιά της Θεσσαλονίκης, με το ΠΟΡΤΡΕΤΟ του διαπρεπούς καθηγητή σεισμολογίας Βασίλη Παπαζάχου, με ΘΕΜΑ την 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης που ανοίγει της πύλες της στα τέλη Σεπτεμβρίου, με ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του Καθηγητή Γλυπτικής του ΑΠΘ Γιώργου Τσάρα για την αισθητική και την ηθική της γλυπτικής στον δημόσιο χώρο, με ένα κείμενο εναλλακτικής θέασης In Memoriam στον πρόσφατα εκλιπόντα τραγουδιστή Γιάννη Καλατζή από τον συγγραφέα Γιώργο Σκαμπαρδώνη, αλλά και με μια ποικιλία άρθρων, για το λογοτεχνικό περιοδικό τέχνης ΤΡΑΜ, τα παλιά βιβλιοπωλεία της πόλης, το Αντιφεστιβάλ Κινηματογράφου του 1977, το υποκατάστημα της δισκογραφικής ΛΥΡΑ στη Θεσσαλονίκη –χώρου που ανέδειξε την έντεχνη μουσική σκηνή της Θεσσαλονίκης-, την συνεργασία Μελίνας Μερκούρη και ΚΘΒΕ για την Μήδεια το 1976, όπως και τις σταθερές στήλες του περιοδικού για την ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ, τα ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, τα ΒΙΒΛΙΑ κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (61) του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ.
Το περιοδικό ανοίγει με ένα EDITORIAL του Κώστα Μπλιάτκα και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 4 επιλεγμένα φωτογραφικά ενσταντανέ που σχολιάζουν οι Άρις Γεωργίου, Μανόλης Ξεξάκης και Κώστας Μπλιάτκας.
Ακολουθεί η στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ με ένα αφιέρωμα στον Ομ Καθηγητή Σεισμολογίας του ΑΠΘ Βασίλη Παπαζάχο, τον επιστήμονα και τον πανεπιστημιακό, αλλά και μια αναφορά στις μέρες του σεισμού του 1978 στην Θεσσαλονίκη, σε κείμενα των Παντελή Σαββίδη, Γιώργου Καρακαΐση και Δημοσθένη Μουντράκη.
Αμέσως μετά, στη στήλη ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ ο Ευάγγελος Χεκίμογλου διηγείται γλαφυρά την ιστορία της συνοικίας της Αγίας Φωτεινής στο κέντρο της πόλης, από τα χρόνια πριν το 1922 μέχρι και τη δημιουργία της σύγχρονης Πανεπιστημιούπολης και της ΔΕΘ .
Στη στήλη ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ φιλοξενείται ο θεσσαλονικιός γλύπτης και Καθηγητής Γλυπτικής του ΑΠΘ Γιώργος Τσάρας που συνομιλεί με τον Κώστα Μπλιάτκα για την τέχνη στον δημόσιο χώρο και το αισθητικό κύρος της γλυπτικής.
Ακολουθεί η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με μια σπονδυλωτή περιήγηση σε τόπους της Θεσσαλονίκης που συνδέονται με το ιστορικό και πολιτιστικό της πρόσωπο: Ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης κάνει στάση στην Αγία Σοφία, καθώς αφηγείται ένα προσωπικό δρομολόγιο ζωής πάνω στην γραμμή του Λεωφορείου 10, ο Λέων Ναρ θυμάται ιστορικά βιβλιοπωλεία και η Ντόρα Ρίζου ανατρέχει στα χρόνια της ΛΥΡΑΣ της Τσιμισκή, ιστορικού δισκοπωλείου της Θεσσαλονίκης αλλά και χώρου που έδωσε όλη την σύγχρονη παραγωγή έντεχνης μουσικής της πόλης, από τον Σωκράτη Μάλαμα και τον Νίκο Παπάζογλου, ως την Μαριώ, την Μελίνα Κανά και τους Χειμερινούς Κολυμβητές.
Στην στήλη ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ο Άρις Γεωργίου σχολιάζει δυο φωτογραφίες με διαφορά τριάντα χρόνων μεταξύ τους ενώ ΘΕΜΑ της έκδοσης αυτής είναι η 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης η οποία συμπληρώνει φέτος 10 χρόνια διοργάνωσης και για τρεισήμισι μήνες αναλαμβάνει να μας γνωρίσει, μέσα από μια σειρά έργων που μεταφέρουν «αναδυόμενες αισθήσεις οικειότητας», τις «Φαντασιακές Εστίες», ζητούμενο και τίτλος της φετινής διοργάνωσης.
Παραμένοντας στο ίδιο μήκος κύματος, αυτό της εικαστικής δημιουργίας, ακολουθεί μια συνέντευξη του «ανένδοτου απόστολου» του design Στέργιου Δελιαλή με αφορμή την ταινία/ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στον καλλιτέχνη με τίτλο «Πώς να κλέψετε μια καρέκλα», που κάνει πρεμιέρα τον προσεχή Οκτώβριο.
Στην ΙΣΤΟΡΙΑ η γνωστή από «Το νησί» και «Το νήμα» βρετανίδα συγγραφέας Victoria Hislop μιλά για μια πυρκαγιά που άλλαξε το πρόσωπο μιας πόλης, ενώ ο Σάκης Σερέφας σχολιάζοντας τρεις ακυκλοφόρητες φωτογραφίες του συλλέκτη Χάρη Γιακουμή μας μεταφέρει στην Θεσσαλονίκη της επόμενης ημέρας της πυρκαγιάς, το 1917.
Στη στήλη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ – ΕΠΙΚΟΛΗΣΗ ο συγγραφέας Δημήτρης Καλοκύρης αφηγείται την ιστορία του περίφημου λογοτεχνικού περιοδικού ΤΡΑΜ.
Ακολουθούν οι ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ που φιλοξενούν ένα τρίπτυχο κειμένων προσωπικού βιώματος και αναστοχασμού: ένα άρθρο του Γιώργου Σκαμαπρδώνη αφιερωμένο στην μνήμη του θεσσαλονικιού τραγουδιστή Γιάννη Καλατζή, το τελευταίο κείμενο του Στέργιου Τσιούμα βασισμένο σε τέσσερεις φωτογραφίες του ίδιου, για το Φθινόπωρο, που ολοκληρώνει και το ταμπλό των τεσσάρων εποχών της προσωπικής υπερχρονικής του φωτοθήκης, και τέλος ένα αυτοβιογραφικό κείμενο της Στελλίνας Τρωιάνου για την πρώτη της ημέρα στο σχολείο.
Η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ φιλοξενεί δύο νέους καλλιτέχνες, τον Σταύρο Κιουτσιούκη, δημιουργό κόμικ, σκιτσογράφο και εικονογράφο, και την ηθοποιό του ΚΘΒΕ Εύη Σαρμή που μιλούν για την τέχνη που υπηρετούν και τις δημιουργικές αναζητήσεις τους.
Ακολουθεί η στήλη ΔΡΟΜΟΙ ΠΑΛΙΟΙ όπου ο ζωγράφος Ντίνος Παπασπύρου ζωγραφίζει και γράφει για το Αίθριο, γνωστό καφέ στην ακρόπολη της Θεσσαλονίκης που έχει συνδέσει μέρος της ιστορίας του με την ιστορία των φυλακών του Επταπυργίου.
Στη στήλη ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ η Λίνα Μυλωνάκη, με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από το Αντιφεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης καταγράφει τα περιστατικά και θυμάται τους ήρωες του, μέσα από το υλικό των εφημερίδων της εποχής, ενώ στη στήλη ΘΕΑΤΡΟ ο Γιάννης Κεσσόπουλος γράφει για την Μήδεια της Μελίνας Μερκούρη στο ΚΘΒΕ με τον Μίνω Βολανάκη το 1976, μια παράσταση που δημιούργησε ένταση μεταξύ Κρατικού και Εθνικού Θεάτρου και δίχασε κοινό και κριτικούς.
Στη στήλη ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ο Πάρις Πετρίδης αιχμαλωτίζει τα βλέμματα των επαγγελματιών της γειτονιάς δείχνοντας ότι «ένας περίπατος στην πόλη είναι μία φωτογραφική σειρά σε εξέλιξη» αλλά και το αντίθετο.
Ακολουθεί η στήλη ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ όπου η εικαστικός -αγιογράφος Νάγια Καπλανίδου συζητά με την Σοφία Καρακώστα για την πολύ ιδιαίτερη τέχνη της αγιογραφίας στο χθες και στο σήμερα.
Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία του Πάρι Πετρίδη, ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Peter Balakian HOME/ΠΑΤΡΙΔΑ από τον λογοτέχνη Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, ένα διήγημα της Λίζας Μαμακούκα και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κορδομενίδη στην Πολυξένη Αδάμ – Βελένη.
Έργο εξωφύλλου: Γιώργος Τσάρας, Πύλες 2001, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: [email protected]
Ταυτότητα έκδοσης
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ
Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
Τεύχος 61 Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου 2017 σελίδες 120
Τιμή τεύχους: € 8 – Ετήσια συνδρομή εσωτερικού: € 30 / Ευρώπης: € 50 / λοιπών χωρών: € 60
Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης
Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας
Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.