του Παναγιώτη Μπάρκα, Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου
ΚΑΛΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΩΝ ΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΚΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΧΙΧ ΑΙΩΝΑ.
Τα ιστορικοεθνικά μηνύματα του Αλβανού Πρωθυπουργού Έντι Ράμα στη συνάντηση με οπαδούς του Κόμματός του, Αλβανούς μετανάστες, χθες, στη Θεσσαλονίκη, δεν άντεξαν ιδιαίτερα στα μηνύματα των Αλβανών συμπατριωτών του στην Ελλάδα.
Οι ανησυχίες εκείνων αφορούσαν την δημιουργία συνθηκών από την κυβέρνηση των Τιράνων για τη διατήρηση της εθνικής τους ταυτότητας στη δεύτερη γενιά μεταναστών στην Ελλάδα και στο μέλλον, την βελτίωση των σχέσεων με τον αλβανικό εθνικό κορμό, τη δημιουργία πραγματικών δημοκρατικών προϋποθέσεων στη χώρα καταγωγής τους, την δυνατότητα επενδύσεων στη γενέτειρά τους κλπ.
ΟΙ ΙΣΟΤΙΜΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΈΛΛΗΝΕΣ ΑΛΒΑΝΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. Η Β. ΉΠΕΙΡΟΣ «ΕΧΕΙ ΠΕΘΑΝΕΙ»
Από τη δική του πλευρά, στη συνηθισμένη μακροσκελή ομιλία του, ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα, ήταν πιο ήπιος σε σχέση με την ομιλία του Μαΐου στην Αθήνα, κυρίως αναφορικά με τη διαχρονικότητα του Αλβανισμού στην Ελλάδα και τα προμηνύματα καλλιέργειας στη βάση αυτή, διαχρονικής αλβανικής εθνότητας στην Ελλάδα.
Εντούτοις, σε μια αίθουσα που έλλειπαν εκ΄νέου και παντελώς οι ελληνικές σημαίας και ελληνικά σύμβολα, (διαφορετικά από τις συναντήσεις του Ράμα σε Ιταλία και ΗΠΑ), ο Αλβανός πρωθυπουργός χαρακτήρισε ξανά τους Αλβανούς μετανάστες στην Ελλάδα ως «Αλβανούς της Ελλάδας», η οποία Ελλάδα, κατά τον Ράμα, αποτελεί το δικό τους κοινό σπίτι με τους Έλληνες και εκείνοι είναι ισότιμοι πολίτες της Ευρώπης και χωρίς καμιά διάκριση από τους Έλληνες, όπως είπε χαρακτηριστικά.
Χαρακτήρισε τον όρο «Βόρειο Ήπειρος» στα συνθήματα των διαμαρτυρόμενων ελληνικών σωματίων εναντίον του, «νεκρό που έχει πεθάνει από κοινού με τα όνειρα των ξοφλημένων κύκλων και ατόμων».
Χαρακτήρισε την Ελλάδα στρατηγικό εταίρο, η οποία από κοινού με την Τουρκία και την Ιταλία, αποτελούν το τρίγωνο των στρατηγικών εταίρων στην περιοχή.
ΡΑΜΑ: ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Το μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του αναφερότανε ξανά στην ιστορία των Αλβανών στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη. Επέλεξε πάντως την ίδια ταχτική. Χρησιμοποίησε για την συγκεκριμένη ιστορική πτυχή τη σύγχρονη ευρωπαϊκή γλώσσα. Με πάτημα στις αξίες αυτές, αναφέρθηκε στην ιστορική φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης την οποία έκρινε πολυεθνική και πολυπολιτισμική, όπου οι Έλληνες αποτελούσαν απλό μέλος των υπολοίπων εθνοτήτων των Εβραίων, των Τούρκων, των Βουλγάρων, των Αρμενίων κλπ, αφήνοντας μάλιστα να εννοηθεί ότι κακώς ορίστηκε από τους Έλληνες «ορθόδοξη πόλη». Μεταξύ αυτών των εθνοτήτων και στο πλευρό των εβραίων είχαν τον δικό τους σπουδαίο, κατά τον Ράμα, ρόλο οι Αλβανοί.
Στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον Ράμα οι Αλβανοί ανέπτυξαν το εμπόριο, τον εθνικό πολιτισμό και εθνική πολιτική. Έχουν ακόμα είπε, «τους τοίχους των δακρύων και τους Αλβανούς μάρτυρες που θυσιάστηκαν στη Θεσσαλονίκη».
Ο Αλβανός πρωθυπουργός απέφυγε να αναφερθεί στη συνεργασία των Αλβανών μουσουλμάνων με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Ταυτόχρονα βάφτισε Αλβανούς τους Έλληνες με καταγωγή από τις περιοχές του σημερινού αλβανικού κράτους, κυρίως από την Κορυτσά.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο Ράμα στην ανάγκη γνώσης και προβολής των Αλβανικών προσωπικοτήτων στη Θεσσαλονίκη και της αλβανικής ιστορικής πραγματικότητας στην πολυεθνική πόλη, κατά τον Ράμα.
Ακριβώς, αυτή η ρομαντική προσέγγιση της ιστορίας των Αλβανών στη Θεσσαλονίκη καθορίζει για το Ράμα το ιστορικό μέλλον και των Ελληνοαλβανικών σχέσεων.
«Η ιστορία της Θεσσαλονίκης , είπε ο Ράμα, αποτελεί ένα διδακτικό βιβλίο που προμηνύει το κοινό μέλλον των Αλβανών και Ελλήνων»
Στο πλαίσιο αυτό ο Αλβανός πρωθυπουργός απευθυνόμενος στους οπαδούς του στην αίθουσα είπες:
«Εσείς, οι Αλβανοί της Ελλάδας και οι Έλληνες της Αλβανίας αποτελείται την ουσία ενός αδιάσπαστου πυρήνα μιας γειτονίας, η οποία θα πρέπει να αποτελεί την πηγή φιλίας και όχι αντιπαράθεσης ….»
Η ΑΠΗΧΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΡΑΜΑ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ
Οι Αλβανικές εθνικές αποστροφές του Ράμα, οι οποίες ήταν ταυτόσημες με την ρομαντική ρητορική των Αλβανών λογίων της εθνικής ιδεολογίας του ΧΙΧ-ΧΧ αιώνα, άφησαν όντως έκπληκτο το κοινό, το οποίο ωστόσο χειροκροτούσε και επευφημούσε με ιδιαίτερο ζήλο κάθε φορά που αναπτύσσονταν αλβανική ρητορική σε βάρος της Ελλάδας.
Στην Αλβανία ωστόσο, η δεύτερη επίσκεψη του Ράμα στην Ελλάδα για συναντήσεις με Αλβανούς μετανάστες και οι ομιλίες του χαρακτηρίστηκαν ιστορική επιτυχία, που επιβεβαιώνουν την ανύψωση του ρόλου της Αλβανίας στην περιοχή, την αλλαγή ρόλων μεταξύ Ελλάδας και Αλβανία, όπου τα Τίρανα χαίρουν τώρα μεγαλύτερη στήριξη των δυτικών εταίρων.
Ανάθρεψε την αλβανική εθνικιστική ρητορική, ότι πλέον μπαίνει ένα τέλος στις μόνιμες εθνικιστικές βλέψεις της Ελλάδας προς την Αλβανία και ότι ήρθε πλέον η στιγμή διεκδίκησης περισσότερων οφειλόμενων από Ελλάδα και προς κάθε κατεύθυνση.
Με τον Μητσοτάκη… κερδάμε παντού κ. ΣΑΝ.