Του Ευριπίδη Στ. Στυλιανίδη
Βουλευτή Ροδόπης Νέας Δημοκρατίας- πρώην Υπουργού
Αν. Καθηγητή Νομικής Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου.
Εμβληματικά παγκόσμια γεγονότα και διοργανώσεις, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, αποτελούν μοναδική ευκαιρία διεθνούς συνάντησης των πολιτισμών, συνεννόησης μεταξύ των κρατών και κοινού αναστοχασμού των ανθρώπων και των κοινωνιών. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η Ολυμπιακή Εκεχειρία αποτελούσε αναπόσπαστη πτυχή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αρχαία Ελλάδα. Σταματούσαν οι πόλεμοι, συναντιόντουσαν οι πολιτισμοί και προωθούνταν κοινές Αξίες που αναδείκνυαν τη δύναμη της Ολυμπιακής Ιδέας, όπως η άμιλα, η αρετή, η αλληλεγγύη, η ειρήνη, ο αλληλοσεβασμός, η πίστη στους θεούς, η αγάπη για την πατρίδα την οποία οι αθλητές αγωνίζονταν για να τη δοξάσουν δημιουργώντας παράλληλα ενάρετα πρότυπα για τη νέα γενιά. Τα Κράτη τιμούσαν τους Ολυμπιονίκες γκρεμίζοντας τα τείχη τους για να τους υποδεχθούν…
Πολλά από αυτά τα στοιχεία του αξιακού κώδικα που γεννήθηκε στην πατρίδα της Δημοκρατίας,
την Αρχαία Ελλάδα επιδίωξε να συντηρήσει στη νέα εποχή η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η αναδιοργάνωση τους από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή τους κατέστησε ένα μοναδικό γεγονός παγκόσμιας συνάντησης και συνεργασίας όλων των κρατών και των λαών που δίνει μοναδική ευκαιρία για διεθνή επικοινωνία και συνεννόηση.
Η επιτυχής διοργάνωση τους το 2004 στη γενέτειρα τους την Ελλάδα, αναγέννησε σε σημαντικό βαθμό και τις ουσιώδεις αξίες του μοναδικού διαχρονικού αυτού γεγονότος, διότι μέσα από μια καταπληκτική τελετή έναρξης η Αθήνα επί της ουσίας προέκρινε και μια παράλληλη Πολιτιστική Ολυμπιάδα που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε οργανώτρια χώρα να αναδείξει τις καλύτερες πτυχές του εθνικού της πολιτισμού και της ιστορίας της, ως συμβολή στην παγκόσμια κληρονομιά.
Αυτή η διάδοση των Αξιών που συμβολικά αποτυπώνεται με το ταξίδι της Ολυμπιακή Φλόγας από τη αρχαία Ολυμπία στον Κόσμο και τελικά στον τόπο τέλεσης των αγώνων συμπληρώνεται από τις τελετές έναρξης που εκπέμπουν το ιστορικό-πολιτικό στίγμα του εκάστοτε διοργανωτή. Οι τελετές αυτές δίνουν τη δυνατότητα αξιοποίησης της τεχνολογίας, ανάδειξης των καλλιτεχνικών ταλέντων των δημιουργών, προβολής της αισθητικής αντίληψης των συντελεστών κλπ. Κύρια όμως έχουν ως στόχο να εκπέμψουν κάτι βαθύτερο και να υπηρετήσουν κάτι ανώτερο που να είναι συμβατό με τα Ολυμπιακά Ιδεώδη. Το βαθύτερο είναι ίσως η διαχρονική εθνική συμβολή του διοργανωτή στον παγκόσμιο πολιτισμό και την ιστορία. Το ανώτερο σε κάθε περίπτωση είναι η σύγχρονη ματιά με την οποία το κράτος που διοργανώνει βλέπει την πραγμάτωση των Ολυμπιακών Αξιών στο μέλλον και πώς ο εθνικός του πολιτισμός ή η κοινωνία του συνεχίζει να συμβάλει σε αυτές τις Αξίες.
Αν με αυτά τα κριτήρια αξιολογήσουμε το Παρίσι, φοβούμαι ότι μπορεί στο κομμάτι το τεχνικό, τεχνολογικό ή καλλιτεχνικό να του βάζουν κάποιοι ειδικοί καλό βαθμό, ωστόσο στον πυρήνα του κεντρικού αξιακού μηνύματος η τελετή έναρξης αδικεί κατάφορα την Γαλλική ιστορία, μειώνει χαρακτηριστικά το Γαλλικό πολιτισμό και προσβάλει σοβαρές πτυχές της Ολυμπιακής Ιδέας.
Η αισχρή αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου που χλευάζει την Χριστιανική Πίστη προκάλεσε έντονες παγκόσμιες αντιδράσεις των θρησκευτικών και πνευματικών ηγετών. Η παράδοξη επιμονή να ταυτίζεται η ισότητας μονοδιάστατα με την έμφυλη ταυτότητα στρεβλώνει το περιεχόμενο της Γαλλικής Επανάστασης για Ελευθερία-Αδελφοσύνη-Ισότητα. Η επιμονή σε σκοτεινές σκηνές της ιστορίας πχ αποκεφαλισμός της Μ. Αντουανέτας και η μεταφορά της Ολυμπιακής Φλόγας από τον «Βαρκάρη του Άδη» είναι σε πλήρη αντίθεση με τη δύναμη της Κάθαρσης και του Φωτός που αυτή συμβολίζει από την πρώτη Δημοκρατία του Κόσμου μέχρι σήμερα. Η Γαλλία αδίκησε τον εαυτό της και την σημαντική ιστορία της, διότι άφησε να της φιλοτεχνήσουν τη διεθνή της εικόνα ακραίοι δικαιωματιστές ίσως καλλιτεχνικά καταρτισμένοι, δυστυχώς όμως πολιτιστικά περιθοριακοί, ακτιβιστές και σίγουρα κομπλεξικοί έναντι όλων αυτών που έγραψαν την εθνική και παγκόσμια ιστορία υπηρετώντας τις πανανθρώπινες ολυμπιακές αξίες και τη δημοκρατία. Κρίμα…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ