του Δημήτρη Μακροδημόπουλου
Ακούσαμε πριν λίγες ημέρες τον πρωθυπουργό της χώρας στα πλαίσια της εκδήλωσης “Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη. Συζητάμε, Αποφασίζουμε, Συζητάμε, Προχωράμε, ΜΑΖΙ για τον Έβρο” να δηλώνει στην Ορεστιάδα ότι «ο στρατηγικός ρόλος της Αλεξανδρούπολης έχει αναβαθμιστεί πέρα από κάθε προσδοκία» (3/10/2024). Τόσο ετεροχρονισμένα το διαπίστωσε; Αυτό συνέβη από το 1991 με τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας και της ΕΣΣΔ, πριν 33 χρόνια και όχι σήμερα που αφυπνίστηκε η κυβέρνηση. Όταν δηλαδή η ΕΕ για να αξιοποιήσει την γεωπολιτική εκτίναξη της περιοχής δημιούργησε τον Διευρωπαϊκό άξονα IX που συνέδεε την Αλεξανδρούπολη με το Ελσίνκι περνώντας από Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία, Λευκορωσία, Ρωσία, Λιθουανία. Μάλιστα χρηματοδότησε και τον σιδηροδρομικό άξονα Αλεξανδρούπολης – Ελληνοβουλγαρικών συνόρων που ανακαινίστηκε, χρηματοδότησε και το λιμάνι μάταια όμως. Έκτοτε, ποιός κυβέρνησε τη χώρα;
«Ο υπόλοιπος Έβρος, συνέχισε ο πρωθυπουργός, δεν έχει μπορέσει να ακολουθήσει τους ίδιους αναπτυξιακούς ρυθμούς (με την Αλεξανδρούπολη) και για εμάς η σύγκλιση μεταξύ των περιφερειακών αποτελεί κεντρική πολιτική προτεραιότητα». Όμως ποιούς αναπτυξιακούς ρυθμούς υπονοεί ο πρωθυπουργός για την Αλεξανδρούπολη και πού αποτυπώνονται αυτοί; Μήπως στην παραγωγή; Η βιομηχανική ζώνη του Άβαντα εδώ και μια εικοσαετία, όπως και οι άλλες βιομηχανικές ζώνες της Θράκης, έχει ερημώσει. Μήπως στις μεταφορές; Εδώ και μια δεκαπενταετία η Αλεξανδρούπολη, ο Έβρος και η Θράκη έχουν αποκοπεί σιδηροδρομικά από την υπόλοιπη Ελλάδα, πανευρωπαϊκό επίτευγμα, αποτυπώνοντας την παραγωγική της γύμνια
«Κάποια στιγμή, πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, ο πόλεμος στην Ουκρανία θα τελειώσει. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Οδησσός απέχει από τον Έβρο λιγότερο από 1000 km και σε αυτή την προσπάθεια η Ελλάδα δια μέσου του Έβρου μπορεί να παίξει ρόλο». Περίμενε το λιμάνι από το 1991 τον πόλεμο στην Ουκρανία το 2022 και την ανοικοδόμησή της με το πέρας του πολέμου στο απώτερο μέλλον για να αναβαθμιστεί; Η αδιαφορία των κυβερνώντων από το 1991 μέχρι σήμερα οδήγησαν στην ερήμωση του Έβρου και της Θράκης και στην αδυναμία εκμετάλλευσης του λιμένα παρά την γεωπολιτική εκτίναξη της περιοχής.
Αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός και στον σταθμό του υγροποιημένου αερίου στη Μάκρη της Αλεξανδρούπολης που μπήκε σε λειτουργία από 1ης Οκτωβρίου. . Αντιλήφθηκε κανείς στην πόλη, στη διάρκεια της κατασκευής του και με την έναρξη της λειτουργίας του, να άλλαξε κάτι όσον αφορά την αγορά εργασίας ή την οικονομική ζωή της πόλης; Δεν αντιλήφθηκε, ούτε πρόκειται να αντιληφθεί και με τον δεύτερο τερματικό σταθμό LNG που θα εγκατασταθεί στην ίδια θαλάσσια περιοχή, ούτε με τον αγωγό πετρελαίου Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς. Οι εκατοντάδες αγωγοί που διατρέχουν τα κράτη της Μ. Ανατολής, του Καυκάσου, της Κεντρικής Ασίας δεν συνέβαλαν στην ευημερία και στην ασφάλεια των λαών αλλά αντίθετα τα κράτη αυτά αποτελούν πεδίο σύγκρουσης ανταγωνιστικών συμφερόντων. Το φυσικό αέριο απλά διέρχεται μέσω των αγωγών χωρίς να αφήνει θετικό αποτύπωμα, αντίθετα είναι βέβαιο ότι έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον αλλά και σε οικονομικές δραστηριότητες όπως η αλιεία, ο τουρισμός από τον οποίο εξαρτάται σήμερα η οικονομική ζωή της Αλεξανδρούπολης.
Εστίασε ο πρωθυπουργός στον κεντρικό και το βόρειο Έβρο λέγοντας ότι «τα μέτρα έχουν ειδική μέριμνα γαι τον κεντρικό και βόρειο Έβρο». Όμως η κατάσταση εκεί είναι πλέον μη αναστρέψιμη. Η δημογραφική κατάρρευση στον Έβρο είναι τόσο μεγάλη ώστε επέφερε στην ερήμωση περιοχών . Δεν μπορεί να αποτυπωθεί επακριβώς στα εφιαλτικά αποτελέσματα των απογραφών διότι μεγάλος αριθμός κατοίκων συνηθίζει να μην απογράφεται στις πόλεις όπου διαμένει μόνιμα αλλά στα χωριά της καταγωγής του. Είναι το αποτέλεσμα της μακροχρόνιας κυβερνητικής πολιτικής εγκατάλειψης του Έβρου. Μεγάλες βιομηχανικές μονάδες έκλεισαν (ΕΖΑΧ, κρέατος ΘΡΑΚΗ, κ.α) συμπαρασύροντας μεσαίες και μικρότερες μονάδες, δημόσιες υπηρεσίες αποχώρησαν, όπως και τράπεζες, τα δύο Κέντρα Υγείας υποβαθμίστηκαν και αντί να δοθούν κίνητρα στους νέους των χωριών επάνδρωσαν τη συνοριοφυλακή εγκαθιστάμενοι στα αστικά κέντρα συμπαρασύροντας και τους ανιόντες γονείς τους.
Ποιό ήταν το αποτέλεσμα της επίσκεψης του κ. Μητσοτάκη; Έβαλαν από 21 Οκτωβρίου για πολλοστή φορά με τη γνωστή κατάληξη δύο τρενάκια μεταξύ Αλεξ/πολης – Ορεστιάδας, έναντι των δέκα που υπήρχαν μέχρι το 2008 εμπαίζοντας τον κόσμο. Μπορεί σήμερα ο κάτοικος της Ορεστιάδας, της Αλεξανδρούπολης της Κομοτηνής να ταξιδέψει με τρένο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα ενώ μέχρι το 2008 υπήρχε αυτή η δυνατότητα με τις 10 επιβατικές αμαξοστοιχίες που κυκλοφορούσαν προς Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων οι τέσσερεις συνέχιζαν μέχρι την Αθήνα; Ενώ αυτή η δυνατότητα υπήρχε πριν 50 και 70 χρόνια, δεν υπάρχει σήμερα! Πώς φθάσαμε σε αυτή την εξαθλίωση; Ποιοί κυβέρνησαν από το 1991 τη χώρα μας, αυτοδύναμα μάλιστα; Δεν ήταν η ΝΔ, που εμφανίζεται σήμερα στα λόγια ως αναγεννητής της περιοχής, μαζί με το ΠΑΣΟΚ, με μικρή παρένθεση από το ΣΥΡΙΖΑ;
Η Αλεξανδρούπολη επιβιώνει οικονομικά χάρις στον τουρισμό κυρίως των Τούρκων γειτόνων μας. Χωρίς αυτούς θα ήταν σε μόνιμη οικονομική κρίση. Παρόλα αυτά ακούσαμε τον τ. υφυπουργό Εξωτερικών επί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλή, κ. Γιάννη Βαληνάκη σε συνέντευξή του στον Ρ/Σ Radiomax να εκφράζει φόβους, ότι “Η μονομερής εξάρτηση από τους Τούρκους επισκέπτες στην Αλεξανδρούπολη…προοδευτικά μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα…” (7/6/2024) ενώ στα μέσα Σεπτεμβρίου (16/10/2024) ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοίδης ήλθε στον Έβρο για να μας διαβεβαιώσει ότι “είμαστε όλοι εδώ οι Ένοπλες Δυνάμεις, η Ελληνική Αστυνομία και προστατεύουμε τα σύνορα της χώρας…”.και να εξαγγείλει νέα επέκταση του φράχτη. Είθισται να επισκέπτονται τον Έβρο και τη Θράκη αξιωματούχοι εξ Αθηνών και να μας εκφοβίζουν επισείοντας τον κίνδυνο εξ Ανατολών ώστε να λανθάνει η πολιτική εγκατάλειψης και ερήμωσης της περιοχής..
Μακροδημόπουλος Δημήτρης
Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412
22/10/2024