του Δημήτρη Μακροδημόπουλου
Επαίρεται η κυβέρνηση για την επικείμενη “μεταρρύθμιση” της ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ στη χώρα μας που πάντοτε προσέκρουε στην αδυναμία αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος. Ποιά όμως είναι τα κίνητρα; Όπως μας λέει ο Μαρσέλ Γκοσέ, φιλελεύθερος και όχι φιλελεύθερος γιαλαντζί, δηλαδή νεοφιλελεύθερος: «Ο επίσημος μεταρρυθμισμός έχει μετατραπεί σε εξωραϊσμένη πρόσοψη του νεοφιλελευθερισμού του οποίου αποτελεί ουσιαστικά έναν από τους ισχυρούς βραχίονες».
Το ανησυχητικό γεγονός στην προκειμένη περίπτωση για το πολίτευμα της χώρας, είναι ότι η παρούσα Βουλή δεν είναι αναθεωρητική, ότι η όποια συνταγματική μεταβολή αποτελεί αρμοδιότητα της επόμενης Βουλής, δηλαδή μετά το 2027. Πού στηρίχθηκε όμως η κυβέρνηση; Υπήρξε μια εντυπωσιακή συστράτευση συνταγματολόγων και ανώτατων τ. δικαστών να αποδομήσουν το άρθρο 16 του Συντάγματος, τα ονόματα των οποίων μάλιστα έχει επικαλεστεί επανειλημμένα επιχειρηματολογώντας για το αλάθητο της συνταγματικής αποδόμησης. Πώς όμως ξαφνικά ένα άρθρο που μέχρι χθες επιχειρήθηκε επανειλημμένα να αναθεωρηθεί ανεπιτυχώς χάρις στην αντίσταση του Κοινοβουλίου, σήμερα αποδομείται με συνοπτικές διαδικασίες;
Προτάσσουν το ενωσιακό δίκαιο το οποίο όπως διατείνονται υπερισχύει του Συντάγματος. Μάλιστα η επιχειρηματολογία στηρίζεται σε άρθρο του κ. Ιωάννη Σαρμά, τ. υπηρεσιακού πρωθυπουργού και τ. προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με τίτλο: “Η ελευθερία ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων ως ενωσιακό δικαίωμα” το οποίο δημοσιεύθηκε το 2018 στο περιοδικό “Τα δικαιώματα του ανθρώπου”, και θεμελιώνεται στο άρθρο 14, παράγραφος 3, του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όμως, όσον αφορά το ιστορικό του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
α) Ο Χάρτης ανακηρύχθηκε επίσημα στη Νίκαια τον Δεκέμβριο του 2000 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Επιτροπή.
β) Ο Χάρτης έγινε νομικά δεσμευτικός όταν τέθηκε σε ισχύ η Συνθήκη της Λισαβόνας τον Δεκέμβριο του 2009
Δηλαδή, επί τόσα χρόνια, από το 2000, ή από τον Δεκέμβριο 2009 έως το 2018 ή έως σήμερα, οι πάντες αγνοούσαν τις επιταγές του; Όταν η ΝΔ στις 30 Ιανουαρίου 2019 υπέβαλε προς την Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος, διατάξεις του Συντάγματος προτεινόμενες προς αναθεώρηση, που πρωτοκολλήθηκαν από την Ειδική Γραμματεία του Προέδρου της Βουλής με αριθμό πρωτοκόλλου 460, μεταξύ των οποίων και το άρθρο 16, και το άρθρο του κ. Σαρμά και ιδιαίτερα ο Χάρτης που ίσχυε τουλάχιστον προ δεκαετίας ήσαν γνωστά. Γιατί τότε η ΝΔ σεβάστηκε τη συνταγματική διαδικασία και σήμερα την αποδομεί; Γιατί οι συνταγματολόγοι που σήμερα επιχειρηματολογούν υπέρ των ιδιωτικών ΑΕΙ δεν επικαλέστηκαν τότε το ενωσιακό δίκαιο; Το ερώτημα αφορά και τα κόμματα που ενώ τότε εναντιώθηκαν στην αναθεώρηση του άρθρου 16, σήμερα θα ψηφίσουν υπέρ της ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ αναιρώντας τον εαυτό τους και συνεργώντας στην διαδικασία αποδόμησης του Συντάγματος και πραγμοποίησης του ακαδημαϊκού χώρου.
Το άρθρο 14, παράγραφος 3, του Χάρτη, όπου θεμελιώνεται, όπως ισχυρίζονται, η δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ, σημειώνει: ” Η ελευθερία ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με σεβασμό των δημοκρατικών αρχών καθώς και το δικαίωμα των γονέων να εξασφαλίζουν την εκπαίδευση και τη μόρφωση των τέκνων τους σύμφωνα με τις θρησκευτικές, φιλοσοφικές και παιδαγωγικές πεποιθήσεις τους, γίνονται σεβαστά σύμφωνα με τις εθνικές νομοθεσίες που διέπουν την άσκησή τους”. Αλλά και η ερμηνεία του άρθρου 14, σύμφωνα με την Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C 303/17 (14/12/2007) επιβεβαιώνει: «Η ελευθερία ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δημοσίων ή ιδιωτικών, κατοχυρώνεται ως μορφή της επιχειρηματικής ελευθερίας, όμως περιορίζεται από το σεβασμό των δημοκρατικών αρχών και ασκείται σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζουν οι εθνικές νομοθεσίες». Αφού το ενωσιακό δίκαιο προϋποθέτει στην προκειμένη περίπτωση τον σεβασμό της εθνικής νομοθεσίας, δηλαδή τη συνταγματική διαδικασία, πώς επικαλούνται την υπεροχή του;
Όλα τα άλλα επιχειρήματα, όπως η επίκληση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου ή του άρθρου 16 του Χάρτη για την “επιχειρηματική ελευθερία” που αξιοποιούνται για την αποδόμηση του άρθρου 16, δεν αντέχουν κριτικής όταν αναφερόμαστε σε ακαδημαϊκά θέματα. Συμπερασματικά: το Σύνταγμα διαμορφώνει το νόμο ή ο νόμος διαμορφώνει το Σύνταγμα κατά το δοκούν;
Όμως, η “επιχείρηση” αποδόμησης του άρθρου 16 παραβιάζει ουσιαστικά το πνεύμα της ακροτελεύτιας διάταξης του Συντάγματος, του άρθρου 120, της παραγράφου 4: «H τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, που δικαιούνται και υποχρεούνται να αντιστέκονται με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία». Στοιχειωδώς, το πνεύμα της παραγράφου αυτής, όπως και ο σεβασμός “της λαϊκής κυριαρχίας και των εξουσιών που απορρέουν από αυτή” σύμφωνα με την παράγραφο 3, αξιώνουν την τήρηση της συνταγματικής τάξης, δηλαδή την αναθεώρηση διατάξεων του συντάγματος από την αναθεωρητική βουλή που εκφράζει τη βούληση των Ελλήνων. Διαφορετικά το πολίτευμα της χώρας μας ενσωματώνει άτυπα μια “κατάσταση εξαίρεσης”: Την εξουσία του “ενός” ο οποίος με το 40,55% μόλις του εκλογικού σώματος αλλά διαθέτοντας κοινοβουλευτική πλειοψηφία, μπορεί επικαλούμενος επιχειρήματα ειδημόνων να αλλοιώνει τον δημοκρατικό χαρακτήρα του πολιτεύματος αποδομώντας το Σύνταγμα. Χαρακτηριστικό της αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας είναι ο χαρακτήρας της ψήφου ως “λευκής επιταγής”, αλλά μέχρι σήμερα το Σύνταγμα τηρείτο τουλάχιστον προσχηματικά. Για πρώτη φορά ο “ένας” το αποδομεί άμεσα παρεκκλίνοντας από τη συνταγματική ορθότητα. Ο θόρυβος για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, πιθανότατα αυτή την εκτροπή ήλθε να συγκαλύψει αποπροσανατολίζοντας επί μακρόν την κοινή γνώμη.
Μακροδημόπουλος Δημήτρης
Αλεξ/πολη – κιν.6947-771412
23/1/2024
Αγαπητέ κ. Μακροδημητρόπουλε,
καλό θα ήταν να ανεφέρετε στο κείμενό σας πρώτα το τί αναγράφει το άρθρο 16 ώστε οι αναγνώστες σας να καταλάβουν ότι το άρθρο αυτό στις παραγράφους 5 και 8 δέν επιδέχεται «ερμηνείας συνταγματολόγων».
Άρθρο 16
…
5. H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως νόμος ορίζει.
Eιδικός νόμος ορίζει όσα αφορούν τους φοιτητικούς συλλόγους και τη συμμετοχή των σπουδαστών σ’ αυτούς.
8. Nόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Kράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σ’ αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους.
H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται.
Πηγή:
https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/article-16/
ΣΧΟΛΙΑ
Προσωπικά θεωρώ το ισχύον σύνταγμα :
1. Είναι εννοιολογικά διάτρητο.
2. Περιγράφει ένα πολίτευμα Προεδρευομένης Κοινοβουλευτικής Ολιγαρχίας το οποίο (μεταξύ άλλων) προβλέπει:
α. Την εκχώρηση μέρος της επικράτειάς του με ψήφο 151 βουλευτών.
http://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/article-27/
β. Τον περιορισμό της εθνικής κυριαρχίας και την εκχώρηση
συνταγματικών λειτουργιών σε υπερεθνικούς οργανισμούς.
https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/article-28/
Τεκμηρίωση:
– Συνταγματογνωσία
Διόρθωση: κ. Μακροδημόπουλε (Συγγνώμη για το τυπογραφικό λάθος)
Δεν είστε-δεν είμαστε-αγαπητέ κύριε Μακροδημόπουλε αρμόδιοι και γνώστες για ανάλυση συνταγματικών θεμάτων και λόγω αυτής της πραγματικότητας δεν μπορούμε να ανατρέψουμε τις ”γνωμοδοτήσεις τους” των συνταγματολόγων και ειδικών για την ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων ,βάσει του Ενωσιακού Δικαίου ,το οποίο ευλόγως ουδείς τολμούσε να το επικαλεσθεί στην προηγούμενη 10ετία της οικονομικής μας κρίσεως .
Φρονώ πως το νομοσχέδιο για την ίδρυση των μη Κρατικών Πανεπιστημίων θα ψηφισθεί με ευρεία πλειοψηφία-συμβάλλουν σε αυτό και οι συνεχιζόμενες καταλήψεις των Δημοσίων Πανεπιστημίων ,που εξοργίζουν τους γονείς των φοιτητών ,οι περισσότεροι των οποίων διαμαρτύρονται για την ακρίβεια των πάντων και ιδίως των ενοικίων-αλλά θα ανασταλεί από το Σ.τ .Ε μέχρι να αναθεωρηθεί-και θα αναθεωρηθεί επιτέλους το άρθρο 16 του Συντάγματος του 1975/1986/2001-που κακώς το διατήρησε ιδιαίτερα μετά το 2001.
Ας μην ανησυχούμε για τα αποτελέσματα .
Όπως τώρα πολλοί εργαζόμενοι γονείς στέλνουν τα παιδιά τους και σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία έτσι θα συνεχίσουν να τα στέλνουν και σε μη Ιδιωτικά Πανεπιστήμια για να μαθαίνουν περισσότερα και καλύτερα ,ιδιαίτερα δε αν αυτά εξασφαλίζουν και ταχύτερη επαγγελματική αποκατάσταση.
ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΡΗΞΗ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ -ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΥΠΟΨΗ ΤΟΥΣ ΟΙ ΚΡΑΤΙΣΤΕΣ- ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ Σ.Δ.Ι.Τ. ,ΟΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ .
Γεμίσαμε από μονοπρόσωπες Εταιρείες τεχνολογίας και τεχνητής νοημοσύνης , με τις οποίες- επειδή κανένα κράτος δεν μπορεί να τις αναπτύξει-θα αναγκαστεί να συνεργαστεί .
Συγγνώμη ,αλλά οικτίρω τους κρατιστές πανεπιστημιακούς . ΑΥΓΓΝΏΜΗ ΑΣΛΛΆ ΟΙΚΤΊΡΩ ΤΟΥς
ΔΙΟΡΘΩΣΗ ”Αντί σε μη ιδιωτικά ,σε ιδιωτικά πανεπιστήμια” και φυσικά η τελευταία σειρά με τα κεφαλαία να διαγραφεί .
Το πολίτευμα της χώρας, από τον Σημίτη και μετά έχει παραβιαστεί παντού. Έχει παραβιαστεί πρώτα για τη εθνική κυριαρχία, για τα δάση και τον φυσικό πλούτο, για την εκπαίδευση και την υγιεια. Μην πω για την δικαιοσύνη που απλές, απλούστατες αποφάσεις, κάνουν μέχρι 10 χρόνια μη πω και παραπάνω να τις καθαρογραψει. (ΚΑΘΑΡΟΓΡΑΨΕΙ, μας ενοχλεί δε η απόφαση ΕΕ-τι Ορμπαν, δάσκαλοι είμαστε). Ο,τι βοηθάει τον πολίτη αποδομείται. Το αποτέλεσμα;;; Επειδή απλά το κράτος είναι εχθρός μας, κανένας απολύτως δεν το υποστηρίζει. Πχ. Αγνοούμε το γεγονός ότι μεν πάμε σε ιδιωτικές κλινικές και νοσοκομεία να μας περιθάλψουν, αλλά αν συμβεί κάτι σοβαρό (για ενδεχόμενο θανάτου ή επιπλοκών εννοώ) σε στέλνουν πακέτο στα δημόσια νοσοκομεία. Ή αν ο διαολος το φέρει και πεθάνεις στο τραπέζι τους σου χαρίζουν τα νοσηλεία για να μη τους καταγγείλεις. Ή σου λένε ας κάνουμε και κάποιες (αχρείαστες) εξετάσεις στο νεογέννητο. Και τι σε νοιάζει θα τα πληρώσει η ιδιωτική ασφάλεια. Δεν σε επιβαρύνω.
Το εντυπωσιακό είναι ο,τι μεν έχουμε 4000 χρόνια ιστορίας αλλά αυτά που μας έμειναν στην ιδιοσυγκρασία είναι τα τουρκικά. Και μάλιστα στην κακή τους μορφή. Υποταγή και οικογενειοκρατία.
Δεν θέλω να πάρω τα πάντα από την Δύση. Θέλω την ενσυναίσθηση της Ανατολής, αλλά την οργάνωση και την αξιοκρατία της Δύσης. Έστω κι αν δεν είναι απόλυτα τα μεγέθη. Εν πασει περιπτώσει, με τις αδυναμίες μας μεν αλλά μια αξιοκρατία ρε παιδιά….
Και τις εστί η αξιοκρατία ,όπως τις έστιν η αλήθεια που ρώτησε και ο Πιλάτος τον Χριστό .
Έχω άποψη ,αλλά περιμένω και την δική σας και όποιου άλλου.
Εγώ είμαι υπέρ του νεου αρθρου 17 του τάγματος. :Απαγορεύεται τα πανεπιστήμια ιδιωτικού τε και δημοσιου χαρακτήρος. Άπαντες οι διδάσκοντες και οι διδασκομενοι όπως μεταβούν εις τους αγρούς δια εργασία τετραετούς διαρκείας.
Εγώ προτείνω να επανέλθουν οι εξετάσεις για την εισαγωγή στο Γενικό Λύκειο και να ιδρυθούν Αγροτικά Λύκεια , για όσους μαθητές δεν πετυχαίνουν , προκειμένου να δημιουργηθούν μορφωμένοι αγρότες με γνώσεις και στις τεχνολογίες για την αγροτιά.
ότι ανακάλυψαν το Σύνταγμα το 2024, εμένα με ξεπερνάει, τουλάχιστον ας μας πούνε τι γίνετε χωρίς τον φερετζέ του πόστη