του Γιώργου Τσουκαλά, Δικηγόρου
Το σημερινό καθεστώς (status quo) είναι η ευνοϊκότερη κατάσταση για την Ελλάδα, καθώς η Τουρκία δεν εισχωρεί στο Αιγαίο και δεν υφίστανται ζώνες της που να παρεμβάλλονται μεταξύ των ελληνικών νησιών
Με την Συνθήκη της Λωζάνης (1923), «η Τουρκία πήρε την στεριά, και η Ελλάδα την θάλασσα»… Τι θα γίνει όμως στο Αιγαίο τον 21ο αιώνα;
Σήμερα, η Τουρκία δεν έχει οριοθετημένη Α.Ο.Ζ. στο Αιγαίο, ενώ η Ελλάδα έχει μια αιγιαλίτιδα ζώνη εύρους 6 ν.μ. Το σημερινό status quo είναι η ευνοϊκότερη κατάσταση για την Ελλάδα, καθώς η Τουρκία δεν εισχωρεί στο Αιγαίο και δεν υφίστανται ζώνες της που να παρεμβάλλονται μεταξύ των ελληνικών νησιών. Αν οριοθετηθούν οι αποκλειστικές οικονομικές ζώνες (Α.Ο.Ζ.) της Ελλάδας και της Τουρκίας στο Αιγαίο, η Ελλάδα θα είναι στην πράξη και αναλόγως των επιδιώξεών της, «χαμένη», καθώς το Αιγαίο θα γίνει περισσότερο τουρκικό από ό,τι είναι σήμερα (που σήμερα είναι ελληνικό και με διεθνή ύδατα).
Η ελληνοτουρκική αντιπαράθεση επί μισόν αιώνα στο Αιγαίο ουσιαστικά έλαβε χώρα αφ’ ενός για να μην απολαύσει η Τουρκία τα όποια δικαιώματά της (ελληνική επιδίωξη) αφ’ ετέρου αντιστρόφως για να μην επεκτείνει η Ελλάδα την αιγιαλίτιδα ζώνη της (τουρκική επιδίωξη). Μία απλή κάτοψη του χάρτη του Αιγαίου αφ’ ενός με 6 ν.μ. αφ’ ετέρου με 12 ν.μ. ελληνικών χωρικών υδάτων, αρκεί για να καταλάβει κανείς, πως αν η Ελλάδα οριοθετήσει Α.Ο.Ζ. με 6 ν.μ. τότε δεν θα μπορεί στην πράξη να επεκτείνει σε 12 ν.μ. λόγω της τουρκικής Α.Ο.Ζ. που θα σχηματιστεί. Αντιθέτως, αν η Ελλάδα επεκτείνει σε 12 ν.μ. πριν την οριοθέτηση, τότε δεν θα μείνουν και πολλά να οριοθετηθούν. Η Ελλάδα πρέπει απλώς να κρατήσει το σημερινό status quo. Αν ποτέ στο μέλλον υπάρξει η ευκαιρία, να επεκτείνει η Ελλάδα την αιγιαλίτιδα ζώνη της σε 12 ν.μ., αυτό θα αρκέσει γι’ αυτήν, καθώς τότε δεν θα απομείνουν και πολλά διεθνή ύδατα για να οριοθετηθούν αποκλειστικές οικονομικές ζώνες.
Αν και κατ’ αρχήν θα μπορούσε ένα κράτος και μετά την οριοθέτηση της Α.Ο.Ζ. να επεκτείνει τα χωρικά του ύδατα, όμως στην πράξη στην περίπτωση του Αιγαίου αυτό δεν θα μπορέσει να συμβεί μετά την οριοθέτηση Α.Ο.Ζ. με την Τουρκία στις περισσότερες των περιπτώσεων των ελληνικών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου λόγω στενότητας χώρου. Εξάλλου, έχει θεωρηθεί πιο ωφέλιμο για την Ελλάδα, πρώτα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα και μετά να προβεί σε οριοθέτηση της Α.Ο.Ζ. με την Τουρκία. Μάλιστα αν τα ελληνικά χωρικά ύδατα επεκταθούν σε 12 ν.μ. τότε η Α.Ο.Ζ. της Τουρκίας θα είναι μικρή. Αντιθέτως με ελληνική αιγιαλίτιδα ζώνη 6 ν.μ., η τουρκική Α.Ο.Ζ. θα είναι μεγαλύτερη.
Πάντως, αρκετοί Έλληνες θεωρούν καλύτερο έναν συμβιβασμό με την Τουρκία και τις θέσεις της. Όμως ο συμβιβασμός ποτέ δεν ικανοποιεί στο μέγιστο τα δικαιώματα κανενός κράτους. Τέλος, εν προκειμένω, η διαδικασία του συμβιβασμού θα είναι ετεροβαρής, και θα γίνει σε βάρος της Ελλάδας που έχει το νόμιμο δικαίωμα επέκτασης των χωρικών υδάτων της σε 12 ν.μ., με αποτέλεσμα «η Ελλάδα να δώσει την θάλασσα που είχε, ενώ δεν θα πάρει τίποτε από την στεριά της Τουρκίας».
Η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 νμ είναι άσχετη με την ΑΟΖ, όπως έχει επανειλημμένως εξηγήσει και ο καθηγητής Καρυώτης.
Η ΑΟΖ (δικαίωμα) μετράται από τον κορμό βάσεως και είναι π.χ. 240 νμ (πουθενά στην Μεσόγειο δεν μπορεί να είναι τόση). Τότε, αν τα χ.υ. (κυριαρχία) είναι 6 νμ, η ΑΟΖ (δικαίωμα) είναι 240 – 6 = 234 νμ. Αν τα χ.υ. είναι 12 νμ (κυριαρχία), η ΑΟΖ (δικαίωμα) είναι 240 – 12 = 228 νμ.
Ασφαλώς υπάρχουν σημεία μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας που είναι εγγύτερα των 12 νμ. Στην περίπτωση αυτή λάμβάνεται υπ’ όψιν η μέση γραμμή τόσο στα χ.υ., όσο και στην ΑΟΖ, που ουσιαστικά είναι τα ίδια.
Ευχαριστώ για το σχόλιο σας. Το σχόλιο σας αναφέρει τους ορισμούς. Δεν προχωρεί όμως στην εφαρμογή των κανόνων.
Ασφαλώς η αιγιαλίτιδα ζώνη και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (Α.Ο.Ζ.) είναι μεν διαφορετικές θαλάσσιες ζώνες – ως γνωστόν στην πρώτη ασκείται κυριαρχία ενώ στην δεύτερη υπάρχουν απλώς δικαιώματα – όμως αν προηγηθεί η οριοθέτηση των Α.Ο.Ζ. της επέκτασης των χωρικών υδάτων, τότε τα ελληνικά χωρικά ύδατα δεν θα μπορούν να διευρυνθούν σε περιοχές της τουρκικής Α.Ο.Ζ. και αυτό θα συμβεί στο Ανατολικό Αιγαίο, λόγω της γεωμορφολογίας του.
Ευχαριστώ για την απάντηση. Επειδή το μήκος τής ΑΟΖ (μέγιστο 200 νμ, αν δεν απατώμαι) υπερβαίνει πάντα αυτό τής αιγιαλίτιδας ζώνης (μέγιστο 12 νμ), νομίζω ότι η οριοθέτηση θα γίνει στο ίδιο σημείο, αν βεβαίως η Τουρκία δεχόταν να συμμορφωθεί προς το ΔΔΘ. Εάν υπάρχει κάπου αλληλοεπικάλυψη μεταξύ των ορίων τής ΑΟΖ, λαμβάνεται υπ’ όψιν η μέση γραμμή. Η προσμέτρηση πάντα ξεκινά από τον κορμό βάσης.
Εν πάση περιπτώσει, για να μην υπάρξει πρόβλημα σε καμμία περίπτωση μεταξύ ΑΟΖ και χωρικών υδάτων, ασφαλώς είναι καλύτερα να προηγηθεί η επέκταση των δικών μας στα 12 νμ. Αυτό έπρεπε να είχε γίνει εδώ και 25 χρόνια κι ας έθετε η Τουρκία όσα casus belli ήθελε.
Αφήστε κάτι και για το Διεθνές Δικαστήριο -στο οποίο κάποτε θα προσφύγουμε-, γιατί χωρίς αυτό το πρόβλημα θα λυθεί με έναρξη πολέμου ,με αβέβαιη έκβαση και αποτέλεσμα .
Ευχαριστώ για το σχόλιο σας.
Προσωρινά, στο Αιγαίο δεν αναγνωρίζεται οριοθετημένη περιοχή τουρκικής δικαιοδοσίας ή δικαιωμάτων. Ως εκ τούτου, είναι μια θάλασσα που σχηματικά «η Ελλάδα έχει», για αυτό και το Αιγαίο πέλαγος έχει άλλωστε διεθνώς ελληνική ονομασία, ενώ μέχρι πριν ένα αιώνα λέγονταν διαφορετικά. Τα ελληνικά χωρικά ύδατα των 6 ν.μ. στο Αιγαίο αναλογούν σε ένα συντριπτικό ποσοστό επί των υδάτων του. Τα άλλα είναι διεθνή. Και πολύ μικρό ποσοστό, τουρκικά.
Αν η Ελλάδα αναγνωρίσει την τουρκική Α.Ο.Ζ. στο Αιγαίο, οι νησιώτες στο Ανατολικό Αιγαίο, στην Λέσβο, στην Λήμνο, στην Χίο, στην Σάμο, στην Ρόδο και τα παρακείμενα νησιά, θα επικοινωνούν μέσα την τουρκική Α.Ο.Ζ. Αυτή η νέα τροπή των πραγμάτων, θα διαταράξει την ζωή των ανθρώπων και θα παράγει συνέπειες καθώς η Τουρκία θα ορίζει και θα διατάσσει στο Ανατολικό Αιγαίο.
Αν η Ελλάδα δεν έχει την ισχύ να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ν.μ., ας κρατήσει τουλάχιστον το σημερινό καθεστώς.
Μα γιατί η Ελλάς θα χάσει αυτό το καθεστώς στο Αιγαίο , επειδή συνομιλεί; .
Τα χωρικά ύδατα είναι εθνική κυριαρχία και αυτή, με επιστολή του κ. Βενιζέλου επί συγκυβερνήσεως Ν.Δ-ΠΑΣΟΚ τον Ιανουάριο του 2015 προς τον ΟΗΕ ,έχει εξαιρεθεί της δικαιοδοσίας του Δ.Δ της Χάγης, στο οποίο ”θα πάμε” μόνο για ορισμό υφαλοκρηπίδος και ΑΟΖ.
Την απόφαση αυτού του δικαστηρίου θα την δεχθούμε αμφότεροι και δεν θα την σχολιάσουμε ,οι δε κυβερνήσεις των δύο χωρών εκείνου του χρόνου θα έχουν το ολιγότερο πολιτικό κόστος.
Χωρίς την Χάγη και χωρίς πόλεμο θα μείνουμε-όπως μέχρι τώρα- ”στα έχει μας”
Και εγώ σας ευχαριστώ και σας καληνυχτώ.
Σού έχουν γράχει, αλλά, ως συνήθως, δεν μπορείς/θέλεις να καταλάβεις ότι η δήλωση Βενιζέλου δεν σημαίνει απολύτως τίποτε, αν υπογραφεί συνυποσχτικό μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδος. Αυτό λαμβάνεται υπ’ όψιν στο ΔΔΧ.
«Κερκόπορτα» η από κοινού προσφυγή σε Διεθνείς Οργανισμούς!
Μόνο ο κ. Τσουκαλάς -που γράμματα γνωρίζει και με ευχαριστεί- μπορεί να απαντήσει στην δική μου προς αυτόν απάντηση.
Α … και πόθεν θεωρούμε βέβαιο ότι θα υπογραφεί συνυποσχετικό που θα περιλάβει και κυριαρχικά μας δικαιώματα μας στην δικαιοδοσία του Δ.Δ της Χάγης; .
Επειδή το θέλουν διακαώς οι φίλοι του κ. Έρντογαν στην Ελλάδα νομίζουμε ότι θα γίνει;.
Τουλάχιστον να σοβαρευθούμε οι άλλοι .
α) Μάλλον απαντάς σε μένα, αν και είναι χωριστό σχόλιο.
β) Ο κ. Τσουκαλάς, αν θέλει, μπορεί να σού επιβεβαιώσει αυτό που γράφω.
γ) Ποθυενά δεν έγραψα ότι ” θεωρούμε βέβαιο”. Εσύ πού το βλέπεις;
δ) Σε έχω επανειλημμλενως ρωτήσει, όπως και για διάφορα άλλα, αλλά δεν απαντάς, ποιοι είναι τέλος πάντων αυτοί οι περήφημοι “φίλοι του κ. Έρντογαν στην Ελλάδα”, που γράφεις τόσο συχνά. Ανάφερε ένα όνομα, κάποιον, βρε αδελφέ.
ε) “Τουλάχιστον να σοβαρευθούμε οι άλλοι” Θα έπρεπε να ήσουν ήδη σοβαρός, από τα 18 και άνω τουλάχιστον, αλλά δεν τα έχεις καταφέρει μέχρι σήμερα. Προσπάθησε λίγο ακόμη.
Μας αρκούν τα σχόλια υπέρ του κ. Έρντογαν και εις βάρος των δικών μας -πρωθυπουργού και υπουργού εξωτερικών.
Δεν είναι επώνυμα, αλλά είναι καθημερινά και με παραπομπές ”σε φίλιες δυνάμεις” (άρθρα και ιστότοπους).
Είναι οι φίλοι του εχθρού του γείτονά τους .
Υ.Γ Αναμένω την απάντηση του κ. Τσουκαλά και χωρίς το ευγενικό ευχαριστώ του ,που πάντα το ανταποδίδω και σε αυτόν και σε άλλους.
Πρόκειται για μια δήλωση εξαίρεσης της ελληνικής κυριαρχίας από την υποχρεωτική δικαιοδοσία του Διεθνούς Δικαστηρίου. Όπως κάθε δήλωση μπορεί να ανακληθεί ή να τροποποιηθεί. Με το συνυποσχετικό θα μπορούσε να εισαχθεί κάθε ζήτημα, και η αμφισβητούμενη κυριαρχία, ενώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου. Όπως όμως έχει δηλωθεί επανειλημμένα από την Ελλάδα, αυτό δεν θα γίνει ποτέ.
Ευχαριστώ για την απάντηση και κυρίως για την τελευταία φράση της , που μειώνει την ανησυχία μου ότι υπάρχουν Έλληνες , οι οποίοι πιστεύουν ότι θα υπάρξει Έλληνας ΥΠΕΞ ,ο οποίος -προφανώς με εντολή της κυβερνήσεώς του- θα ανακαλέσει την δήλωση εξαίρεσης της κυριαρχίας μας στο Αιγαίο από την δικαιοδοσία του Δ.Δ Χάγης και ότι αυτή η κυβέρνηση θα επιβιώσει .
”Τζάμπα” οι συζητήσεις μας στις Ανιχνεύσεις.
Πετάς αρλούμπες, στις οποίες δεν έχεις απάντηση, ως συνήθως. Πού είδες σχόλια ΥΠΕΡ τού Έρντογαν; Ανάφερέ μου ένα, για παράδειγμα. Τα σχόλια εις βάρος των δικών μας χαρακτηρίζουν “φιλία” προς τον Ερτνογάν; Ας σε κρίνουν αυτοί που σε διαβάζουν.
Ήταν αυτονόητο ότι η δήλωση Βενιζέλου δεν μπορεί να επηρεάζει ένα συνυποσχετικό, αλλά εσύ ήθελες να το ακούσεις και από νομικό. Ελπίζω να πείστηκες τώρα.