Γιώργος Χατζηλίδης
Με το άρθρο 66 του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης καταργείται η διεύθυνση ιδιωτικών επενδύσεων του υφυπουργείου Μακεδονίας Θράκης
Η απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει τη δομή του ΥΜΑΘ που υποδέχεται και αξιολογεί επενδυτικά σχέδια άνω των 3 εκατ. ευρώ προς ένταξη στον Αναπτυξιακό Νόμο από επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας είναι λανθασμένη για ουσιαστικούς και συμβολικούς λόγους.
Τι συνέβη: Με το άρθρο 66 του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης για τις στρατηγικές επενδύσεις και τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος, που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, αφαιρείται η σημαντικότερη αρμοδιότητα που διατηρεί το υπουργείο Μακεδονίας Θράκης από το 2012, όταν και είχε θεσμοθετηθεί επί κυβέρνησης Σαμαρά και υπουργίας Καράογλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προχώρησε σε αυτήν την απόφαση επικαλούμενη παράπονα επιχειρηματιών για καθυστερήσεις στην έγκριση των επενδύσεων από τη συγκεκριμένη δομή και εκτιμώντας ότι οι διαδικασίες θα τρέχουν πιο γρήγορα από την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου, δεδομένου πως πλέον όλες οι σχετικές αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά.
Είναι βέβαια απορίας άξιο πώς μία υπηρεσία που είναι ήδη επιφορτισμένη με την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων της υπόλοιπης χώρας θα καταφέρει να ανταποκριθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα αναλαμβάνοντας επιπλέον φόρτο που αντιστοιχεί σε τρεις ολόκληρες περιφέρειες: Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία-Θράκη.
Σε κάθε περίπτωση, το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και η κυβέρνηση οφείλουν καθαρές εξηγήσεις για την υποβάθμιση του ΥΜΑΘ. Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που αιτιολογούν αυτήν την απόφαση; Που δείχνουν, για παράδειγμα, ότι ο μέσος χρόνος για την έγκριση μίας επένδυσης από την υπηρεσία της Θεσσαλονίκης είναι διπλάσιος σε σχέση με αυτή της Αθήνας; Εάν ναι, ας τα δημοσιοποιήσουν εξηγώντας το σκεπτικό τους αντί να περιμένουν να τους βγάλει στον τάκο η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Νοτοπούλου η οποία ανέδειξε το θέμα. Θέση για το κούρεμα των αρμοδιοτήτων του ΥΜΑΘ οφείλει να πάρει και ο υφυπουργός Σταύρος Καλαφάτης, θέση πρέπει να πάρουν και οι φορείς της πόλης.
Το αίτημα για αποκέντρωση είναι διαχρονικό και πάντα επείγον, όχι για τοπικιστικούς λόγους αλλά ως μονόδρομου ισόρροπης ανάπτυξης της χώρας μας. Η σταδιακή και συντεταγμένη μεταφορά πόρων, αρμοδιοτήτων και εξουσιών από το αθηνοκεντρικό κράτος προς αποκεντρωμένες δομές, της αυτοδιοίκησης και όχι μόνο, θα έπρεπε να αποτελεί μέλημα κάθε κυβέρνησης. Τόσο για να δοθεί νέα δυναμική στην περιφέρεια, όχι μόνο και ειδικά στη Θεσσαλονίκη, όσο και για να αναπνεύσει η ίδια η πρωτεύουσα που σήμερα ασφυκτιά. Δυστυχώς, αυτό δεν έχει γίνει επί της ουσίας από καμία κυβέρνηση – το ζήτημα έχει ιστορικό, πολιτισμικό και οικονομικό υπόβαθρο που έχει αναλύσει με προηγούμενη αρθρογραφία της η Voria.gr (ενδεικτικά, εδώ). Αντί, όμως, να κάνουμε έστω κάποια μικρά βήματα μπροστά, η κατάργηση των αναπτυξιακών αρμοδιοτήτων του ΥΜΑΘ μάς πηγαίνει ακόμα πιο πίσω, ενώ και σε συμβολικό επίπεδο, αυτή η νέα υποβάθμιση ρίχνει νερό στο αίσθημα της μειονεξίας που άλλοτε δικαιολογημένα και άλλοτε αδικαιολόγητα κυριαρχεί στη Θεσσαλονίκη.
Θα πει κανείς, και σωστά, ότι η ψηφιακότητα αλλάζει τα δεδομένα δημιουργώντας νέους, δυναμικούς όρους διεκπεραίωσης των γραφειοκρατικών υποθέσεων που υπερβαίνουν τη χωροταξία. Ωστόσο, και πάλι, εδώ φαίνεται ότι το κάρο μπαίνει μπροστά από το άλογο.
Σε τελική ανάλυση, εάν στην Αθήνα θεωρούν ότι το ΥΜΑΘ δεν πρέπει να έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες, ας το καταργήσουν εντελώς να τελειώνουμε. Η Συμφωνία των Πρεσπών πέρασε, τουλάχιστον να μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας…
Πηγή: Voria