του Παντελή Σαββίδη
Η κοινή γνώμη έχει την απορία γιατί η Τουρκία να επιδιώκει ήρεμα νερά με την Ελλάδα και, ενδεχομένως, λύση μέσω Χάγης.
Η απάντηση είναι ότι η Τουρκία για διάφορους λόγους, απο οικονομικούς μέχρι στρατιωτικούς και γεωπολιτικούς θέλει να βελτιώσει τις σχέσεις της με την Δύση, κυρίως τις ΗΠΑ. Οι οικονομικοί λόγοι έχουν να κάνουν με την κατάστση της οικονομίας της. Οι στρατιωτικοί με την ανάγκη εκσυγχρονισμού των F-16 που διαθέτει και αγοράς καινούριων. Οι γεωπολιτικοί για να επανέλθει σε μια νέα ισορροπία μεταξύ Δύσης και Ανατολής διότι ο τρόπος που έχει συμπεριφερθεί ως σήμερα έχει ανατρέψει αυτήν την ισορροπία προς Ανατολάς.
Στην Αθήνα, αν δεν το κάνουν για να κερδίσουν χρόνο, υπάρχει η ψευδαίσθηση ότι θα μπορούσαν να βρούν κάποια λύση με την Τουρκία. Μπορούν, αν υποχωρήσουν απο την θέση που η Ελλάδα είχε μέχρι σήμερα. Ό,τι, δηλαδή, η διαφορά με την Τουρκία είναι μία, το ζήτημα οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ και είναι νομική. Και στο σκοπιανό η λύση Κοτζιά θα μπορούσε να επιτευχθεί απο την δεκαετία του 90 αν οι τότε κυβερνήσεις δέχονταν μακεδονική εθνότητα, μακεδονική γλώσσα.
Απο τις δηλώσεις Γεραπετρίτη φαίνεται υποχώρηση απο αυτήν την θέση (της μιας διαφοράς, νομικού χαρακτήρα) διότι η έναρξη πολιτικού διαλόγου αυτό σημαίνει. Στο τραπέζι όλα όσα θέτει η Τουρκία.
Για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία του τι επιδιώκει η Τουρκία δείτε τις θέσεις της απο κείμενο στην ιστοσελίδα του τουρκικού ΥΠΕΞ.
“Μια πιθανή διευθέτηση των ζητημάτων του Αιγαίου θα είναι λειτουργική και διαρκής μόνο εάν οικοδομηθεί πάνω σε έναν κοινό παρονομαστή, δηλαδή τον σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων και των νόμιμων συμφερόντων και των δύο χωρών.
Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στο Αιγαίο μεταξύ της Τουρκίας και της Ελλάδας, εκτός από την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, η οποία θα πρέπει να επιλυθεί μόνο μέσω προσφυγής στο ICJ. Αυτή η θέση της Ελλάδας, δηλαδή «ένα πρόβλημα-μία λύση», δεν αντικατοπτρίζει καθόλου την πραγματικότητα.
Επομένως, η αναγνώριση μόνο ενός προβλήματος και η παραμέληση των άλλων, καθώς και η υποστήριξη μόνο ενός μέσου για μια λύση με επιλεκτικό τρόπο δεν αποτελεί βιώσιμη επιλογή για την ειρηνική διευθέτηση όλων αυτών των ζητημάτων. Η επιλογή μιας τέτοιας πορείας δράσης θα άφηνε αναμφίβολα ανεπίλυτα τα άλλα εκκρεμή ζητήματα.
Με αυτή την κατανόηση, η Τουρκία πιστεύει ότι όλα τα προβλήματα πρέπει να αντιμετωπιστούν στο σύνολό τους και είναι έτοιμη να συνεχίσει να εργάζεται για την επίλυση των ζητημάτων του Αιγαίου με ειρηνικά μέσα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
Η Τουρκία δεν αποκλείει εξαρχής οποιαδήποτε μέθοδο ειρηνικής διευθέτησης που περιέχεται στο άρθρο 33 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, συμπεριλαμβανομένης της προσφυγής, εάν είναι απαραίτητο, στο Διεθνές Δικαστήριο ή σε άλλες λύσεις τρίτων που βασίζονται στην αμοιβαία συναίνεση και των δύο χωρών.
Σίγουρα ”παίζουμε καθυστέρηση” , την οποίαν παίζουμε από το 1974 ,ιδιαίτερα από τότε που ” σπάσαμε τα μούτρα μας”, όταν οι ”πολεμοχαρείς” αείμνηστοι Ανδρέας Παπανδρέου, ως πρωθυπουργός μας και Γιάννης Καψής ως ΥΦΥΠΕΞ -μας- αποφάσισαν τον Μάρτιο του 1987 να καταργήσουν το Πρωτόκολλο της Βέρνης του 1976 .
Μάλιστα στην περίοδο του κ. Σημίτη ”κάναμε και επίθεση φιλίας με διάθεση να τα βρούμε” με την Τουρκία και ”θα τα βρίσκαμε” αν δεν εκλεγόταν το 2004 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατία με πρωθυπουργό τον κ. Κώστα Καραμανλή , που δεν ακολούθησε τα συμφωνηθέντα στο Ελσίνκι το 2001 , ”για να τα βρούμε όπως τα βρήκαμε με τα Σκόπια” .
Το Ελσίνκι ως ΚΑΛΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ δεν μας θυμίζουν συχνά-πυκνά ο κ. Σημίτης και το πολιτικό, διπλωματικό και επιστημονικό περιβάλλον του;;;.
ΤΩΡΑ ΠΟΥ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΤΟΥ Κ. ΕΡΝΤΟΓΑΝ ”ΕΖΗΣΕ”ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ Κ.ΣΗΜΙΤΗ ΚΑΙ ΤΟΥ Κ. ΓΑΠ (2009-2011) ΛΟΓΙΚΑ ΘΑ ”ΒΑΖΕΙ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΩΝ ” ΟΣΑ ΕΙΧΕ ΕΠΙΤΥΧΕΙ ΣΤΗΝ ΜΑΔΡΙΤΗ ΤΟ 1997 ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΛΣΙΝΚΙ ΤΟ 2001 ,ΑΛΛΑ ΕΜΕΙΣ -ΜΕ ΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ-(ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ) ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΙΜΕΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΛΥΣΗ ΤΗΣ ΧΑΓΗΣ ΜΕ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΕΠΙΔΙΚΟ ,-ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΦΑΛΟΚΡΗΠΙΔΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΟΖ-, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΕΠΙΤΥΧΟΥΜΕ ΘΑ ”ΠΑΓΩΣΟΥΜΕ” ΤΙΣ ΑΓΕΦΥΡΩΤΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΑΣ .
Φόβος μας να μη ψηφίσουμε -βουλευτές και λαός- κυβερνήσεις , που θα υπογράψουν και θα κυρώσουν ”τις Πρέσπες του Αιγαίου”.
Είχα επισημάνει και σε παλαιότερο άρθρο ότι είναι εξίσου κρίσιμο να δούμε για ποιόν λόγο οι μεγάλες δυνάμεις και κυρίως οι ΗΠΑ έχουν την πεποίθηση, ότι είναι η χώρα μας εκείνη η οποία οφείλει να προχωρήσει σε υποχωρήσεις για να επιλυθεί η διαφορά.
Διότι από αυτήν την πεποίθηση εξαρτάται η κατεύθυνση προς την οποία θα ασκηθούν πιέσεις στην πορεία των όποιων διαπραγματεύσεων.
Διότι απλούστατα ξέρουν ότι η Ελλάδα υποχωρεί, ενώ η Τουρκία όχι.
Δεν υποχωρεί η Ελλάδα .Υποχωρούν ορισμένοι πρωθυπουργοί με τις κυβερνήσεις τους . Αν ορισμένοι δεν τους γνωρίζουν ,ή τους ξέχασαν (ηθελημένα ή άθελα τους ) θα τους αναφέρουμε στην επόμενη απάντηση.
ΝΑ ΘΥΜΙΣΩ ΥΠΟΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΜΕ ΠΑΛΙΜΒΟΥΛΙΕΣ.
Δημοψήφισμα για την ΕΟΚ ,που δεν έγινε , οι Βάσεις φεύγουν αλλά έμειναν και η επιτομή της υποχώρησης θα σκίσω τα Μνημόνια ,αλλά υπέγραψε το 3ο Μνημόνιο.
Τι χρείαν άλλων μαρτύρων έχουμε;;;.
Υ.Γ Είχαμε και μια άρνηση υποχώρησης στο Βουκουρέστι το 2008 ,αλλά αυτόν τον πρωθυπουργό θέλουμε -τι κρίμα όσοι είμαστε Έλληνες και αγαπάμε πρώτα την Πατρίδα μας- να τον ξεχάσουμε. Και ο ”αδιόρθωτος” λέει ΟΧΙ και για τις ελληνοτουρκικές υποθέσεις ,εφόσον θίγονται τα πάγια εθνικά μας συμφέροντα.
ΠΑΝΤΩΣ
ΤΟΝ ΘΥΜΑΤΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΠΟΥ ΕΚΤΙΜΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΠΑΝ ΟΧΙ .
Δεν υποχωρουν ¨ορισμενοι Π/Θ” αλλά δεν υποχωρουν πολύ λιγοι και αν. Υποχωρεί η Ελλάδα διότι ολο το Κολονακι ( λαός δεν υπάρχει) θελει Μενουμε Ευρωπη και Μιλαμε Αγγλικά και δεν θελει ¨Πολεμο και μαξιμαλισμους”.
Είναι λίγοι αυτοί οι πρωθυπουργοί ,αλλά και να μη τους αναφέρουμε ,όπως μερικοί δεν θέλουν να αναφέρουμε ότι το ΟΧΙ το είπε ο Μεταξάς, αφού δεν ξύπνησε τα άγρια χαράματα τους Έλληνες για να τους ρωτήσει;;;.
ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΖΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΠΕΡΙ ΤΟ ΚΟΚΩΝΑΚΙ . ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΟ ΕΛΛΑΔΑ ΑΛΛΙΩΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ. ΙΣΩΣ ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΕΚΑΘΕΝ ΣΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ”ΜΕ ΦΙΛΟΥΣ ΛΑΟΥΣ”.
Πρός ΄ Ο Λούμπεν ΄
Γιατί παλιά δέν χρειάζονταν image makers γιά νά ἔχει εἰδικό βάρος ἡ ῾Ελλάδα. Ἦταν γνωστός ὁ ἀρχαῖος ῾Ελληνικός πολιτισμός ἀπό τήν κλασσική παιδεία, οἱ Εὐρωπαῖοι πολιτικοί καί διανοούμενοι εἶχαν βαθειά μόρφωση καί γνώση τῆς κλασσικῆς παιδείας, ἐκτιμοῦσαν τήν εἰδική θέση πού εἶχε ὁ ῾Ελληνισμός στήν πορεία τῆς ἀνθρωπότητος, ἦταν γνωστός ὁ ἡρωϊσμός τῶν ῾Ελλήνων καί εἴχαμε καί μεγάλους πολιτικούς πού τούς ἐκτιμοῦσαν στήν διεθνῆ πολιτική καί τούς ὑπολόγιζαν καί οἱ ὁποῖοι ἀγωνίζονταν γιά τό δίκαιον τοῦ ῾Ελληνισμοῦ.
Αὐτά τά χρόνια, στήν Δύση, ἡ κλασσική παιδεία εἶναι ὑποτιμημένη, οἱ ἰδεολογίες ἔχουν ἀλλοτριωθεῖ ἤ ξεπερασθεῖ, ἡ πολιτική ἔχει περισσότερη σχέση μέ τήν οἰκονομία, καί ἡ ἀποδόμηση τοῦ ῾Ελληνισμοῦ ἔχει προσπαθήσει νά κόψει τήν ἐπαφή μέ τίς ρίζες μας. Τά χρόνια αὐτά παλινδρομοῦμε μεταξύ τῶν νέων τάσεων πού δέν εἶναι ξεκάθαρες, χωρίς νά πιστεύουμε στόν ἑαυτό μας, χωρίς νά ἔχουμε κάποιο ὅραμα, οὔτε πολιτική πού νά μᾶς ἀγγίζει.
εάν είχαμε όραμα και πίστη στον εαυτό μας δεν είχαμε το σημερινό πολιτικό εκτόπισμα αλλά εκείνο της αρχαίας Αθήνας και του Βυζαντίου.
Επειδή πεποίθησή μου είναι ότι οφείλουμε να ασκούμε πολιτική με βάση το σημερινό μας εκτόπισμα και όχι την ιστορία μας και επειδή συμφωνώ επιπλέον ότι η πολιτική ασκείται με βάση τα οικονομικά συμφέροντα και όχι με τα (όποια τέλος πάντων) δίκαια των λαών, θεωρώ εσφαλμένη την κατεύθυνση στην οποία δείνεις σε αιτίες και αποτελέσματα. Πρώτα χάσαμε το οικονομικό μας ανάστημα και έπειτα την πολιτιστική μας επιρροή και όχι το αντίστροφο.
῾Η πολιτιστική μας ἐπιρροή δέν ἦταν μία αἰσθητική ἐπιρροή, πολλές φορές ἔγινε ἐρήμην μας σχεδόν ἤ καί σέ ἄλλους τόπους, ὅπως μέ τούς Ρωμαίους πού κατακτήθηκαν ὅπως λέγεται ἀπό τόν πολιτισμό μας ἀφοῦ μᾶς κατέκτησαν, ὅπως μετά τό 1453 τήν ἐποχή τῆς ᾿Αναγέννησης, καί ἤτανε μία μόρφωση πνευματική καί ψυχική πού ἐπιρρέασε γενιές καί διαμόρφωσε κοινωνίες, ἀφοῦ μελέτησαν τόν πολιτισμό μας. Καί ἀφοροῦσε καί οἰκονομία, δέν ἦταν μόνο τά ἔργα τῶν φιλοσόφων, ἀλλά καί οἱ πόλεις, τά θέατρα, τά ἱερά κλπ. Ἀλλά μιλοῦσα γιά τήν Εὐρώπη τοῦ ’50 ὅταν μᾶς ἐκτιμοῦσαν ὄχι γιά τὸ οἰκονομικό μας ἀνάστημα. Ποτέ στόν πολιτισμό μας δέν εἴχαμε οἰκονομία ἄσχετη ἀπό τόν πολιτισμό γιατί ὅλα συνδέονταν μέ τήν θρησκεία.
Δεν μπορώ να παρακολουθήσω την εκτίμηση ότι την δεκαετία του 50 μας εκτιμούσαν περισσότερο από ότι σήμερα.
Σε ποιό στοιχείο βασίζεται αυτή η πεποίθηση;
@ Ελένη Π. September 11, 2023 At 5:33 pm
Μάλλον αυτά που γράφεις δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Ο πολιτισμός, η παράδοση κλπ. δεν παίζουν κανέναν απολύτως ρόλο όταν πρόκειται για συμφέροντα και ισχύ, τούς δύο δηλαδή παράγοντες που καθορίζουν την πολιτική.
Η Ελλάδα, όπως έγραψα και παραπάνω, έχει δώσει την εντύπωση (και είναι) το κράτος εκείνο που προτιμά να υποχωρεί, να δίνει, προκειμένου να αποφύγει συγκρούσεις. Η Τουρκία, αντιθέτως, έχει δώσει την αντίθετη εντύπωση και σωστά. Είναι, λοιπόν, φυσικό οι ΗΠΑ και Γερμανία να πιέσουν την Ελλάδα για υποχωρήσεις και όχι την Τουρκία.
Ελένη, η πολιτική είναι πολύ πιο πεζή και ωμή απ’ ό,τι νομίζεις.
Δέν διαφωνῶ μαζί σου, διάβασε τήν ἀπάντησή μου πρός τόν Λούμπεν.
Την διάβασα, αλλά δεν αλλάζει κάτι για την σημερινή πραγματικότητα. Αυτό σού λέω κι εγώ. Το τι προηγήθηκε δεν έχει σημασία. Η πολιτική ασκείται βάσει τού σήμερα και όχι τού χθες, που δεν ενδιαφέρει κανέναν.
Συμφωνῶ ὅτι ἡ πολιτική ἀσκεῖται βάσει τοῦ σήμερα, ἀλλά τό σήμερα εἶναι θεμελιωμένο στό χθές καί σέ ὅλο τό παρελθόν. ῾Υπάρχεις γιατί σέ γέννησε ὁ πατέρας σου καί ἡ μητέρα σου. Καί αὐτό δέν ἀλλάζει.
Ε, και;
Πρός ΄ Ο Λούμπεν ΄
Εἶχε προηγηθεῖ τό ἔργο τοῦ Βενιζέλου, ἡ ἀντίσταση κατά τῆς ᾿Ιταλικῆς κατοχῆς, κατά τοῦ Ναζισμοῦ, ὁ Καραμανλῆς καί οἱ πολιτικοί τῆς ἐποχῆς του, ἡ γενιά τοῦ ‘30 πού συνομιλοῦσε μέ τά πολιτιστικά καί πολιτικά Εὐρωπαϊκά δρώμενα καί διερεύνησε τήν δομή τοῦ ῾Ελληνικοῦ πολιτισμοῦ, ἀλλά καί ἡ διδακτέα στήν Εὐρώπη ῾Ελληνική ἐπανάσταση τοῦ 1821, μία ζωντανή κοινωνία. Δέν εἴμαστε λιγότεροι ἄξιοι σήμερα, ἀλλά ἡ ἐποχή ἔχει μόνο οἰκονομικά μεγέθη. Χωρίς οἰκονομία δέν γίνεται τίποτα ἀλλά ἄλλο ἀντίκτυπο ἔχει ἕνας κληρονόμος πού πουλάει τά ἕτοιμα καί ἄλλο ἕνας πού διαχειρίζεται τήν κληρονομιά του μέ σκοπό, μέ σχέδιο, μέ προγραμματισμό, νά προοδεύσει.
Εγώ θεωρώ ότι ο σημαντικότερος λόγος είναι, ότι έχουμε περισσότερα να χάσουμε σε περίπτωση στρατιωτικής αναμέτρησης με τους τούρκους. Επιπλέον θεωρούν, ότι οι τουρκικές στρατιωτικές δυνάμεις αν όχι αμέσως, σε βάθος χρόνου έχουν περισσότερες πιθανότητες να επικρατήσουν.
Εάν δούμε την διεθνή στάση στο παρόν ζήτημα της Ουκρανίας, όπου αρχίζουν ήδη να μιλάνε ανοιχτά για διαπραγματεύσεις ακόμη και αμερικανοί αξιωματούχοι, θα πρέπει να θεωρήσουμε, ότι η παραπάνω εκτίμηση των μεγάλων δυνάμεων δεν αφήνει κανένα περιθώριο υποστήριξης της εθνικής μας γραμμής (μόνο μία διαφορά και αυτή να επιλυθεί με βάση το διεθνές δίκαιο).
Εκτός και εάν τους πείθαμε (και πρώτα πείθαμε τον εαυτό μας) ότι η χώρα μας θα είχε πολλά περισσότερα να χάσει από μία πρόσβαση των τούρκων στον ορυκτό πλούτο της ανατολικής μεσογείου και ότι αυτό δεν θα ίσχυε μόνο για την χώρα μας αλλά και για τα γενικότερα νατοϊκά συμφέροντα αφού μια πλουσιότερη τουρκία, χωρίς εσωτερικές μεταρρυθμίσεις, θα απομακρύνονταν ακόμη περισσότερο από τους συμβατικούς μοχλούς πίεσης τους οποίους διαθέτει η δύση αυτή την στιγμή απέναντι στην τουρκία.
Θεωρώ ότι η εθνική μας θέση οφείλει να επεκταθεί στο σημείο, ότι οποιαδήποτε πρόσβαση της τουρκίας στον ορυκτό πλούτο της ανατολικής μεσογείου οφείλει να περάσει μέσα από την θεσμική προσέγγισή της προς την δύση (έμμεσος τρόπος να αιτηθούμε συνταγματικές μεταρρυθμίσεις στην τουρκία χωρίς να εκτεθούμε στην κατηγορία ότι ασχολούμαστε με ζητήματα τα οποία δεν μας αφορούν).
Λέμε για τους Τούρκους το ένα και το άλλο. Σας ερωτώ, εάν έπρεπε να διαπραγματευτείτε μ’ έναν Ελλαδίτη νεο-Ρωμανό, όπως είναι ο σωστός ιστορικός όρος για τους κατοίκους αυτής της χερσονήσου και των νησιών πέριξ, ο οποίος έχει το ήθος και την πολιτική εργογραφία του Γεραπετρίτη–η σύζυγος του, μαζί με τον πατέρα της και την Πρόεδρο της Ελληνικής Δυσωδιοκρατίας, είναι άμεσα εμπλεκόμενοι σε σκοτεινές αναθέσεις έργων κατασκευής αιολικών πάρκων/ανεμογεννητριών στις ήδη πληγείσες από τις πυρκαγιές περιοχές ανά την Ελλάδα–, ειλικρινά, αν είχατε να κάνετε με έναν εκλεγμένο μαφιόζο, όπως είναι αυτός, πώς θα τον αντιμετωπίζατε. Μην νομίζεται ότι οι Τούρκοι δεν γνωρίζουν τα βιογραφικά αυτών των λακέδων που μας κυβερνούν. Και ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΝΑΛΟΓΑ!!! Καλά κάνουν! Ας μας γαμήσουν όλους. Αφού αυτό αξίζουμε. Πότε θα συνειδητοποιήσουμε ότι είμαστε σκάρτοι. Πότε; Ύστερα από 100 χρόνια; Ύστερα από 500; Ύστερα από 1000; Κυρίες και κύριοι ύστερα από σχεδόν 200 χρόνια έχουμε πια ακράδαντες αποδείξεις ότι δεν είμαστε ικανοί να διοικήσουμε, να οργανώσουμε, να ελέγξουμε οργανισμούς κοινού &/ή δημοσίου συμφέροντος. Είμαστε ικανοί μόνο για ατομικές/ιδιωτικές επιχειρήσεις και ολιγαρχικά τύπου καρτέλ πλάνα. Η Ελλάδα πρέπει ν’ απολέσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα και να μετατραπεί σε off-shore state των ΗΠΑ. Ούτως ή άλλως η αμερικανοί είναι αυτοί που κάνουν ουσιαστικά κουμάντο* γιατί να μην ενσωματώσουμε την χώρα μας στο αμερικανικό κράτος και επίσημα; Ας αφήσουμε τους εθνικιστικούς παροξυσμούς και ας αντικρίσουμε την αλήθεια: δεν μπορούμε. Δεν υπάρχει καμία ελπίδα, δυστυχώς.
Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που έχω γνωρίσει και συναναστραφεί, και μιλάω για μισθωτούς και μικροεπιχειρηματίες–κοντολογίς: προλετάριους και μικροαστούς–, έχει την ίδια νοοτροπία που έχουν και αυτοί που κυβερνάνε, διοικούν, διεκπεραιώνουν κλπ. κλπ. τόσες δεκαετίες, κατασπαταλώντας δημόσιο χρήμα. Ο λόγος; Απλός: οι νεώτεροι Έλληνες–για την ιστορική ακρίβεια Ελλαδίτες νεο-Ρωμάνοι–είναι φιλόπλουτοι* αργυρώνητοι, λάτρεις του Μαμωνά. Δώσε στον νεο-Ρωμανό λεφτά και σου κάνει ό,τι θέλεις. Ακόμα και (ψευδο)κράτος. Το ελληνικό ψευδοκράτος φτιάχτηκε πάνω στην βάση των χρημάτων/δανείων, όχι πάνω σε υπερβατικές ιδέες ή κίνητρα προς το κοινό εθνικό αγαθό. Όπως ακριβώς “φτιάχτηκαν” οι γέφυρες που έπεσαν και τα αντιπλημμυρικά έργα. Η ίδια νοοτροπία που είχαν πριν 150 χρόνια ισχύει και τώρα. Και θα ισχύει για ΠΑΝΤΑ.
Όταν Γεραπετρίτηδες ασκούν εξωτ. πολιτική δεν έχεις καμία ελπίδα. Το ζήτημα για τους Τούρκους είναι απλά στα πόσα θα δεχτεί να υποχωρήσει. Διότι είναι τετελεσμένο να υποχωρήσει. Αφού αυτός ο άνθρωπος έχει μάθει να τ’ αρπάζει, γίνεται να εκπροσωπήσει τα εθνικά συμφέροντα; Η γυναίκα του και ο πενθερούλης τους συμμετέχουν σ’ ένα άτυπο οργανωμένο καρτέλ εξαπάτησης και κλοπής δημοσίου χρήματος. Δλδ. κλέβουν τους ίδιους τους ομοεθνείς τους, πώς θα υπερασπίσουν τα συμφέροντα τους;
Λυπάμαι αν κάπου έχασα την ψυχραιμία μου, αλλά η αηδία που νιώθω είναι τέτοια που ακόμα και το βράδυ όταν πέφτω για ύπνο φοράω καλού κακού μια ειδική μάσκα για τις οσμές του βόθρου ή χώρας που ζω.
Και τέλος, για να παραφράσω κάτι που λέγαν παλιά οι Ιουδαίοι: Και του χρόνου σε άλλη χώρα.