του Mathieu Bock-Côté* LE FIGARO
Δεν θα καταλάβουμε τίποτα από τις μεγάλες διαμάχες της εποχής μας, αν δεν εξετάσουμε τα θρησκευτικά τους ερείσματα. Από τις συζητήσεις γύρω από τη σεξουαλική ταυτότητα, τις οποίες συνδέουμε με τη θεωρία του φύλου, μέχρι εκείνες που αφορούν το τέλος της ζωής, που περιστρέφονται γύρω από την υποβοηθούμενη αυτοκτονία, περνώντας από αυτές που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τη βιοηθική, όλα μαρτυρούν μια βίαιη ανθρωπολογική αλλαγή, θα μπορούσαμε επίσης μιλάμε για επανάσταση. Μια αντίληψη για τον άνθρωπο εξαφανίζεται, μια άλλη την αντικαθιστά επιθετικά. Μια κοινωνία δύσκολα μπορεί να επιτρέψει στους κόλπους της τη συγκατοίκηση πολλών ανθρωπολογιών, ειδικά αν είναι αντιφατικές.
Στην κλίμακα της ιστορίας, θα δούμε επίσης σημάδια της κατάρρευσης της χριστιανικής ανθρωπολογικής μήτρας, η οποία αποδεχόταν την περατότητα του ανθρώπου, που γεννιέται άνδρας ή γυναίκα, και ανήκει σε μια συνέχεια που είχε την ευθύνη να την συνεχίσει για να υπάρχει ο κόσμος, ενώ το ζήτημα των εσχάτων δεν είναι του παρόντος κόσμου, και σχετίζεται περισσότερο με την υπερβατικότητα παρά με την ενδοκοσμικότητα. Η ζωή δεν είναι ποτέ απόλυτα ελεγχόμενη, διαφανής. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένη εν μέρει με το μυστήριο, το οποίο η αποκάλυψη υποτίθεται ότι διαλύει, χωρίς ποτέ να το επιτυγχάνει τελείως: η γέννηση εμπεριέχει πάντα το θαύμα και ο θάνατος, το σκάνδαλο.
Η θρησκευτική επανάσταση των σημερινών καιρών γεννά μάλλον μια ανθρωπολογία παντοδυναμίας και άνευ ορίων. Η νεωτερικότητα γενικά εκλαμβάνεται ως περίοδος εξόδου από τη θρησκεία. Αρνούμαστε να λάβουμε σοβαρά υπόψη τη θρησκευτική της διάσταση, που ουσιαστικά έγκειται στον [θρησκευτικής διάστασης] δημιουργικό πειρασμό της. Δεν επρόκειτο πια μόνο για τη διευθέτηση του κόσμου, τη μεταμόρφωσή του λαμβάνοντας υπόψιν τις ανυπέρβλητες αντιφάσεις του, που εδράζονται στην καρδιά του ανθρώπου. Επρόκειτο για τη δημιουργία ενός καινούργιου κόσμου, την κατασκευή ενός νέου κόσμου, με τη σφραγίδα της πληρέστερης απελευθέρωσης. Ο άνθρωπος θα κατόρθωνε να ελευθερωθεί ολοκληρωτικά σε αυτή τη γη, θα γινόταν ο ίδιος δημιουργός του εαυτού του. Σ’ αυτό βρίσκεται η μήτρα του ολοκληρωτισμού.
Θα μπορούσαμε επίσης να μιλήσουμε για φαντασίωση αυτογέννησης, συνοδευόμενη από μια νέα αποκάλυψη: το ανθρώπινο ον, απελευθερώνεται από όλους τους προσδιορισμούς που εμποδίζουν την ελευθερία του, επιστρέφοντας στο αρχικό μάγμα, πριν από τη δημιουργία, πριν επίσης από την διαίρεση της ανθρωπότητας σε φύλα, θρησκείες, πολιτισμούς και έθνη για να κατασκευαστεί με βάση μόνο τη βούλησή του, που έχει γίνει αυτοαναφορική, μέσω μιας μορφής φανατισμένου υπαρξισμού. Θα αποφασίζει ακόμη και το φύλο του και ελπίζει να κατορθώσει να νικήσει το θάνατο, να γίνει τελικά αθάνατος, ακόμη και αιώνιος. Πριν επιτύχει αυτά, σκοπεύει ωστόσο να ελέγξει τον θάνατό του και να ασκήσει πλήρη κυριαρχία πάνω του. Κύριος της γέννησής του, θέλει να είναι κύριος της τελευταίας του στιγμής.
Υπερανθρωπισμός
Δεν θα είναι υπερβολικό να πούμε ότι η νεωτερικότητα ήθελε μάλλον να βάλει τον άνθρωπο στη θέση του, υποσχόμενη σ’ αυτόν ένα είδος καθολικής κυριαρχίας – που υποτίθεται ότι υλοποιείται με τις υποσχέσεις της τεχνολογίας – παρά να απορρίψει τον Θεό για να μειώσει τον άνθρωπο σε ένα μικροσκοπικό μέγεθος που στερείται πλέον νοήματος. Αυτό σήμερα ονομάζουμε υπερανθρωπισμό, – που ανήκει μάλλον στην προοπτική παρά στην επιστημονική φαντασία – την επανάσταση που οδηγείται από την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία υπόσχεται μια πλήρη ανατροπή της ζωής.
Το ζήτημα του σώματος γίνεται κεντρικό στον υπερανθρωπισμό. Ανέφερα το ζήτημα της θεωρίας του φύλου. Η ιδέα ότι το άτομο μπορεί να επιλέξει την ταυτότητα φύλου του, χωρίς να καθορίζεται από το βιολογικό του φύλο, δείχνει ότι το σώμα αντιμετωπίζεται πλέον σαν ένα άχρηστο σφάγιο, σαν μια ξεπερασμένη τεχνολογία. Η υπαρξιακή αλήθεια ενός ατόμου γίνεται καθαρά εικονική.
Επιπλέον, η πλήρης εικονικοποίηση της ύπαρξης παρουσιάζεται ως το νέο πρόσωπο της χειραφέτησης. Στο εικονικό σύμπαν, μπορεί να ξαναγεννηθεί με τα χαρακτηριστικά που επιθυμεί και να βρει μια νέα ταυτότητα, την οποία θα ορίσει ως μόνη αληθινή. Ωστόσο, θα είναι μια απόκοσμη, φασματική, αποσαρκωμένη ύπαρξη.
Γιατί αυτές οι ανθρωπολογίες δεν είναι επίσης αληθινές. Η ανθρώπινη φύση δεν είναι απλώς μια θεωρία μεταξύ άλλων, αλλά ένα υπαρξιακό δεδομένο, που αποκαλύφθηκε στο πέρασμα των αιώνων και που δεν μπορεί να απορριφθεί χωρίς να καταδικαστεί ο άνθρωπος να γίνει ξένος προς τον εαυτό του. Μια υπόσχεση μετατρέπεται στο αντίθετό της: ο παντοδύναμος άνθρωπος αλλοτριώνεται πλήρως. Δεν ξέρει πια πώς να ζει, δεν ξέρει πια πώς και να πεθαίνει, στερημένος από τις τελετουργίες που του παρείχαν τη δυνατότητα να εξοικειωθεί όσο το δυνατόν με τη δική του εξαφάνιση, την οποία ο Χριστιανισμός είχε μετατρέψει σε ελπίδα. Ο αποχριστιανισμός οδηγεί σε απανθρωποποίηση. Η θρησκευτική επανάσταση της εποχής μας καταδικάζει τον άνθρωπο στη χειρότερη αλλοτρίωση και υπόσχεται, με πρόσχημα ένα ψεύτικο παράδεισο, κόλαση στη γη.
* Ο Mathieu Bock-Côté (γεν. 1980) είναι Καναδός κοινωνιολόγος, δοκιμιογράφος, συγγραφέας και πολιτικός σχολιαστής που εργάζεται στο Παρίσι, παρουσιάζοντας εβδομαδιαία εκπομπή σε τηλεοπτικό σταθμό. Μεταξύ των άλλων συνέγραψε και το βιβλίο Η πολυπολιτισμικότητα ως πολιτική θρησκεία (2016).
Να ομολογήσω -και μαζί μου νομίζω και πολλοί άλλοι- ότι αυτό το άρθρο δεν θα μπορούσε να το γράψει και ο καλύτερος θεολόγος .
Το έγραψε 42χρονος Καναδός -προφανώς από το Κεμπέκ και προφανώς θρησκευόμενος- κοινωνιολόγος ,τον οποίον ευχαριστούμε ,μαζί με τις ΑΝΙΧΝΕΥΣΕΙΣ μας που μας το προσέφεραν.
Να υπογραμμίσουμε και να συγκρατήσουμε τις δυο τελευταίες φράσεις του άρθρου και κυρίως την φράση ”ό αποχριστιανισμός οδηγεί στην απανθρωποποίηση” και να αποφασίσουμε -όσοι χριστιανοί και μάλιστα ορθόδοξοι Έλληνες- να σταματήσουμε κυρίως στην ελληνορθόδοξη Πατρίδα μας τον αποχριστιανισμό , και να κηρύξουμε αποσυναγώγους όσους αριστεροπροοδευτικούς και φιλελεύθερους τον υποστηρίζουν ,τον διαδίδουν και τον βιώνουν με αλλαγές φύλων, με ομόφυλους γάμους , με ελεύθερε εκτρώσεις , ευθανασίες , πολιτικές κηδείες και καύσεις νεκρών, ιδέες και πράξεις με τις οποίες ο παντοδύναμος άνθρωπος αλλοτριώνεται πλήρως, καθώς καταλήγει και ο συγγραφέας.
Ο σημερινός άνθρωπος τείνει να γίνει υπεράνθρωπος του Νίτσε και του δικού μας Καζαντζάκη -ο οποίος παρ’ότι εγκαταβίωσε στο Άγιο Όρος έγραψε ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΑ τον ”τελευταίο πειρασμό” για τον Σταυρωμένο Χριστό και την Μαρία Μαγδαληνή (και ήθελε και αυτός και οι ”ΦΑΝ” του να το δεχτεί ως γεγονός η Χριστιανική Εκκλησία μας και να μη τον καταλαλήσει-αν ήταν δυνατόν στην 10ετία του 1950 μετά την ένδοξη στην αρχή της και στην τραγική της κατάληξη με τον την κομμουνιστική ανταρσία 10ετία του 1940 ).
Υ.Γ Ας ξεχάσουμε όσοι θυμόμαστε και συμφωνούμε με το τετράστιχο του Καζαντζάκη ”δεν ελπίζω τίποτε δεν φοβάμαι τίποτε , είμαι λεύτερος”, γιατί χωρίς φόβο Θεού γινόμαστε απάνθρωποι.
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΜΥΑΛΑ ΜΑΣ.
῾Ο ᾿Ορθόδοξος Χριστιανισμός ὑποστηρίζει τά φύλα. Υἱός τῆς Παναγίας ὁ ᾿Ιησοῦς ὁ σταυρωθείς.
Ζωή, συνειδητές ἐπιλογές τοῦ ἐλευθέρου δημιουργικοῦ ἀνθρώπου, ὄχι ψεύτικη ἐλευθερία στίς ἐπιλογές, ὅπως ἐπιλογή τοῦ φύλου, ἀλλά ἀποδοχή τῆς ἱερότητας τῆς ὕπαρξης, ὑπάρχει ὁ ἄνδρας σημαίνει ὑπάρχει καί ἡ γυναίκα, ζεῦγος οἱ δύο. Ἐλευθερία ἀπό παραπλανήσεις, ἀλλά καί μνῆμες, πόνος, θάνατος γιά νά ἔρθει ἡ ᾿Ανάσταση πού ἑορτάζουν ἰδιαιτέρως οἱ Ὀρθόδοξοι.
Χριστός ᾿Ανέστη!
Η διαφορά και ποιότητα (μάλλον ιδιότητα) των φύλων είναι δεδομένη από την φύση και ο αρνούμενος αυτήν απλώς παραλογίζεται.
Επειδή ασχολείσαι πολύ με την ορθοδοξία, θα ήθελα εδώ να κάμω μία διευκρίνιση, λαμβάνοντας αφορμή και από τις ασυναρτησίες που γράφει ο παραπάνω:
Το να είσαι χριστιανός ορθόδοξος, ή μη, ουδεμίαν σχέσιν έχει με τον ελληνισμό, την εθνική ταυτότητα και τον πατριωτισμό εκάστου. Αντιθέτως, ο χριστιανισμός δεν αναγνωρίζει πατρίδες, έθνη και φυλές. Όταν, κατά τα ευαγγέλια, ρώτησαν τον Χριστό αν πρέπει να πληρώνουν φόρο στον Καίσαρα, θυμάσαι τι απάντησε. Δεν είχε αντίρρηση να αποδίδουν τα τού Καίσαρος (κατακτητού τής Παλαιστίνης) τω Καίσαρι. Δεν είχε αντίρρηση να πληρώνουν φόρο στον κατακτητή. Μα ούτε προφανώς και τούς πολέμους ενέκρινε, συνεπώς εμείς οφείλομε να παραδώσομε στους Τούρκους, ή όποιους άλλους, ό,τι θέλουν, χωρίς να χυθεί αίμα. Εν άλλοις λόγοις, η διδασκαλία των ευαγγελίων, καλώς ή κακώς, είναι εκτός πραγματικότητος. Λοιπόν, ή παπάς παπάς, ή ζευγάς ζευγάς. Θα συνεχίσω ίσως, ά χρειασθεί.
Ὅλοι οἱ ᾿Ορθόδοξοι Χριστιανοί δέν εἶναι Ἕλληνες, ἀλλά οἱ περισσότεροι Ἕλληνες εἶναι ᾿Ορθόδοξοι Χριστιανοί. Εἶναι ἡ ἐπικρατοῦσα θρησκεία στήν ῾Ελλάδα σύμφωνα μέ τό Σύνταγμα. ῾Ο Χριστιανισμός δέν ἔχει νά κάνει μέ τίς πατρίδες, τά ἔθνη καί τίς φυλές, μέ τίς ἐξουσίες γενικά, ἀλλά ἀφορᾶ τήν πορεία τῆς ψυχῆς, τό αὐτεξούσιον τοῦ ἀνθρώπου μέ τήν ἔννοια τῆς συνείδησης καί τῆς ἐλευθερίας καί τήν ἀθανασία τῆς ψυχῆς. ῾Η κάθε ψυχή μπορεῖ νά ἔχει νά κάνει μέ πατρίδες, ἔθνη καί φυλές. ῾Η κάθε ψυχή ἔχει τήν δική της πορεία, δέν σβήνεται τίποτα ἀπό τό παρελθόν οὔτε ἀλλοιώνεται τό παρόν. Ἄν θέλουμε νά βροῦμε τήν πορεία τοῦ Χριστιανισμοῦ, δέν θά ξεκινήσουμε ἀπό τήν Κωνσταντινούπολη ἀλλά ἀπό τήν Παναγία. Ἄν δέν πιστεύουν σέ τίποτα Χριστιανικό στήν προσωπική τους ζωή, πῶς νά συζητᾶμε γιά τέτοια θέματα; ῾Η φράση ´ τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ ´, ἐπίκαιρα ἄν τό δοῦμε σημαίνει ὅτι ὑπάρχουν πολιτικά θέματα καί θέματα τοῦ Θεοῦ. ῾Η πίστη ἀφορᾶ τά θέματα τοῦ Θεοῦ, τά ὁποῖα μᾶς ὑπερβαίνουν. Μέ αὐτή τήν ἔννοια καί ὁ Σ.Α.Ν. νομίζω μιλάει γιά τόν ὑπεράνθρωπο, πού νομίζει ὅτι δέν ὑπάρχει τίποτα πάνω ἀπό αὐτόν.
Ελένη, αν αποφάσισες να … “ερμηνεύεις” τον ΣΑΝ, μάλλον δύσκολη δουλειά βρήκες 🙂 Αν εσύ συμφωνείς μ’ αυτά που γράφει, είναι δικό σου θέμα.
Τα τής θρησκείας είναι θέμα πίστης και η πίστη ούτε διδάσκεται, ούτε επιβάλλεται. Τα υπόλοιπα που γράφεις, δεν απαντούν σε τίποτε απ’ ό,τι έγραψα.
“Ο σημερινός άνθρωπος τείνει να γίνει υπεράνθρωπος του Νίτσε”
Ειλικρινά; Οποίας χαράς Ευαγγέλιον, αλλά … ξέρεις τι είναι ο υπεράνθρωπος του Νίτσε; Υπάρχει και … υπεράνθρωπος τού Καζαντζάκη; Ομολογώ πώς δεν το ξέρω και θα ήθελα τα φώτα σου.
Εσύ είσαι τώρα “χριστιανός ορθόδοξος”, επειδή κάνεις τον σταυρό σου όταν περνάς έξω από την εκκλησία; Και μάλιστα τόσο καλός, που αναγνωρίζεις στον εαυτό σου το δικαίωμα να μην παραδέχεσαι ότι κάνεις λάθος και ότι έχεις το δικαίωμα να ποιήσεις αποσυνάγωγον π.χ. τον Περικλή Γιαννόπουλο, ο οποίος έλεγε ότι μόνη του θρησκεία ήταν η Ελλας; Βρε, βρε, για κοίτα κάτι ορθόδοξα παλληκάρια, που θέλουν να κάμουν την Ελλάδα κράτος θεοκρατικό! Και οι αποσυνάγωγοι θα οδηγούνται στην πυρά ή την κρεμάλα;
Και ποιος είσαι εσύ, που θα μού πεις αν θα ταφώ ή θα αποτεφρωθώ; Είναι το θέμα δογματικό ή εθιμικό; Αποσυνάγωγοι, λοιπόν, και όσοι αποτεφρώνονται, όπως π.χ. ο βαθύτατα θρησκευόμενος αρχιμουσικός Δημήτρης Μητρόπουλος, ή η Μαρία Κάλλας, των οποίων η τέφρα σκορπίστηκε στο Αιγαίο. Να τούς στερήσουμε την ελληνική ιδιότητα, διότι το λέει ο φωστήρας ΣΑΝός.
Έχεις διαβάσει τον “Τελευταίο Πειρασμό” τού Καζαντζάκη; Κατάλαβες τι γράφει; Μπα, ε, πού τέτοιο πράγμα!
Ο πολιτικός γάμος, ο οποίος είναι επιβεβλημένος σε όλη την Ευρώπη, την οποίαν εσύ τόσο θαυμάζεις (ναι, ναι, εκεί που μάς έβαλε ο πεισματάρης κλπ.), έλυσε και στην Ελλάδα ένα σωρό εκκρεμή προβλήματα. Αλλόθρησκα ζευγάρια, τα οποία δεν μπορούσαν να παντρευτούν και των οποίων τα παιδιά θεωρούνταν νόθα. Ο Παπανδρέου βρήκε την μέση οδό με τον Σεραφείμ. Έκαμε τον πολιτικό γάμο ισόκυρο τού θρησκευτικού κι έτσι ο καθένας μπορεί να κάνει τις επιλογές του. Πού το κακό; Έναν αχταρμά ανοησίας τα έκαμες όλα, διότι δεν καταλαβαίνεις τίποτα.
Κακό πράγμα η βλακεία στον άνθρωπο. Κάκιστο!
Στα πολλά που γράψατε -χρονιάρες μέρες- όχι για μένα ,αλλά για την Ελληνορθοδοξία , που μας την κληρονόμησε ο ίδιος ο Χριστός με την φράση του- όταν Του παρουσίασε ο Εβραίος με το όνομα του Μακεδόνος Φιλίππου (πατρός του Μ. Αλεξάνδρου) τους Έλληνες που ήθελαν να τον συναντήσουν-”ελήλυθεν η ώρα ίνα δοξασθεί ο Υιός του ανθρώπου” και την διατηρήσαμε μετά τον Μ. Κωνσταντίνο από το 313 μ. Χ και από το 1453-1920 της Τούρκικης σκλαβιάς αλώβητη ως τις μέρες μας ,σας συμβουλεύω να ακούσετε το τραγούδι του κ. Σπανουδάκη ,με την φωνή του μοναδικού Καζαντζίδη” ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΥΣ ΩΜΟΥΣ ΤΗΝ ΓΗ ΚΟΥΒΑΛΑΣ ,ΕΣΥ ΠΟΥ ΧΑΡΑΞΕΣ ΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΝ ΦΩΝΗ ΣΟΥ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΖΗΤΑΣ”. ΚΑΙ
Ως χριστιανός , που έχω εντολή ”και τοις μισούσιν υμάς συγχωρήσομεν πάντα τη Αναστάσει ” σας συγχωρώ ,ως δε και άνθρωπος γήινος ,που γνωρίζει ότι στην φύση και την κοινωνία φύονται και αγκάθια μια ζωή θα αγωνίζομαι χωρίς βία να μη γίνουν τα αγκάθια σε φύση και κοινωνία πλειοψηφία για να μη πνίξουν τα άνθη και τους καρπούς και να μη εκλέξουν άθεους και απάνθρωπους ηγέτες γιατί παντού και πάντοτε η αθεϊα σκοτώνει τις προσωπικές και κοινωνικές σχέσεις , οι δε άθεοι ηγέτες (φασίστες και κομουνιστές) ”έθαψαν” σε χριστιανικά κράτη με βία την χριστιανική θρησκεία και τους χριστιανούς ανθρώπους.
ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΞΑΝΑΓΙΝΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ ΧΩΡΑ ΑΓΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΗΡΩΩΝ – ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ .
Καλά θα κάνεις ν’ αρχίσεις να καταλαβαίνεις τι σού γράφουν, ν’ απαντάς στο θέμα (αν και δεν χρειάζομαι απάντησή σου), να ξεκαβαλήσεις το καλάμι και ν’ αφήσεις τα πολλά λόγια. Προσβάλλεις αβέρτα κόσμο, χωρίς να σού καίγεται καρφί, απλώς και μόνον επειδή έχεις IQ ραδικιού και γράφεις ανοησίες. Αν δεν το καταλαβαίνεις ότι προσβάλλεις, τότε καλά θα κάνουν να σε μαζέψουν.
Σας συγχώρησα και δεν μετανιώνω .
Να το ξαναγράψω και τα ”αγκάθια” υπήρχαν υπάρχουν και θα υπάρχουν και στην φύση και στην κοινωνία αλλά όσοι Ελληνορθόδοξοι -έστω και με τον Σταυρό στο χέρι που τον τρέμει ο Διάβολος και τα διαβολάκια του – θα προσπαθούμε – μας το είπε και ο μακαριστός Χριστόδουλος- να μη τα αφήσουμε να κάνουν χυλό τον ελληνοχριστιανισμό, με ηγεσίες σε όλα τα επίπεδα και ιδίως σε κυβερνήσεις για να μας απανθρωποποιήσουν και να κρατήσουμε την μαγιά του.
Φυσικά και χαίρομαι που μας διάβασαν μέχρι τώρα κάπου 1257 αναγνώστες , οι οποίοι νομίζω πως ”απόλαυσαν” το ντελίριο σας εναντίον της Εληνορθοδοξίας μας και εναντίον μου .
Δεν καταλαβαίνετε ότι χάνετε τα όποια δίκαια σας με τις βρισιές σας;;; .
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΕΚ ΝΕΚΡΩΝ ”νεκρέ αδελφέ”.