της Άννας Κωνσταντινίδου*
“(Λίγο πριν) τους Βαλκανικούς Πολέμους η Ελλάδα εποφθαλμιούσε (!!!!!!) εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας”, τάδε έφη Ιστορικός στη νέα “ιστορική” σειρά ενός μεγάλου, ελληνικού τηλεοπτικού σταθμού…
Δε θα αναφερθώ σε επιμέρους απόψεις των συμμετεχόντων στη συζήτηση της εκπομπής που εστίαζε από τη δημιουργία της Μεγάλης Ιδέας του Ελληνικού Κράτους μέχρι το διωγμό των Ελλήνων από την Πατρίδα τους…. Καθώς, δεν θα αναφερθώ όχι για κάποιον συγκεκριμένο λόγο, αλλά επειδή παρουσιάστηκε μία και μόνο πτυχή της Ιστορίας, αλλά και της Διπλωματικής Ιστορίας, καθώς δεν αναφέρθηκε διόλου πως η επιγέννηση και η διαμόρφωση των εθνικών κρατών και ως εκ τούτου των εθνικών Ιδεών τους ήταν μία συνθήκη που άρχισε να επικρατεί μετά το Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση στα πλαίσια της ίδρυσης εθνικών κρατών…και η παρουσίαση μόνο μίας πτυχής, θεωρώ ότι είναι τελείως αδόκιμο επιστημονικά όταν αναφερόμαστε στην Ιστορική Επιστήμη…
Επίσης, αυτό που κατάλαβα με βάση τα λεγόμενα της πλειονότητας των Ιστορικών που μίλησαν, ήταν ότι η Ελλάδα μετά την Εθνική της Επανάσταση βγήκε επιθετικά, διεκδικώντας εδάφη που κάθε άλλο παρά της ανήκαν, όπως ανάλογα έπραξαν και τα υπόλοιπα Κράτη της Βαλκανικής (!!!)…
Καθώς οι Ιστορικοί που μίλησαν στο επεισόδιο για τη Μακεδονία των Βαλκανικών Πολέμων αναφέρθηκαν σε μία πανσπερμία εθνών και θρησκευτικών δογμάτων στη Μακεδονία των αρχών του 20ου αι. και πριν τους Βαλκανικούς Πολέμους, δεν μίλησαν, ωστόσο, όπως θα ανέμενε κανείς για το έπος του Μακεδονικού Αγώνα…. αντίθετα αναφέρθηκαν σε έναν άτυπο, εξελληνισμό (!!!!!) των ανθρώπων που διαβιούσαν στο μακεδονικό έδαφος μέσα από τα σχολεία που ίδρυσε το ελληνικό κράτος, ενώ παράλληλα αναφέρθηκε ότι δεν υφίστατο εθνική συνείδηση των κατοίκων και ότι η υπαγωγή σε κάποια από τα έθνη που διαβιούσαν στην περιοχή ήταν αποτέλεσμα ενός πλήθους παραγόντων.
Προφανώς ξεχάστηκαν οι αγώνες των Μακεδόνων κατά τη διάρκεια του 1821, μάλλον ο Εμμανουήλ Παππάς ήταν αποκύημα της ιστοριογραφικής, εθνικής μας μυθοπλασίας ή ο Γεωργάκης Ολύμπιος… Και επίσης, φυσικά, έχει ξεχαστεί ότι λχ. τόσο η Φιλόπτωχος Αδελφότητα Ανδρών Θεσσαλονίκης, όσο και η Φιλόπτωχος Αδελφότητα Κυριών Θεσσαλονίκης, δύο από τα παλαιότερα Σωματεία της Μακεδονίας (και εκ των υστέρων του Ελληνικού Κράτους) συστάθηκαν με σκοπό την αφύπνιση και των ξεσηκωμό των Ελλήνων εναντίον των Οθωμανών, καθώς δεν είχαν μόνο προνοιακό χαρακτήρα…
Είναι γνωστό ότι στη Μακεδονία υφίσταντο και άλλες εθνοτικές και θρησκευτικές ομάδες, εκτός από την ελληνική, όμως θα περίμενα σε μία σειρά ιστορική να αναφερθεί ο ρόλος της Βουλγαρικής Εξαρχίας στην περιοχή τόσο της Δυτικής Μακεδονίας όσο και της Ανατολικής Μακεδονίας, αναγκάζοντας τους ιερείς και μητροπολίτες των συγκεκριμένων περιοχών ήδη από το 1876 να στέλνουν διαρκή διαβήματα για την προστασία των ελληνικών πληθυσμών από τον εκβουλγαρισμό τους που προωθούνταν με ταχύτατους ρυθμούς… Γιατί, μάλλον οι Ιστορικοί που μίλησαν στη σειρά αναφερόμενοι στον τεχνηεντως από το Ελληνικό Κράτος “εξελληνισμό” των ομάδων που διαβιούσαν στην περιοχή, ίσως ξέχασαν μία βασική παράμετρο στα λεγόμενά τους, να κάνουν ένα μικρό συσχετισμό για το από το πότε και μετά υπήρξε η “έκρηξη” ίδρυσης των σχολικών ιδρυμάτων στη Δυτική (κυρίως) και Ανατολική Μακεδονία… Επίσης, ξέχασαν, ίσως από την πίεση του τηλεοπτικού χρόνου, να μας αναφέρουν για το Μοναστήρι (που σήμερα ανήκει στη χώρα των Σκοπίων), το βλαχόφωνο εκεί στοιχείο που ήταν πρωτεργάτης του εθνικού, μακεδονικού μας αγώνα, επίσης ξέχασαν να μας πούνε για τη ρουμανική προπαγάνδα, όπως και την ιταλοβουλγαρική με σκοπό να πληγεί το αρβανίτικο, ελληνικό στοιχείο της Δυτικής Μακεδονίας….
Δυστυχώς, το ελληνικό κράτος ειδικά για τη Μακεδονία ενήργησε πάρα πολύ αργά, ώστε να προστατεύσει τους ελληνικούς πληθυσμούς του, και κάθε άλλο παρά ενήργησε με γνώμονα για τον “εξελληνισμό” ομάδων που δεν ανήκαν στο ελληνικό γένος… Θεωρώ, ότι το πλέον επικίνδυνο είναι να παρουσιάζεται με “επιστημονικό” τρόπο μία ιστορική πτυχή από το ο, τι κάποιος να βγει ευθέως και να πει, ότι δεν την παραδέχεται.
Αν και κάποιοι από τους Ιστορικούς που μίλησαν στη συγκεκριμένη εκπομπή έχουν χιλιόμετρα στα πανεπιστημιακά έδρανα και αμφιθέατρα και κάθε άλλο παρά αμφισβητείται αυτό, όμως η Ιστορία των Ελλήνων, και το γνωρίζουν πολύ καλύτερα από εμένα, είναι πολύ συγκεκριμένη και δεν μπορεί ούτε να παραγραφεί ούτε να αλλοιωθεί!!! … Και ευτυχώς η Θεσσαλονίκη έχει πολύ μεγάλες βιβλιοθήκες, όπως αυτή της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης όπου υφίσταται πρωτότυπο, αρχειακό υλικό εκείνης της περιόδου…
Όσον αφορά τώρα τη λέξη εποφθαλμιούσε… Καλώς ή κακώς η Ελλάδα δεν εποφθαλμιούσε εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, γιατί πολύ απλά αυτά τα εδάφη δεν ανήκαν στο οθωμανικό κράτος, αλλά ήταν αποτέλεσμα ΚΑΤΟΧΗΣ από το οθωμανικό κράτος… Ως εκ τούτου, και θα ήταν καλό να είμαστε προσεκτικοί με την επιστημονική ορολογία… οι Ελληνες προσδοκούσαν την απελευθέρωση εδαφών που διαβιούσαν συμπαγείς ελληνικοί πληθυσμοί… Άλλωστε, στην Ελληνική Επανάσταση υπήρξε οργανωμένη ενέργεια από τη Σμύρνη για εκεί ξεσηκωμό παράλληλα με τον ξεσηκωμό του 1821 (να σημειώσουμε εκτός των άλλων μία πτυχή που δεν είναι ευρύτατα γνωστή)….
Η Ελλάδα δεν έχασε τα εδάφη της Μικρά Ασίας από στρατιωτικές αστοχίες, άσχετα με το γεγονός ότι η πλειονότητα αυτών που καταδικαστηκε για τη Μικρασιατική Εκστρατεία ήταν ανώτατοι αξιωματικοί… Είναι γνωστό ότι τα στρατιωτικά αποτελέσματα στο μικρασιατικό έδαφος είχαν έρεισμα τις πολιτικές αποφάσεις ήδη από το 1915 των ελληνικών πολιτικών και πολιτειακών ηγεσιών της και κυρίως, θα ήταν καλό διαρκώς να λέγεται από τους Ιστορικούς, για το ρόλο των “συμμάχων” μας και την απόφασή τους (και κυρίως των Αγγλογάλλων) να δημιουργήσουν ένα de jure κράτος, προκειμένου να ανακόψουν το ιταλικό από την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή…
Όμως, δυστυχώς, αυτά δεν ακούστηκαν στη συγκεκριμένη εκπομπή… Και το υλικό που το αναδεικνύει όλο αυτό είναι τεράστιο, αρκεί και μόνο να γίνει μία έρευνα στο Ιστορικό και Διπλωματικό Αρχείο του Ελληνικού ΥπΕξ…
*Η Δρ. Άννα Κωνσταντινίδου είναι Ιστορικός και Διεθνολόγος
**Ο τίτλος είναι των “Ανιχνεύσεων”.
Ο “ιστορικός” ανήκει στην Συμβουλευτική Επιτροπή του ΕΛΙΑΜΕΠ, όπως ανήκει και ο promoter του ντοκιμαντέρ Α.Π. Οπότε είναι αναμενόμενο το προϊόν που πλασάρεται (εθνομηδενισμός κράτος – έθνος) . Όταν πχ παρουσιάζει ότι το προσφυγικό των ενός εκατομμυρίων Ελλήνων μετά τη μικρασιατική καταστροφή ήταν εποποιία της Ελλάδος ! είναι σαν να λέει καλά μας κάνανε οι Τούρκοι για να ενισχύσουμε το ασθενικό Ελλαδικό κράτος-έθνος. Κατάπτυστο ιστορικά το ντοκιμαντέρ και καλά κάνετε που το καυτηριάζεται έστω και λίγο.
Δύσκολα χαρακτηρίζεται ως άκρων άωτον της Ελληνικής Ιστορικής Επιστήμης μια φράση του πολιτικού επιστήμονος κ. Στάθη Καλύβα ,-γνωστού για τις ορθοτόμες εθνικές θέσεις του -τον γνωρίζει καλύτερα ο κ.Ν.Μαραντζίδης καθηγητής του Παν/μίου Μακεδονία-που επιμελείται της τηλεοπτικής σειράς Καταστροφές και Θρίαμβοι , όταν μάλιστα γιαυτήν την φράση δεν του ”έβγαλε κόκκινη κάρτα ”ο παριστάμενος καθηγητής της Νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσ/νίκης-και όχι μονον- και πολυγραφώτατος για τον βόρειο ελληνισμό ,με καταγωγή των προγόνων του από την Μεσημβρία της Ανατολικής Ρωμυλίας κ.Βασίλειος Γούναρης.
Πολύ θα θέλαμε -δοθείσης ευκαιρίας-η εξαίρετη διδάκτωρ και αρθοργράφος κ. Κωνσταντινίδου να αντιπαρατεθεί σε τηλεοπτική συζήτηση με τον κ.Γούναρη .
Λίγα θα προσθέσουμε τώρα.
Η Ελλάδα έγινε μεγάλη όταν ο Μ.Αλέξανδρος μας πήγε μέχρι την Βακτριανή και τους Ινδούς.
Ως τότε ο όποιος κόσμος γνώριζε μόνο την Αθήνα και την Σπάρτη.
Ούτε η Περσία ,που της παραχωρήθηκαν και τα νησιά του Αιγαίου και η Κύπρος με την Ανταλκίδειο-Κιμώνειο ”ειρήνη” ,αλλά ούτε και εμείς θέσαμε ως Μεγάλη Ιδέα του Έθνους την ανασύσταση της Μεγαλεξανδρινής Αυτοκρατορίας.
Διεκδικήσαμε μέχρι το 1923 μέρος μόνο της χιλιόχρονης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας-εγκαταλείψαμε και τότε τον Βόρειο Ελληνισμό (Μοναστήρι κλπ) -παρ’ότι και οι πρώτοι νεκροί της επανάστασης του 1821 ήταν οι Ιερολοχίτες του Υψηλάντη στην Μολδοβλαχία -και μιλούμε και τώρα -και καλώς-για αλησμόνητες πατρίδες -επειδή μας τις διέσωσαν η χριστιανική πίστη και η ελληνική γλώσσα ,ενώ αυτές από το 1074 και επέκεινα δεν εγνώρισαν ελληνικό κράτος-πέραν της Κωνσταντινουπόλεως έως το 1453- αλλά μόνο το Οθωμανικό .Πως να τις διεκδικήσουμε λοιπόν και τώρα ,όταν μας ενοχλεί -και καλώς- η Τουρκία με την Γαλάζια Πατρίδα της, που περιλαμβάνει και επικράτεια της Ελλάδος μας ,που την είχε σκλαβώσει και ενσωματώσει στην Αυτοκρατορία της για πάνω από 400 χρόνια ;;;.
Να το ξαναγράψουμε . Με τις σημερινές γεωπολιτικές συνθήκες η σκέψη για ανασύσταση Ελληνικής Αυτοκρατόριας ,ή, Οθωμανοτουρκικής Αυτοκρατορίας θα είναι καταστροφική και για την σημερνή Ελλάδα και για την σημερινή Τουρκία, όταν μάλιστα έχουν κράτη και οι χριστιανοί ορθόδοξοι Βούλγαροι και οι Σέρβοι, που πριν από 150 χρόνια ήταν ΌΛΟΙ ” ρωμηοί” των Βαλκανίων.
Εδώ χάσαμε το υπέρ πάντων όνομα της Μακεδονίας μας το 2018 με την Συμφωνία των Πρεσπών και θέλουμε μερικοί την ανασύσταση της Παμβαλκανικής Συνομοσπονδίας του Βελεστινλή ;;;.
Η ΚΟΤΑ ΠΙΝΕΙ ΝΕΡΟ ΚΟΙΤΑΕΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ.
“ενός μεγάλου, ελληνικού τηλεοπτικού σταθμού…”
Μάλλον ελληνοφώνου, θα έλεγα, αλλά γιατί δεν κατονομάζεται; Αφού ο ΣΚΑΪ δεν ντρέπεται να προβάλει τα σκουπίδια αυτά, ντρέπεται η αρθρογράφος να τον κατονομάσει;
Τι (δεν) λέει για το ’21 η τηλεόραση
Δέν εἶναι θέμα ἐδαφῶν κυρίως, ἀλλά πολιτισμοῦ.
Ἡ Ἀθήνα καί ἡ Σπάρτη ἦταν γνωστές. Δέν εἶχαν ἀνάγκη τήν ἀθανασία οἱ Θεοί τους. Οὔτε εἶχε ταξιδιωτικό γραφεῖο ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος νά μᾶς πάει μέχρι τήν Βακτριανή.
Οἱ ποιητές μας ἐκφράζουν τόν πολιτισμό μας.
«Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά* ως μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ως τους Ινδούς.»
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2218/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_G-Gymnasiou_html-empl/index07_09.html
Ἡ γενιά τοῦ ’30 ἀναζήτησε τήν ἑλληνικότητα καί πῶς ἐπιβίωσε, στήν γλώσσα, στό πνεῦμα, στίς δημιουργίες τοῦ ἁπλοῦ λαοῦ.
Καί ἡ Κωνσταντινούπολη δέν ἔχει ἀναφορά τόσο καί μόνο στό σέ ποιά αὐτοκρατορία ἀνήκει, ἀλλά στό τί σημαίνει Χριστιανισμός.