Νέοι ενήλικες στην Έκθεση βιβλίου του Μοντρώ
PHOTO OLIVIER DION
Είναι μια ωδή στην ανάγνωση, χωρίς λογοτεχνία ή υφολογικό εφησυχασμό, μια κάπως σκληρή ωδή, που βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα, κυρίως νευρολογικά, για να μας υπενθυμίσει σε ποιο βαθμό η ανάγνωση είναι ομοούσια με τον άνθρωπο και κυρίως με την ανάπτυξη και διατήρηση της νοημοσύνης του : Κάντε τους να διαβάζουν. Για να βάλουμε ένα τέλος στον ψηφιακό ηλίθιο (Seuil, 2023). Ο τίτλος είναι χωρίς περίσκεψη. Ο Michel Desmurget μας υπενθυμίζει ότι «πραγματικοί αναγνώστες» είναι μόνο το 10% των μαθητών γυμνασίου, με άλλα λόγια αναγνώστες που είναι σε θέση να προσδιορίσουν και να κατανοήσουν τα άρρητα στοιχεία ενός κειμένου, που αντιλαμβάνονται τη λογική και χρονική οργάνωση του εν λόγω κειμένου, ξέρουν πώς να προσδιορίζουν ένα συλλογισμό και να το ανασυνθέτουν. Ωστόσο, δεν βρήκαμε τίποτα καλύτερο από το διάβασμα για να ασκήσουμε το μυαλό και να αναπτύξουμε μια σειρά από κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες στο άτομο: σίγουρα τα παιχνίδια, η μουσική, ο αθλητισμός είναι απαραίτητα, αλλά η ανάγνωση είναι «αναντικατάστατη» για να μαθαίνεις να μαθαίνεις, να σκέφτεσαι, να ακούς, να κρατάς ζωντανή την επιθυμία σου για τον κόσμο. Φυσικά, όλες οι μορφές ανάγνωσης δεν αξίζουν: ένα πραγματικό βιβλίο το οποίο μας εμπλέκει ψυχοσωματικά, στο οποίο μπορούμε να σχολιάσουμε, το οποίο ενεργοποιεί την οπτική και σφαιρική μας μνήμη μας συνοδεύει για πάντα…
Το κοινό διάβασμα μεταξύ γονέων και παιδιών είναι επίσης πολύ παραγωγικό στη δημιουργία ενός αριθμού ερωτήσεων στα παιδιά, βοηθώντας τα να εκφράσουν λεκτικά, να συμπεράνουν, να εξηγήσουν, να υποθέσουν, να επαναδιατυπώσουν κ.λπ. Η κοινή ανάγνωση δεν σημαίνει μόνο «αφήγηση μιας ιστορίας» , γιατί η ανάγνωση του γραπτού λόγου είναι «πεισματικά καλύτερη» από την προφορικότητα και μόνο. Το έργο του Desmurget όχι μόνο περιγράφει μια τρέχουσα κατάσταση ελλείμματος, αλλά αναγγέλλει ένα απογοητευτικό μέλλον: «οι σημερινοί μη αναγνώστες είναι οι δάσκαλοι του αύριο», με άλλα λόγια η γενικευμένη πτώση της ανάγνωσης αναγγέλλει τη γενικευμένη παρακμή του αυριανού κόσμου του σχολείου και του πανεπιστημίου.
Η έκθεση που δημοσιεύτηκε από την Ακαδημία της Λιλ (διαγωνισμός πρόσληψης δασκάλων, 2022) κατήγγειλε «παιδικά σχόλια ή που σχετίζονται με συνομιλίες μεταξύ φίλων, ιστορίες ζωής, που σηματοδοτούν την απουσία προβληματισμού ή τη λήψη προοπτικής που εκτείνεται πέρα από την επίκληση προσωπικών οικογενειακών σχέσεων». Είναι αλήθεια ότι το να μάθουμε να διαβάζουμε «πραγματικά» κάθε άλλο παρά εύκολο είναι και απαιτεί πολλή εξάσκηση.
Ο συγγραφέας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου: «οι σημερινοί μη αναγνώστες είναι οι δάσκαλοι του αύριο»
«Αν η εκμάθηση της ανάγνωσης είναι μακρά και δύσκολη», υπογραμμίζει ο συγγραφέας, «είναι σε μεγάλο βαθμό επειδή η ανθρώπινη εξέλιξη δεν είχε χρόνο να ενσωματώσει την ανάγνωση στον σκληρό πυρήνα των κληρονομικών μεταδόσεων.» Σε αυτόν τον κόσμο, συνεχίζει, αγοράζονται τα πάντα: θέσεις στο πανεπιστήμιο, το δικαίωμα για ρύπανση, τα πάντα εκτός από… την τέχνη του να ξέρεις να διαβάζεις καλά. Αυτό απαιτεί χρόνο, προσπάθεια, εκπαίδευση, υπομονή και τελετουργική πρόσβαση στα βιβλία. Μια έκκληση και για τις βιβλιοθήκες.
*Ο Michel Desmurget είναι Γάλλος γιατρός νευροεπιστήμων και συγγραφέας. Εργάστηκε για οχτώ χρόνια στις ΗΠΑ (ΜΙΤ και άλλα Πανεπιστήμια) πριν αναλάβει το Ινστιτούτο Γνωστικών Επιστημών. Το 2019 εντυπωσίασε με τη δημοσίευση του βιβλίου του, Η κατασκευή του ψηφιακού ηλίθιου: Οι κίνδυνοι των ηλεκτρονικών συσκευών για τα παιδιά μας.
https://www.humanite.fr/en-debat/la-chronique-de-cynthia-fleury/lire