Κατατέθηκε στη Βουλή Ερώτηση και ΑΚΕ από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κ. Βασίλη Κεγκέρογλου, κ. Γιώργο Φραγγίδη, κ. Δημήτρη Κωνσταντόπουλο και κ. Χρήστο Γκόκα, κατόπιν προτάσεων του Τομέα Άμυνας, με τίτλο «Αδικίες προς τα στελέχη των ΕΔ στη βάση των διατάξεων της νέας ΥΑ περί μεταθέσεων», προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο.
Σε ανακοίνωση του τομέα Άμυνας αναφέρεται:
Το ΠΑΣΟΚ, θέλοντας να βάλει ένα τέλος στην αναξιοκρατία, στο ρουσφέτι και στην άτυπη ομηρία των στρατιωτικών στο πολιτικό σύστημα, είχε ψηφίσει το ν.3883/10, ο οποίος μαζί με την εξειδίκευση των κριτηρίων περί μεταθέσεων, έβαλε ένα σταθερό πλαίσιο στις μεταθέσεις ώστε να υπάρχει αξιοκρατία και σταθερός προγραμματισμός από τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Με τη νέα Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) (26-11-21) περί μοριοδότησης και τρόπου εκτέλεσης των μεταθέσεων, παρατηρήθηκαν αρκετά παράδοξα και επήλθαν αδικίες, επιφέροντας γενικότερα δομικές μεταβολές στην ουσία της μοριοδότησης, άλλαξε τον οικογενειακό προγραμματισμό και την μοριοδότηση μιας δεκαετίας, ενώ οι όποιες σχετικές ερωτήσεις μας δεν απέδωσαν καρπούς.
Προκειμένου να λάβουμε απαντήσεις σε συγκεκριμένα συναφή με την ΥΑ ερωτήματα, συντάχθηκε σχετική ερώτηση και ΑΚΕ.
Συγκεκριμένα, στην υπόψη ερώτηση, αναφέρεται ότι,
Το ΠΑΣΟΚ, θέλοντας να βάλει ένα τέλος στην αναξιοκρατία, στο ρουσφέτι και στην άτυπη ομηρία των στρατιωτικών στο πολιτικό σύστημα, είχε ψηφίσει το ν.3883/10, ο οποίος μαζί με την εξειδίκευση των κριτηρίων περί μεταθέσεων, έβαλε ένα σταθερό πλαίσιο στις μεταθέσεις ώστε να υπάρχει αξιοκρατία και σταθερός προγραμματισμός από τα στελέχη των ΕΔ.
Με τη Φ.411/12/362832/Σ.8977/26-11-21 απόφασή σας περί μοριοδότησης και τρόπου εκτέλεσης των μεταθέσεων, παρατηρήθηκαν αρκετά παράδοξα και επήλθαν αδικίες. Αμέσως με την έκδοση των μορίων κατατέθηκε σωρεία αναφορών από τα στελέχη των ΕΔ τις οποίες ακολούθησε μεγάλος όγκος ενδικοφανών προσφυγών οι οποίες παρά την παρέλευση 15 ημερών που ορίζει ο νόμος δεν έχουν ακόμη απαντηθεί προκαλώντας προβλήματα στον οικογενειακό προγραμματισμό τους.
Η υπόψη ΥΑ έφερε γενικότερα δομικές μεταβολές στην ουσία της μοριοδότησης, άλλαξε τον οικογενειακό προγραμματισμό και την μοριοδότηση μιας δεκαετίας. Η εφαρμογή της υπόψη ΥΑ οδήγησε το Κίνημά μας να καταθέσει πολλές ερωτήσεις. Μεταξύ αυτών, η υπ’ αριθμ. 3046/8.2.22 ερώτησή μας, επί της οποίας η απάντησή σας δεν καλύπτει το θέμα, αλλά και οι μέχρι σήμερα σχετικές ενέργειές σας δεν διόρθωσαν την παράλειψη της νήσου Σκύρου από τον σχεδιασμό περί μοριοδότησης στρατιωτικών που υπηρετούν εκεί. Επίσης, παράλειψη θεωρείται και η μη ένταξη στο σύστημα μοριοδότησης της επιχειρησιακής ετοιμότητας διακλαδικών μονάδων, όπως η 140 ΣΕΠΗΠ, για τα στελέχη του ΣΞ, τα οποία υπηρετούν εκεί λαμβάνουν το ελάχιστο των μορίων επιχειρησιακής βαρύτητας και καθόλου μόρια επιχειρησιακής ετοιμότητας αφού, μεταξύ άλλων, η υπόψη μονάδα δεν έχει ενταχθεί στη σχετική διαταγή για παράδειγμα του Στρατού Ξηράς και στο ηλεκτρονικό σύστημα, ενώ για τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας η μονάδα θεωρείται επιχειρησιακή.
Επίσης, στην υπόψη ΥΑ τροποποιήσατε τη μοριοδότηση, μειώνοντας κατακόρυφα τα μόρια που λαμβάνουν τα στελέχη που υπηρετούν ή υπηρέτησαν σε ειρηνευτικές αποστολές στο Αφγανιστάν, στο Βόρειο Ιράκ, στην Υποσαχάρια Αφρική κλπ. Προφανώς, δεν θεωρείτε ότι τα στελέχη που υπηρετούν σε αυτές της ειρηνευτικές αποστολές και εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις της χώρας μας προς την Νοτιοατλαντική Συμμαχία δεν εκτελούν επιχειρησιακές αποστολές και η υπηρέτηση σε αυτές δεν ενέχει επικινδυνότητα.
Πέραν των παραπάνω, εξαίρεση αποτελεί η μη μοριοδότηση επιχειρησιακής ετοιμότητας μονάδων των στελεχών που υπηρετούν στη νήσο «Κ». Το μέτρο που είχε θεσμοθετηθεί με νεότερη ΥΑ από αυτήν του 2010 και έδινε το δικαίωμα τοποθέτησης στρατιωτικών που είναι συζευγμένοι με σύζυγο Κυπριακής υπηκοότητας τη νήσο «Κ» για 4 έτη, χωρίς επιμίσθιο, σε ποσοστό έως 5 % επί του συνολικού αριθμού των υπηρετούντων στη νήσο για κοινωνικούς λόγους καταργήθηκε. Πληροφορίες που φτάνουν καθημερινά μιλάνε για έξαρση παραιτήσεων στρατιωτικών που υπηρετούσαν στη νήσο «Κ» και είχαν τοποθετηθεί για 4 έτη σε ποσοστό 5% επί των υπηρετούντων, χωρίς επιμίσθιο εξωτερικού. Όλο αυτό, ως απόρροια της δικής σας ΥΑ που καταργεί στα περίπου 20 στελέχη αυτό το δικαίωμα. Επιστολή για το εν λόγω θέμα λάβατε έγκαιρα από τις συζύγους των εν λόγω στρατιωτικών πριν την έκδοση των μεταθέσεων (υποβάλλεται συνημμένα).
Επιπρόσθετα, παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχει μεγάλος αριθμός αποσπάσεων τόσο στελεχών όσο και οπλιτών θητείας προς όφελος των Στρατιωτικών Λεσχών, των Στρατιωτικών Πρατηρίων, καθώς και των Μειζόνων Σχηματισμών. Έχουν αναφερθεί περιπτώσεις που αυτές οι αποσπάσεις μετατρέπονται σε επ’ αόριστο διάθεση, αποψιλώνοντας έτσι τις επιχειρησιακές μονάδες και φέρνοντας τους διοικητές σε απόγνωση διότι, ενώ γραφειοκρατικά φαίνεται ότι έχουν αυξημένα ποσοστά επάνδρωσης, αυτό δεν ισχύει.
Στην ΥΑ ορίζεται ότι «… το συμβούλιο μεταθέσεων για κάλυψη θέσεων εξωτερικού και θέσεων ευθύνης δύναται να επιλέξει μεταξύ αυτών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον ανεξάρτητα από την σειρά μοριοδότησης». Δηλαδή, στέλεχος που είναι πρώτο στον αριθμό των μορίων μπορεί να απορριφθεί και να επιλεγεί ο πέμπτος στη σειρά. Άραγε, ποια είναι η αξία της συγκέντρωσης αριθμού μορίων και όλα όσα ορίζονται σε άλλα σημεία της υπουργικής απόφασης; Έτσι αποδίδεται το αίσθημα δικαιοσύνης; Δεν προβάλλεται μ’ αυτό τον τρόπο η “ισονομία”, οι “ίσες ευκαιρίες σε όλους”, η “αξιοκρατία”, δεν παρέχονται έτσι κίνητρα απόδοσης και παραγωγικότητας στο προσωπικό, που εν τέλει θα κερδίσουν οι ημέτεροι.
Δεδομένου ότι, η εκάστοτε ΥΑ, εν προκειμένω η νέα ΥΑ περί μεταθέσεων και άλλων διατάξεων, αποτελεί την ερμηνεία και την εξειδίκευση του νόμου και ότι πρέπει να εκδίδεται σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στο νόμο που εξειδικεύει και οι διατάξεις της να συνάδουν με το ύφος και το πνεύμα του νόμου.
Δεδομένου ότι, τα στελέχη των ΕΔ, αλλά και οι στρατεύσιμοι, αισθάνονται ότι οι μεταθέσεις, αποσπάσεις, διαθέσεις πρέπει να εκτελούνται σύμφωνα με όσα ορίζει ο νόμος.
Δεδομένου ότι, η ενδικοφανής προσφυγή θεσπίστηκε από τον νομοθέτη για να επανεξετάζεται το αίτημα του ενδιαφερόμενου και να παρέχεται η προοπτική ότι το πρόβλημα του στελέχους θα τύχει ευνοϊκής εξέτασης και ενδεχόμενης τροποποίησης η οποία θα λαμβάνει χώρα εντός 15 ημερών.
Δεδομένου ότι, το σύστημα μοριοδότησης δείχνει να μην καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ ή/και τις προσωπικές ανάγκες των στελεχών και μάλλον παρακάμπτεται για να ικανοποιηθούν οι επιθυμίες μιας μικρής ομάδας στελεχών του στρατεύματος.
Δεδομένου ότι, οι αποσπάσεις – διαθέσεις πρέπει να καταχωρούνται από τις Διοικήσεις των Μονάδων στο σύστημα ΕΣΕΠ ή σε κάποιο άλλο κεντρικό σύστημα ώστε να υπάρχει έλεγχος και διαφάνεια.
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:
1. Προτίθεστε να εγκύψετε στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα στελέχη που υπηρετούσαν στη νήσο «Κ» ώστε να μην διαλυθεί η οικογενειακή συνοχή και ο οικογενειακός προγραμματισμός τους ακυρώνοντας τις διαταγές μετάθεσης; Είναι τελικά επωφελής ή επιζήμια αυτή η ΜΗ διάταξη για την υπηρεσία;
2. Τι πράξατε και τι προτίθεστε να πράξετε για τη δίκαιη μοριοδότηση των στελεχών του ΣΞ που υπηρετούν στη νήσο Σκύρο;
3. Σε ποιες ενέργειες προβήκατε ώστε οι διακλαδικές μονάδες, όπως η 140ΣΕΠΗΠ, να ενταχθούν στο σύστημα μοριοδότησης όσον αφορά στον βαθμό επιχειρησιακής ετοιμότητας και επιχειρησιακής βαρύτητας σύμφωνα με όσα ορίζουν οι κανονισμοί οργάνωσης και λειτουργίας των κλάδων στους οποίους ανήκουν επιχειρησιακά;
4. Οι μονάδες της ΕΛΔΥΚ θεωρούνται ως μονάδες εκστρατείας και ως εκ τούτου επιχειρησιακές και τα στελέχη δύνανται να εκτελούν εκεί τον προβλεπόμενο χρόνο Διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας; Παρά ταύτα, δεν χορηγείται στους Διοικητές των υπόψη μονάδων και των αντίστοιχων στελεχών μόρια επιχειρησιακής ετοιμότητας. Τι προτίθεστε να πράξετε για την αποκατάσταση αυτής της αδικίας;
5. Γιατί, στην υπόψη ΥΑ, μειώσατε κατακόρυφα τα μόρια που λαμβάνουν τα στελέχη που υπηρετούν ή υπηρέτησαν σε ειρηνευτικές αποστολές στο Αφγανιστάν, στο Βόρειο Ιράκ, στο Υποσαχάρια Αφρική κλπ;. Θεωρείτε ότι τα υπόψη στελέχη δεν εκτελούν επιχειρησιακές αποστολές και η υπηρέτηση σε αυτές δεν ενέχει επικινδυνότητα; Εάν ναι, γιατί τους μειώσατε τη μοριοδότηση;
6. Οι αποσπάσεις και οι διαθέσεις καταχωρούνται στο σύστημα ΕΣΕΠ ώστε να υπάρχει έλεγχος; Εάν ναι, γιατί παραμένουν στελέχη και οπλίτες θητείας πέραν του τριμήνου με απόσπαση και διάθεση; Γιατί, εφόσον καταγράφεται το προσωπικό αυτό στο σύστημα ΕΣΕΠ και υπάρχει έλεγχος, τα στελέχη αυτά συνεχίζουν να λαμβάνουν μόρια επιχειρησιακής μονάδας και όχι στρατιωτικού καταστήματος καθ’ όσο χρονικό διάστημα βρίσκονται σε απόσπαση ή διάθεση; Θα προβείτε σε σχετικό έλεγχο και σχετικές ενέργειες διόρθωσης;
Παρακαλείσθε να καταθέσετε για την ενημέρωση της Βουλής:
α. Στοιχεία όσον αφορά στον αριθμό των συζευγμένων στελεχών με συζύγους Κυπριακής υπηκοότητας που έχουν υποβάλει αίτηση αποστρατείας.
β. Στοιχεία που αφορούν στο κόστος μισθοδοσίας των συζευγμένων στελεχών με συζύγους Κυπριακής υπηκοότητας που βαρύνει την υπηρεσία εάν αυτά παρέμεναν στη νήσο «Κ» και το κόστος που προκύψει τώρα που θα αντικατασταθούν με νέο προσωπικό στο οποίο θα πρέπει να χορηγείται και επιμίσθιο εξωτερικού.
γ. Στοιχεία όσον αφορά στον αριθμό των ενδικοφανών προσφυγών που έχουν κατατεθεί ανά Κλάδο και πόσες εξ αυτών εξετάστηκαν και δόθηκε ουσιαστική απάντηση (όχι τυπική, π.χ λάβαμε το αίτημα σας και θα το εξετάσουμε) προς τα στελέχη εντός του ορίου των 15 ημερών που ορίζει ο νόμος.
https://www.militaire.gr/metatheseis-pasok/
για να καταπέσει η διαπλοκή και η διαφθορά στην Ελλάδα θέλει δουλειά πολύ. Ο καθείς απο το πόστο του σε αυτή τη χώρα προσπαθεί να καταχραστεί και όσο πιο ψηλή η θέση του τόσο μεγαλύτερα τα φακελάκια. Όλοι θέλουν να γίνουν γρήγορα πλούσιοι δίχως να προσφέρουν αντίστοιχα και δεν υπάρχει κανένας έλεγχος και καμία αποτροπή. Ότι συμβαίνει γενικά με τα υποανάπτικτα και φτωχά κράτη