Δ. Μακροδημόπουλος: γιατί  είναι ο σιδηρόδρομος “πνιγμένος” στις λάσπες και στα χρέη;

- Advertisement -

του Δημήτρη Μακροδημόπουλου

Από τη στιγμή που λίγες μέρες πριν τα Τέμπη ο τότε υπουργός Υποδομών ομιλών στη Βουλή εγγυάτο την ασφάλεια της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών και ο πρωθυπουργός προγραμμάτιζε επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης για να προβάλλει το κυβερνητικό έργο εκσυγχρονισμού του σιδηροδρόμου, αυτονόητα μπορεί να συμπεράνει οποιοσδήποτε ότι οι πολιτικοί μας δεν έχουν εικόνα  της πραγματικότητας της χώρας. Όχι μόνον οι κυβερνώντες σήμερα αλλά και οι προκάτοχοί τους, που παρέλαβαν έναν εξαθλιωμένο σιδηρόδρομο και τον παρέδωσαν ακόμη χειρότερο. Για να φθάσουμε στη σημερινή ανήκουστη κατάσταση να μην κυκλοφορεί από τον Μάιο του 2022 ούτε μία επιβατική αμαξοστοιχία, έστω της υπομονής των 8,5 ωρών μεταξύ Αλεξανδρούπολης – Θεσσαλονίκης, αλλά ούτε σε ολόκληρη τη χώρα μετά τον Daniel στη Θεσσαλία. Ευρωπαϊκή χώρα η Ελλάδα με ακμάζουσα οικονομία σε τροχιά ανάπτυξης, όπως προσπαθούν να μας πείσουν, αλλά με μηδενικές μεταφορές!

Να μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά έχουν αφετηρία το 2008 όταν αντί να βελτιώσουν τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες προτίμησαν την απογύμνωση του σιδηροδρόμου την οποία νομιμοποίησαν με τον Ν. 3891/2010 περί “εξυγίανσής” του. Τον μαζικό διωγμό των υπαλλήλων του ΟΣΕ και τη λειτουργική απαξίωσή του, την ονόμασαν “εξυγίανση”. Πού οφείλεται αυτή η πλάνη των πολιτικών που διαστρέφει την πραγματικότητα και αφορά ολόκληρο το πολιτικό φάσμα το οποίο  διαχειρίστηκε τα πεπραγμένα της χώρας;

Είναι λογικό ο πρωθυπουργός να αγνοεί ένα εξειδικευμένο αντικείμενο, όπως αυτό του σιδηροδρόμου, όπως και ο υπουργός Μεταφορών, αντλώντας την πληροφόρησή τους από τα στελέχη της “αγοράς” που επιλέγουν εκτός του ΟΣΕ να διοικούν τον σιδηρόδρομο, με αποτέλεσμα οι επιλεγέντες να αγνοούν τη λειτουργία του και να αδυνατούν να αξιολογήσουν τις πραγματικές ανάγκες του, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που προέρχονται από συγγενείς κλάδους. Όμως, οι επιλεγέντες πριν προλάβουν να αντιληφθούν την πολυπλοκότητα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, αντικαθίστανται, διότι αλλάζει η κυβέρνηση ή περιέρχονται στη δυσμένεια των συνδικαλιστών ή άλλοι με μεγαλύτερες προσβάσεις τους εκτοπίζουν με αποτέλεσμα να παραμένουν αμαθείς ή ημιμαθείς. Και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται. Ποιό είναι το αποτέλεσμα; Ενώ εξαγγέλλονται φαραωνικά έργα πολλών δις αθροιστικά, η χώρα απαξιώνεται σιδηροδρομικά. Μήπως η εκτέλεση των φαραωνικών έργων προϋπόθετε την πλήρη απαξίωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην οποία έχουμε οδηγηθεί μετά το 2008; Πόσο αξιόπιστες μπορούν να είναι οι εξαγγελίες; Διότι είναι διαφορετικό η κατασκευή έργων από τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.

Η εντύπωση που κυριαρχεί, ότι δηλαδή ο σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελεί κερδοφόρο τομέα είναι εντελώς λανθασμένη. Η εκμετάλλευση του σιδηροδρόμου, δηλαδή οι επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές, ναι μπορούν να οδηγούν στην κερδοφορία αλλά το σύνολο των προϋποθέσεων που απαιτεί η λειτουργία του, δηλαδή η συντήρηση της γραμμής, του τροχαίου υλικού και των κτιρίων, με τα μηχανοστάσια τα αμαξοστάσια, τα Τμήματα γραμμής, καθώς και κυρίως με τις επενδύσεις για τα έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του σιδηροδρόμου, το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Πόσο αρνητικό; Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Στυλιανίδης είχε καθορίσει το 2009 τη σχέση εσόδων – εξόδων του ΟΣΕ σε 1:8 «όταν σε ολόκληρη την Ευρώπη ο μέσος όρος σ’ αυτό το πολιτικό μέσο είναι 8 έσοδα, 10 έξοδα», όπως είχε πει. Δεν είπε όμως πού οφείλεται αυτή η τεράστια διαφορά. Οφείλονταν στον κομματισμό, τον λαϊκισμό, στις πελατειακές σχέσεις  και στην αναξιοκρατία που επέφεραν τη δυσλειτουργία του σιδηροδρόμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ Κυριάκος Κιουλάφας στην έκθεσή του με θέμα «ΟΣΕ – Η αλήθεια για την κρίση» έγραφε το 2010: «Συμπερασματικά θα μπορούσε να λεχθεί ότι η γενεσιουργός αιτία της πράγματι κακής οικονομικής εικόνας του Ο.Σ.Ε. οφείλεται στο ότι ο Ο.Σ.Ε. υποχρεώνεται να λειτουργεί με “πολιτικά κριτήρια” και να αξιολογείται με “επιχειρηματικά κριτήρια”».

Πώς αναπληρώνονται οι ελλείψεις του προσωπικού για να λειτουργήσει στοιχειωδώς ο σιδηρόδρομος εκεί όπου λειτουργεί μετά την “εξυγίανσή” του; Ενώ ευαγγελίζονται τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, η αναπλήρωση του αναγκαίου προσωπικού γίνεται με πελατειακές σχέσεις, με καινοφανείς μάλιστα μεθόδους “αναβαθμισμένες” έναντι του παρελθόντος: Με μπλοκάκι στον ΟΣΕ, με άλλα λόγια στο Δημόσιο, με ετήσια σύμβαση που ανανεώνεται, και με προκηρύξεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία δεν ανακοινώνει ποτέ τα αποτελέσματά τους. Ο “κάθε” παρατρεχάμενος της εξουσίας, κομματικής ή συνδικαλιστικής, μπορεί πλέον και διορίζει κατά το δοκούν. Αυτή η παθογένεια που στοιχειώνει όχι μόνον τον σιδηρόδρομο αλλά ολόκληρη την κοινωνία αποτελεί την κύρια αιτία που τροχοπεδεί την πορεία της χώρας.

Για έναν έμπειρο σιδηροδρομικό είναι βέβαιο ότι με τα σημερινά δεδομένα δεν θα ξαναδούμε τον σιδηρόδρομο που είχαμε μέχρι το 2008 παρά τις παθογένειές του, δηλαδή με τον ίδιο αριθμό δρομολογίων και την ίδια ασφάλεια. Διότι ο σιδηρόδρομος δεν είναι μόνον αυτό που βλέπουμε, το τρένο που μας μεταφέρει από τον ένα προορισμό στον άλλο. Είναι ένα σύνολο αθέατων για τον επιβάτη λειτουργιών που διασφαλίζει την ασφαλή μεταφορά του και προϋποθέτει επανδρωμένα μηχανοστάσια και αμαξοστάσια για τον έλεγχο και τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, επανδρωμένα Τμήματα Γραμμής ώστε να ελέγχεται η κατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής και να συντηρείται σε ολόκληρο το μήκος της δικαιοδοσίας τους.

Μακροδημόπουλος Δημήτρης

Πολιτικός Μηχανικός ΑΠΘ

τ. Αρχιμηχανικός ΟΣΕ

Αλεξ/πολη – κιν. 6947-771412

15/11/2023

 

 

 

 

 

spot_img

11 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αγαπητέ και από τις Ανιχνεύσεις κύριε Μακροδημόπουλε. έχω καταπεισθεί ότι είστε από τους λίγους πρώην λειτουργούς του ΟΣΕ ,που γνωρίζετε τόσα πολλά για τον ΟΣΕ και που αγαπήσατε τόσο πολύ τον ΟΣΕ.
    Τ’ώχουν αυτό οι βορειοελλαδίτες και ιδίως οι Θρακιώτες -να είστε καλά-.
    Τούτων δοθέντων πρέπει να πάτε αυτόκλητος ως μάρτυς στην ψηφισθείσα χθες με 266 ψήφους Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής κα να καταθέστε αυτοβούλως καταστάσεις ,πράγματα και ανθρώπους (διοικητές συνδικαλιστές και διοικουμένους), που κατόρθωσαν να αποδιοργανώσουν τον ΟΣΕ απότοκος της οποίας αποδιοργανώσεως ήταν τα κατά καιρούς συχνά δυστυχήματα-ατυχήματα με κορυφαίο το ”τρελό” των Τεμπών της μετωπικής συγκρούσεως δύο ταχυκινήτων τρένων , με τα θλιβερά αποτελέσματα .
    ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΚΙΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗ-ΣΕ ΗΘΟΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗ, ΤΟΝ ΟΠΟΙΟΝ ΑΠΟΡΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΝΟΥΝΕΧΕΙΣ ΓΙΑΤΙ ΟΛΑ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΕΩΣ ΤΟΝ ”ΒΓΑΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΔΡΟ ”.
    Η Εξεταστική Επιτροπή θα σας καλύψει πλήρως γιατί θα αρχίσει από το 1997 -έτος ”διεθνοποιήσεως” του ΟΣΕ -μέχρι της αφυπηρετήσεώς σας , διάστημα κατά το οποίο έγιναν ”σεισμικές” μεταβολές στον ΟΣΕ ,ιδιαίτερα μετά το 2010 όταν από το Καστελόριζο ο γνωστός μας κ. ΓΑΠ μας έβαλε στα Μνημόνια, τα οποία χειροτέρεψαν την κατάσταση σε όλους τους Δημοσίους Οργανισμούς και με κυβερνήσεις που πίστευαν στον κρατισμό και γιαυτό για μένα είναι και οι περισσότερο ένοχες για την ιδεολογική τους ασυνέπεια.
    Υ.Γ Αν σας είναι εύκολο περιγράψτε εν είδει ημερολογίου τον ΟΣΕ όταν προσληφθήκατε (το 1979 αν δεν λανθάνω) και χρονολογικώς τις χαρακτηριστικές μεταβολές και μεταπτώσεις του μέχρι της αφυπηρετήσεώς σας -χωρίς κρίσεις ,επικρίσεις και συμπεράσματα ,τα οποία θα εξαγάγουμε εμείς- , γιατί τον χειμώνα με τις Επιτροπές για τα Τέμπη θα ακούσουμε ”σημεία και τέρατα” στα πρωϊνάδικα και στα απογευτα-ϊνάδικα και όχι μόνο .
    Την αλήθεια και μόνον την αλήθεια -ΧΩΡΙΣ ΦΟΒΟ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ-όπως ορκίζονται οι μάρτυρες στα Δικαστήρια όλων των χωρών.

  2. Γιά νά βρεῖτε τήν ἱστορία τῶν ῾Ελληνικῶν σιδηροδρόμων, ἀναζητεῖστε καί τόν Χαρίλαο Τρικούπη.

    https://www.patris.gr/2023/03/07/sidirodromoi-toy-charilaoy-trikoypi/

    Μόνο μέ σοβαρό πολιτικό σχεδιασμό μπορεῖ νά ὀργανωθεῖ σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο στήν Ἑλλάδα, πού δέν ἀφορᾶ κόστος ἀλλά ἀνάγκη σύνδεσης, μεταφορῶν, ἐξοικονόμισης ἐνέργειας κλπ.

  3. Ο ελληνικός σιδηρόδρομος είναι η ακτινογραφία της χώρας. Όλες οι τομείς είναι στο ίδιο επίπεδο αποκαλύπτοντας την πλήρη αδυναμία της πολιτικής ηγεσίας της χώρας να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις της. Αλλά δεν φαίνεται το χάλι τους, η δυσλειτουργία τους προκαλεί αγανάκτηση αλλά όχι αίμα αθώων. Μήπως φταίει ο ΟΣΕ που στη Θράκη δεν απέμεινε ούτε πένα δρομολόγιο που να τη συνδέει με την υπόλοιπη Ελλάδα; Ποιοί πυροδότησαν τις προσλήψεις με μπλοκάκι στον ΟΣΕ και φτάσαμε σε αυτο το τραγικό αποτέλεσμα. Ποιός ευθύνεται που στη Θράκη δεν απέμεινε καμιά βιομηχανική ζώνη και απαξιώθηκε πλήρως η περιοχή; Απλά ο σιδηρόδρομος είναι φορέας έντασης εργασίας, οι αδυναμίες του είναι φανερές και οι αστοχίες του οδηγούν σε τραγικά αποτελέσματα. Τα ίδια αποτελέσματα έχουμε σε όλους τους τομείς αλλά δεν έχουν Τέμπη διότι δεν μπορούν να έχουν Τέμπη
    ‘Μόνο με σοβαρό πολιτικό σχεδιασμό μπορεί να ὀργανωθεῖ σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ἑλλάδα” γράφετε. Ε, ποιος θα κάνει τον σχεδιασμό; Αυτοί που τον ρήμαξαν;

  4. Για την Κρήτη ίσως μεριμνά.
    Μάλλον γιαυτό δεν έχετε σιδηρόδρομο, αλλά μια εθνική οδό λαιμητόμο.
    Αλλά δεν ενδιέφερε αυτό.
    Καλό εισόδημα να έχουμε. Για τους άτυχους καλός είναι ο παράδεισος.

    • Είπες ακριβώς αυτό που έπρεπε για το αθηναϊκό κράτος, αλλά προφανώς δεν κατάλαβες τι σού έγραψα για την Θράκη.

      “Καλό εισόδημα να έχουμε. Για τους άτυχους καλός είναι ο παράδεισος”

      Αυτό μάλλον πρέπει να μού το διευκρινίσεις, διότι δεν το καταλαβαίνω.

  5. Για την εθνική οδό λαιμητόμο στην Κρήτη έγραψα. Μια περιφέρεια που ευημερεί, όπως η Κρήτη, δεν έχει μια ασφαλή οδό στην οποία διακινούνται και χιλιάδες ξένοι. Εκεί δεν πρόκειται για τον ΟΣΕ και τον σιδηρόδρομο.
    Δεν είναι μόνον το αθηναικό κράτος, είναι η νοοτροπία που εμπεδώθηκε στην κοινωνία και τροχοπεδεί τα πάντα.

    • Σωστά όπως τα γράφεις, όντως ο ΒΟΑΚ είναι καρμανιόλα σε πολλά σημεία. Πάνε πολλά χρόνια τώρα που πηγαινοέρχονται υπουργοί, τάζουν (η συνήθης τακτική των) και τίποτε δεν γίνεται. Ασφαλώς και είναι θέμα αθηναϊκού κράτους, το οποίο απομυζά την Κρήτη, χωρίς να τής προσφέρει τίποτε. Δεν είναι καινούριο αυτό και ουδόλως μ’ ενδιαφέρει τι θα πουν/σκεφτούν για μένα, αν πω ότι, ό,τι καλό είδε η Κρήτη, το είδε επί δικτατορίας. Αυτή είναι η καθαρά αλήθεια!

      “η νοοτροπία που εμπεδώθηκε στην κοινωνία και τροχοπεδεί τα πάντα” Ποια νοοτροπία; Εδώ έχουν εγκαταλήψει και το σύστημα υγείας οι άθλιοι και πάει για κλείσιμο το “Βενιζέλειο Νοσοκομείο”. Δεν καταλαβαίνω για ποια νοοτροπία μιλάς.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Διαβάστε ακόμα

Stay Connected

2,900ΥποστηρικτέςΚάντε Like
2,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
38,600ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Advertisement -

Τελευταία Άρθρα