Του Παντελή Σαββίδη
Φαίνεται πως οι σεισμοί στην Τουρκία αποτέλεσαν σημείο αναφοράς στην προσέγγιση των ελληνοτουρκικών από ελληνικής πλευράς. Από τουρκικής είναι ζητούμενο.
Η εξέλιξή τους ανακούφισε την κυβέρνηση Μητσοτάκη η οποία ανέμενε επικίνδυνη κλιμάκωση ως τις τουρκικές εκλογές.
Υπάρχει μια μετασεισμική υποτροπή προς τον εθνικισμό στο δημόσιο λόγο της τουρκικής ηγεσίας αλλά στην Αθήνα εκλαμβάνεται ως επουσιώδης. Διά στόματος, μάλιστα, του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια ο οποίος σε ερώτηση που δέχθηκε στους Δελφούς για το χάρτη με τα νησιά και τη Δυτική Θράκη που περιλαμβάνονται στην Τουρκία, συνέστησε στη δημοσιογράφο να μην δίνει σημασία. Υπονόησε, δε, τις δυσκολίες που έχει στην προεκλογική εκστρατεία του ο Ερντογάν. Ο κ. Δένδιας είπε χαρακτηριστικά πως εξαιτίας του χάρτη αυτού, ο οποίος μπορεί να αποτέλεσε επινόηση κάποιου Τούρκου γραφειοκράτη δεν θα επαναφέρει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις στην προ των σεισμών περίοδο.
Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών διακατέχεται από ψευδαισθήσεις. Ο εθνικισμός ως ρητορική και η επεκτατική πολιτική ως μέθοδος είναι τα στοιχεία που κρατούν συνεκτική την Τουρκία. Η Τουρκία, όπως γράψαμε και άλλοτε, είναι ένα συνονθύλευμα λαοτήτων βιαίως εκτουρκισθέντων και η καθημερινή αναφορά στην Τουρκία, το τουρκικό έθνος και το μεγαλείο της πατρίδας είναι ο ιδεολογικός συνεκτικός ιστός.
Δεν υπάρχει περίπτωση η Τουρκία να εγκαταλείψει και την εθνικιστική ρητορική και την επεκτατική πολιτική. Συνδύασε, μάλιστα, την ιδεολογική ανάγκη με την οραματική της πολιτική.
Η Τουρκία δεν είναι Αθήνα. Δεν λέει κάτι για να περάσει η ώρα, να χαϊδέψει αυτιά ή για να ελιχθεί, απλώς. Έχει στόχους, εμμένει σε αυτούς και τους υλοποιεί.
Η προαναφερθείσα δήλωση του κ. Δένδια, δεν είναι, απλώς, άστοχη. Είναι και επικίνδυνη. Πού βρίσκεται ο κίνδυνος; Στο ότι και στο παρελθόν, η Τουρκία πλαγίως και περιθωριακώς έθεσε θέματα τα οποία, στη συνέχεια, έγιναν μέρος της κύριας πολιτικής της.
Την ιστορία με την αμφισβήτηση των 18 ελληνικών νησιών –και μάλιστα κατοικημένων– την έθεσε για πρώτη φορά τουρκική εθνικιστική εφημερίδα. Την αποδέχθηκε η αντιπολίτευση και ακολούθησε και ο Ερντογάν. Σήμερα, αποτελεί σημαντική διάσταση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής και θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντιπαράθεση τις δύο χώρες. Η αντίδραση Δένδια δείχνει την επιπολαιότητα της πολιτικής της Αθήνας. Η επανάληψη αδιανόητων διεκδικήσεων από πλευράς Άγκυρας έχει μεγεθύνει τον φάκελο των τουρκικών αξιώσεων.
Στην ίδια συνέντευξη ο κ. Δένδιας αποκάλυψε και τις μύχιες διαθέσεις της πολιτικής της κυβέρνησης σε σχέση με το Κυπριακό. Ρωτήθηκε για τη διαφοροποιημένη ψήφο Αθήνας και Λευκωσίας στο Συμβούλιο της Ευρώπης σε σχέση με την αίτηση ένταξης του Κοσσυφοπεδίου και είπε: «Η Κύπρος είναι μια χώρα η οποία είναι ακρωτηριασμένη και ψηφίζει υπό το κράτος μια εσωτερικής ψυχικής ατζέντας…». Δήλωση, τουλάχιστον, προβληματική για την πρόσληψη του εθνικού προβλήματος της Κύπρου. Η Κύπρος είναι χώρα αλλά ο κυπριακός ελληνισμός είναι μέρος του ευρύτερου ελληνισμού. Και εκείνος που ακρωτηριάσθηκε είναι ο ελληνισμός, δεν είναι η Κύπρος. Ούτε, μόνο ο κυπριακός ελληνισμός. Ο κ. Δένδιας αποκαλύπτει με τη δήλωσή του την αθηναϊκή θολούρα γύρω από το Κυπριακό και τον ελληνισμό της μεγαλονήσου. Ούτε, φυσικά, οι πολιτικές επιλογές της Κύπρου προέρχονται από ψυχολογικά σύνδρομα της κυπριακής ηγεσίας και του κυπριακού λαού. Και αν κυριαρχούν τα δημιούργησε η Αθήνα, η οποία πέραν των ιστορικών ευθυνών της είναι και εγγυήτρια δύναμη. Ούτε αυτόν τον ρόλο δεν μπορεί να διαδραματίσει;
Μεταξύ Αθήνας και Λευκωσίας υπάρχει ένα χάσμα το οποίο διευρύνεται.
Η σημερινή προσέγγιση βολεύει τις φοβίες της Αθήνας αλλά η Κύπρος, για ένα κράτος όπως η Ελλάδα, είναι ο πνεύμονας που μπορεί να προσδώσει ρόλο σε μια περιοχή στην οποία έχει μετατεθεί το παγκόσμιο γεωπολιτικό ενδιαφέρον. Η Κύπρος βρίσκεται ανοικτά του Σουέζ και το Σουέζ αποτελεί την ευρωπαϊκή δίοδο για το πέρασμα στον Ινδοειρηνικό όπου και το επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος και ανταγωνισμού.
Η Αθήνα έχει ξεχάσει ή αδιαφορεί και για κάτι άλλο. Η Ελλάδα είναι ναυτικό κράτος. Και ως ναυτικό κράτος πρέπει, όχι μόνο, να φροντίζει να συντηρεί τη ναυτική της παράδοση και το ναυτικό της στόλο αλλά να αποκτήσει και συνείδηση του γεωπολιτικού της ρόλου στην Ανατολική Μεσόγειο. Δεν διακυβεύονται, μόνο, ενεργειακά αποθέματα. Δεν αρκεί η αγορά των φρεγατών. Χρειάζεται σύλληψη γεωπολιτικού ρόλου και διαμόρφωση αντίστοιχης εξωτερικής πολιτικής. Αν δεν αλλάξει η σημερινή νοοτροπία φαινόμενα όπως η επιχείρηση στο Σουδάν θα είναι συνεχή. Χωρίς αιδώ η ηγεσία της χώρας παρουσίασε ως επιτυχία μια επιχείρηση που έπρεπε να προβληματίσει. Ελπίζουμε να απασχολήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες δεν ευθύνονται για τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες. Δεν θα μπορούσαν να επιχειρήσουν απευθείας στο αεροδρόμιο του Χαρτούμ που ελέγχουν οι Αμερικανοί. Επιχειρήσεις τέτοιου είδους προϋποθέτουν παρουσία και εδραίωση στην περιοχή την οποία η Ελλάδα δεν διαθέτει. Μιλάμε για μια περιοχή –την Αφρική– όπου όπως αποκαλύφθηκε ζουν περί τις 30.000 Έλληνες και η οποία, περιοχή, αναδύεται ως χώρος κύριου γεωπολιτικού και γεωοικονομικού ενδιαφέροντος.
Η Ελλάδα σε πολλές από τις χώρες αυτές έχει ιστορική παρουσία αλλά για λόγους κοντόθωρης αθηναϊκής πολιτικής υποχωρεί. Αντιθέτως, εντείνεται η παρουσία της Τουρκίας, παρουσία που δεν προσδίδει, απλώς, γεωπολιτικό βάρος στην Άγκυρα αλλά και οικονομικά οφέλη.
Να σημειώσουμε, ακόμη, πως η ελληνική προϊούσα έκλειψη από την αφρικανική ήπειρο έδωσε τη δυνατότητα στη Ρωσική Εκκλησία να επηρεάσει υπέρ της χριστιανούς που ανήκαν στο Πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας.
Η πλέον επικίνδυνη, όμως, εξέλιξη στα ελληνοτουρκικά είναι η διαφαινόμενη σύγκλιση των σημαντικότερων πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα για έναν ελληνοτουρκικό διάλογο, μετά τις εκλογές, του είδους Πρεσπών του Αιγαίου.
Ο όρος σημαίνει ελληνικές υποχωρήσεις, όπως και στη Συμφωνία των Πρεσπών, για εξεύρεση λύσης.
Την πολιτική αυτή ενθαρρύνουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και για να υπάρξει ηρεμία στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και για να επίτευξη συμφωνία συνεκμετάλλευσης των ενεργειακών αποθεμάτων της Ανατολικής Μεσογείου.
Τα προβλήματα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις έχουν εγερθεί από πλευράς Άγκυρας. Η Αθήνα αποδέχεται, όπως λέει ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, μόνο την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών αλλά, ουσιαστικά, η οριοθέτηση αυτή προϋποθέτει συζήτηση και για μια σειρά άλλων που συνδέονται με αυτήν.
Το ζήτημα δεν είναι αν η Ελλάδα θα χάσει μερικά κυβικά αερίου ή πετρελαίου στην ενδεχόμενη συμφωνία. Αλλά αν είναι σε θέση να διαπραγματευτεί ως κυρίαρχη χώρα τα δικαιώματά της.
Και εκεί εστιάζεται η ανησυχία. Πολλοί ανησυχούν ότι η Αθήνα δεν μπορεί να υποστηρίξει όχι, απλώς, τα κυριαρχικά δικαιώματα αλλά ούτε και την κυριαρχία της χώρας. Και παραπέμπουν στην απαγόρευση κρατικών αξιωματούχων να επισκεφθούν ελληνικά νησιά στο Αιγαίο. Και δεν είναι, μόνο, η περίοδος του Πάσχα. Είναι και η εκκλησία που εγκαινιάστηκε στο Καστελόριζο στα εγκαίνια της οποίας παραβρέθηκε η σύζυγος του πρωθυπουργού αντί του ίδιου. Είναι και η περίπτωση της Σύμης η οποία γιορτάζει στις 8 Μαΐου την επέτειο απελευθέρωσής της και θα δούμε αν θα παραβρεθεί η στρατιωτική ηγεσία που προσκλήθηκε.
Μη συγκρίνεται την Τουρκία με την Ελλάδα. Τελείως διαδορετικές περιπτώσεις. Τα δύο διαφημιστικά μηνύματα.
Εγώ νιώθω ανασφάλεια όταν σκέφτομαι ότι άνθρωποι σαν τον Δένδια, τον Μητσοτάκη και τούς προηγουμένους αυτών, χειρίζονται τα εθνικά μας θέματα. Είμαστε χαμένοι από χέρι.
“Μη συγκρίνεται” => Μη συγκρίνετε
“διαδορετικές” => διαφορετικές
Ζητώ συγγνώμη.
‘Όταν κατηγορούμε το σπίτι μας θα πέσει να μας πλακώσει” έλεγαν οι γονείς μας και νομίζω πως είχαν δίκιο και ειλικρινά λυπούμαι που και σαυτό το άρθρο μόνο κατηγορούμε την σημερινή Ελλάδα , που ούτε παραδόθηκε στην Τουρκία και ούτε προαναγγέλλει καμιά παράδοση . Κινείται έξυπνα και δολιχοδρομικά μετά το 1974 στην αντιμετώπιση όχι της σημερινής Ερντογανικής Τουρκίας, αλλά του βαθυτάτου κράτους της , το οποίο , από το 1912 ορέγεται τα νησιά του Αιγαίου -εδώ που τα λέμε την φοβίζουν κιόλας με την εγγύτητα στο εσωτερικό της – αλλά ζει από τότε που έγινε το Δίκαιο της Θάλασσας ένα σοβαρό κίνδυνο να αποκλειστεί από το Αιγαίο και από την Ανατολική Μεσόγειο και γιαυτό πότε αμύνεται και πότε επιτίθεται λεκτικώς και με σπότ – περισσότερο τώρα στην προεκλογική περίοδο- όσο μάλιστα που την αγνοεί η επίσημη Ελληνική πολιτεία και όλα τα κόμματα ξελαρυγγίζεται . Ας την αφήσουμε στον πόνο της.
Γεγονός όμως είναι ότι από τότε-πολλά χρόνια – που όλοι αναγνωρίζουμε ότι υπερέχει ιδεολογικά η Αριστερά πάσης αποχρώσεως στην Ελλάδα μας ,χουμε ξεχάσει ως ελληνική κοινωνία και ως λαός από που ερχόμαστε και κυρίως έχουμε χάσει την επαφή με αυτό που μας ένωνε μέχρι τα Ίμια, Μαδρίτη, Ελσίνκι και Πρέσπες.
Δεν θα χαθούμε -πάντα θα υπάρξει η πατριωτική αντίδραση -αλλά θα κινδυνεύσουμε, ιδιαίτερα αν εμπλακούμε μετεκλογικά σε πολιτική αστάθεια με ΄΄συμμαχοεχθρικές” κυβερνήσεις, που συν τοις άλλοις έχουν ελαστικά κριτήρια για τον πατριωτισμό και τις σχέσεις μας με την Τουρκία.
Η στάση της Ν.Δ είναι δεδομένη γιατί δεν ανέχεται ηγέτες ναιναίκους και ας χάνει την εξουσία.
Άλλοι έχουν και το όνομα και την χάρη και αυτούς να αποφύγουμε.
Γιατί παραμένει υπουργός εξωτερικών;
Δεν παραιτείται γιατί εκφράζει την εθνική γραμμή και την κοινή λογική ,την οποίαν αγαπητέ κ. Λούμπεν από τα γραπτά σας διαπιστώνω ότι την υπερβαίνετε .
”Θα πάρει τοις μετρητοίς” η ελληνική εξωτερική πολιτική και μάλιστα ο συγκεκριμένος ΥΠΕΞ κ. Νίκος Δένδιας ,-που προσαγορεύονται με τον Τούρκο συνάδελφο του μετά τους φοβερούς σεισμούς με τα μικρά τους ονόματα- έναν επικοινωνιολόγο του Κόμματος του κ.Ερντογάν, που σε προεκλογικό σποτ κοκκίνισε την Θράκη μας και τα νησιά του Αιγαίου για να συγκινήσει τους ”ελληνοφάγους” τούρκους ,χάρτη που βλέπουμε συχνά-πυκνά μετά το 1973.
Μόνο στην Ελλάδα μας θα ακούμε και θα βλέπουμε προεκλογικές υπερβολές σε λόγια και γραπτά;;;.
ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΑΝ ΤΑ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΑ ΣΥΝΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ 1981 ” ΕΟΚ ΚΑΙ ΝΑΤΟ ΤΟ ΙΔΙΟ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΚΑΙ ΜΕ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΘΑ ΦΥΓΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΟΚ ” ΚΑΙ ΤΟΥ 2015 ” ΜΕ ΕΝΑ ΝΟΜΟ ΘΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΜΕ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ”;;;.
Να τους γράφουμε τους υποσχεθέντες στα παλαιότερα των …… ΠΡΕΠΕΙ .
“Ο κ. Δένδιας είπε χαρακτηριστικά πως εξαιτίας του χάρτη αυτού, ο οποίος μπορεί να αποτέλεσε επινόηση κάποιου Τούρκου γραφειοκράτη δεν θα επαναφέρει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις στην προ των σεισμών περίοδο.”
με ποιά “κοινή λογική” θεωρεί ο κ. Δένδιας λοιπόν ότι οι ελληνοτουρκικές σχέσεις:
1. βρίσκονται στο χέρι του,
2. βελτιώθηκαν μετά τους σεισμούς και
3. είναι δυνατόν να επιρρεάζονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις από τους σεισμούς (κάτι το οποίο ο ίδιος ρητά, έπειτα από την δημόσια αντίδραση στην αυτογελοιοποίησή μας, απέκλεισε);
Όποιος πραγματικά πιστεύει ότι οι ελληνοτουρκικές σχέσεις άλλαξαν με τούς σεισμούς, είναι μάλλον βλάκας. Αν απλώς το λέει, για άλλους λόγους, είναι απατεώνας.-
Προσπαθούν να πείσουν με κάθε τρόπο την ελληνική κοινή γνώμη γι’ αυτήν την ανύπαρκτη αλλαγή, για να κερδίσουν χρόνο για τις “Πρέσπες” τού Αιγαίου. Βρίσκουν ευήκοα ώτα σε ανεγκέφαλους.
Όλα θα λήξουν ή θα αρχίσουν σε μια εβδομάδα -αν εκλεγεί την Κυριακή 14 Μαϊου νέος Προέδρος στην Τουρκία.
Όποιος και να εκλεγεί δεν θα ξεκινήσει αμέσως-ούτε θα την αφήσουν οι σύμμαχοι – ”νταηλίκια” με την Ελλάδα , σύμμαχοι ,οι οποίοι αν η Ελλάδα μας αποκτήσει ”προοδευτική” συγκυβέρνηση τριών κομμάτων για να μη χάσουν την πολυπόθητη εξουσία θα ”στέρξουν” με λίγη πίεση σε ”Πρέσπες του Αιγαίου” και ο κ. Τσίπρας- που επιμένει(και θα τον προτιμήσουν οι και οι σύμμαχοι) να είναι πρωθυπουργός – θα είναι και γιαυτές τις ”Πρέσπες” υπερήφανος, γιαυτό σκεφθείτε καλά τι θα ψηφίσετε φίλοι κ.κ. Λούμπεν και Επισκέπτη .
Σας προτείνω ”δαγκωτό” Ν.Δ ,η οποία- όπως στις Καστανιές- θα μας ”βγάλει πατριωτικά ασπροπρόσωπους” -γιαυτό να είναι όλοι οι Έλληνες υπερβέβαιοι.
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ σαν ”την τούρτα της μαμάς”.
Κοινή λογική έχετε -να είστε καλά-.
δεν ξέρω για τον Επισκέπτης αλλά εγώ θα εμπιστευτώ την νοημοσύνη σου όσο σέβεσαι εσύ την δική μου.
Συμφωνούμε γιατί και οι δυό μας βλέπουμε ”τον γκρεμό ” για την Πατρίδα κυρίως.
Εμείς ”δεν ζούμε για να τρώμε μόνο ”.Καληνύχτα σας .