του ΠΑΝΤΕΛΗ ΣΑΒΒΙΔΗ.
Η απάντηση στο ερώτημα του τίτλου είναι: θέλουμε δεν θέλουμε θα συμβιώσουμε. Ούτε να τους διώξουμε μπορούμε, ούτε και αυτοί εμάς. Το ζητούμενο είναι να βρούμε τρόπους συμβίωσης.
Δυστυχώς, η ηγεσία της γειτονικής χώρας, που καθοδηγεί εύκολα την κοινωνία, επιλέγει τους παραδοσιακούς δρόμους. Οι Τούρκοι ποτέ δεν εγκατέλειψαν τον παλιό τρόπο με τον οποίο εμφανίστηκαν στην περιοχή. Πόλεμος, πλιάτσικο, υποδούλωση. Απλώς, τον εκσυγχρόνισαν. Ο πολιτικός τους πολιτισμός απέχει από την Δυτική αντίληψη.
Όπως, όμως, και να έχουν τα πράγματα θα πρέπει να αναζητήσουμε και να βρούμε τρόπους συμβίωσης που δεν θα είναι πολεμικές αναμετρήσεις.
Σε προηγούμενο σχόλιό μας αναφέραμε πως υπάρχουν τρία ήδη ισχύος; Η ήπια ισχύς (θεσμοί, επιρροή), η οξεία ισχύς (σύγχρονες τεχνολογίες) και η σκληρή ισχύς (στρατιωτική δύναμη).
Ας δούμε, σήμερα, την ήπια ισχύ. Δεν σημαίνει ότι με την άσκησή της θα ξεπεράσουμε τα προβλήματα. Αλλά, με καμιά εκ των τριών μορφών δεν πρόκειται να έχουμε απόλυτα και ολοκληρωτικά αποτελέσματα. Ένας συνδυασμός τους μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις.
Είναι εντυπωσιακή η απήχηση που συναντά στο κομματικό του ακροατήριο ο Ερντογάν όταν καταφέρεται κατά της Ελλάδας. Αν και το δείγμα της τουρκικής κοινωνίας με το οποίο θα μπορούσαμε να έρθουμε σε επαφή και συνεννόηση δεν είναι το ισλαμικό, δεν μπορεί να μας αφήσει αδιάφορους.
Δεν είναι, όμως, ούτε και το κεμαλικό το τμήμα των τούρκων με το οποίο θα μπορούσαμε να συνεννοηθούμε, αν και αναφέρεται ως πιο δυτικόστροφο.
Η κεμαλική ιδεολογία μπορεί να συνιστά στους τούρκους να στρέψουν τα βλέμματα προς την Δύση, δεν έχει, όμως, ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά πολιτικής κουλτούρας και συμπεριφοράς. Είναι μια εθνικιστική ιδεολογία που περιλαμβάνει και φασιστικά χαρακτηριστικά. Η εθνοκάθαρση και η ομοιογενοποίηση δια της βίας είναι τα πιο συνηθισμένα.
Έχει διαμορφωθεί, ωστόσο, και ένα τμήμα της τουρκικής κοινωνίας που δεν είναι ούτε ισλαμιστικό ούτε κεμαλικό. Έχει ήπια χαρακτηριστικά και ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Με το τμήμα αυτό θα μπορούσε η Ελλάδα σε επίπεδο κοινωνικών φορέων να έρθει σε επαφή και συνεννόηση. Και αυτή η προσπάθεια θα έπρεπε να είχε ενθαρρυνθεί.
Είναι εντυπωσιακό το πόσο λίγο γνωρίζουμε και πόσο λίγο μας γνωρίζει η τουρκική κοινωνία.
Ένας ολιγάριθμος πόλος επαφής μπορεί να αποδειχθούν οι τούρκοι που κατέφυγαν στην Ελλάδα διωκόμενοι από το καθεστώς Ερντογάν. Με όρους ανθρώπινης αξιοπρέπειας θα πρέπει να προσεγγισθούν από κοινωνικούς φορείς και να βοηθηθούν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στη χώρα μας.
Είναι μοναδική ευκαιρία και θα αποτελέσει υπολογίσιμο καταλύτη να αναπτυχθεί, έστω και μεσοπρόθεσμα η επαφή και η γνωριμία μεταξύ των δύο λαών. Στον βαθμό που μπορεί να επιτευχθεί.
Η επιτυχία της πρότασης αυτής θα καταδειχθεί από τις αντιδράσεις που θα συναντήσει σε κρατικό, τουρκικό επίπεδο. Την αποξένωση των δύο λαών την επιδιώκει σφόδρα το τουρκικό κατεστημένο. Και με διάφορους τρόπους την επιβάλλει.
Ένας άλλος τρόπος ήπιας προσέγγισης είναι η αξιοποίηση των Μέσων Ενημέρωσης. Όσο και αν φαίνεται δύσκολο θα πρέπει να επιδιώξουμε το μέρος της μειονότητας που μιλά τουρκικά να αποτελέσει γέφυρα μεταξύ των δύο λαών.
Στην κατεύθυνση αυτή καταλυτικός θα μπορούσε να ήταν ο ρόλος της ΕΡΤ3 η οποία εδώ και καιρό έχει χάσει τον προσανατολισμό της. Θα πρέπει να τον ξαναβρεί.
Η ΕΡΤ3 έχει διαμορφώσει χαρακτηριστικά όπως και τα δύο άλλα κρατικά κανάλια και αυτό θα πρέπει να προβληματίσει και τους εργαζόμενους αλλά και φορείς, όπως η Ένωση Συντακτών, για το μέλλον του τρίτου καναλιού. Τίποτα, πια, δεν αντέχει στη ζωή αν δεν έχει κάποια πρακτική σημασία. Η διαφοροποίησή της από τα άλλα δύο κρατικά κανάλια είναι όρος επιβίωσής της.
Όταν δημιουργήθηκε το τρίτο κανάλι της Ελληνικής Τηλεόρασης είχε ως στόχο να υποστηρίξει τις παραγωγικές και πνευματικές δυνάμεις της Βόρειας Ελλάδας, να προβάλλει τις ελληνικές θέσεις σε ζητήματα που αφορούν τους γειτονικούς λαούς και να μεταφέρει στην ελληνική κοινωνία εικόνες και γεγονότα από τους γείτονές μας. Σε σημαντικό βαθμό το πέτυχε. Γι αυτό και καταξιώθηκε.
Σήμερα, δεν φαίνεται να έχει στόχους και η έλλειψη αυτή και δεν βοηθάει τη χώρα και υπονομεύει το μέλλον του τρίτου καναλιού.
Ίσως είναι ευκαιρία να αναζητήσει νέους στόχους.
Αν και μερικά από αυτά που θα αναφέρω σε σχέση με την Τουρκία θα μπορούσαν να ισχύσουν και για άλλες γειτονικές χώρες, θα εστιάσω, κυρίως, στο θέμα που μας αφορά. Την ήπια πολιτική απέναντι στην εξ ανατολών γείτονα.
Υπάρχουν αρκετοί, και σημαντικοί δημοσιογράφοι στη Θράκη που μιλούν τουρκικά και θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε μια σειρά εκπομπών που θα απευθύνονταν και στο τουρκόφωνο εσωτερικό ακροατήριο και στη γειτονική χώρα. Αλλά, οι εκπομπές αυτές που θα ξεκινούσαν από τη διδασκαλία της ελληνικής στα τουρκικά και θα κατέληγαν στην προβολή ενημερωτικών και ψυχαγωγικών εκπομπών, θα είχαν ποιότητα που θα τις έκανε ελκυστικές στους τηλεθεατές της γειτονικής χώρας. Δεν θα ήταν κάτι να περάσει η ώρα. Και αυτό προϋποθέτει ότι θα γίνονται από ανθρώπους με μεράκι για τη δουλειά.
Θα ήταν μια καταλυτική παρέμβαση που θα έσπαγε και πάγους και σε πολιτικό επίπεδο μεταξύ των δύο χωρών.
Κατά τη διάρκεια των χρόνων που εργάστηκα στην ΕΡΤ3, συνεργάστηκα με δημοσιογράφο που προέρχεται από τη μειονότητα. Επισκέφθηκα, μαζί του, μάλιστα, και την Τουρκία και την Κύπρο. Μπορώ να σας βεβαιώσω πως έκανε εντύπωση στους τούρκους πολιτικούς με τους οποίους συναντηθήκαμε το γεγονός ότι η κρατική τηλεόραση στην Ελλάδα απασχολεί μέλος της μειονότητας.
Αντί να σκεφτεί η ελληνική πλευρά να κάνει ένα πολιτιστικό και κοινωνικό άνοιγμα στη γειτονική χώρα, το κάνει σε κάποιο βαθμό και με διαφορετικά χαρακτηριστικά, αλλά, πάντως με σημαντική επιρροή, η Τουρκία. Τα τουρκικά σήριαλ έχουν μεγάλη τηλεθέαση στην ελληνική κοινωνία και όπως είναι γνωστό μέσα από τη διαδικασία αυτή μπορείς να περάσεις σε έναν λαό τον πολιτισμό σου αλλά και την πολιτική σου.
Εκπομπή ή εκπομπές στην τουρκική, εκμάθηση της ελληνικής στα τουρκικά, εκπομπές για αγροτικά θέματα ή ό,τι άλλο θα μπορούσε να ενδιαφέρει τους τουρκόφωνους κατοίκους της ελληνικής επικράτειας και να έχουν και εμβέλεια στη γειτονική χώρα, ειδήσεις ή πολιτικές συζητήσεις, προσκλήσεις δημοσιογράφων, αναλυτών, πολιτιστικών παραγόντων, ακόμη και πολιτικών παραγόντων από τη γειτονική χώρα για να συμμετάσχουν σε εκπομπές που θα τις έβλεπαν και στην Τουρκία, ακόμη και συμπαραγωγές, θα αποτελούσαν την αρχή μιας προσπάθειας αλληλογνωριμίας.
Επίσης, έδρες ή τμήματα τουρκικών σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια. Δεν θα μπορέσουμε να γνωρίσουμε το γειτονικό λαό, τις συνήθειες και τις αγκυλώσεις του αν δεν τον μελετήσουμε σε βάθος.
Αξιοποίηση διαβαλκανικών φορέων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη συνεργασία. Ο Πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας είναι φέτος Πρόεδρος της Ένωσης Βαλκανικών Πανεπιστημίων. Θα κινηθεί, βεβαίως, σε εκπαιδευτικό επίπεδο αλλά τέτοιου είδους Ενώσεις έχουν ευρύτερο χαρακτήρα. Αποσκοπούν στο να φέρουν σε στενότερη επαφή και επικοινωνία τους φορείς που τους συνιστούν. Θα ενθαρρυνθεί στην προσπάθειά του η θα υπονομευθεί απο την ελληνική πολιτεία;
Στη Θεσσαλονίκη, λειτουργεί, επίσης, Σύλλογος Αποφοίτων Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει την διάθεση να δραστηριοποιηθεί στην κατεύθυνση συνεργασίας με άλλους, ανάλογους, συλλόγους στα Βαλκάνια και την Τουρκία. Θα ενθαρρυνθεί στην προσπάθειά του αυτή ή, σημαντικής σημασίας πολιτικές περνούν μέσα απο τη μικροπολιτική των εκάστοτε κυβερνήσεων ή, ακόμη χειρότερα, των εκάστοτε αρμόδιων υπουργών;
Δεν έχουμε την ψευδαίσθηση πως η πολιτική αυτή θα οδηγούσε σε υπέρβαση των προβλημάτων μεταξύ των δύο κρατών (δεδομένης της εμμονής του τουρκικού πολιτικού κατεστημένου σε αναθεωρητική πολιτική) αλλά θα μπορούσε να αποτελέσει έναν πρώτο πυρήνα πίεσης για να αποφευχθούν οι εντάσεις.
Ανέφερα, ελάχιστες απο τις πολιτικές που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν προς τη γειτονική χώρα και αυτές σε κοινωνικό επίπεδο. Στην ήπια ισχύ περιλαμβάνεται η συμμετοχή της χώρας σε διεθνείς θεσμούς, όπως είναι η Ε.Ε., το ΝΑΤΟ, οι συμμαχίες της χώρας, η εικόνα της στο εξωτερικό, ο πολιτισμός της, ο τρόπος ζωής της και πολλά άλλα. Αυτά, όμως, είναι γνωστά. Σε σχέση με την Τουρκία θα πρέπει να προχωρήσουμε σε κάποια συγκεκριμένα μέτρα. Παραπάνω πρότεινα μερικά.
Παντελή αυτά δεν γίνονται αποσπασματικά και κυρίως δεν μπορεί να είναι κύριος φορέας σχεδιασμού η ΕΡΤ3.
Η ΕΡΤ3 είναι ένα από τα μέσα που πρέπει να αξιοποιηθούν στην προσπάθεια αυτή. Την προσπάθεια επικοινωνίας με τους γείτονες λαούς και κυρίως την Τουρκία ή το μέρος εκείνο της Τουρκίας που μπορεί να μας ακούσει.
Αυτό είναι δουλειά κεντρικού φορέα με έδρα την Θεσσαλονίκη που θ α σχεδιάσει μια μακροχρόνια πολιτική επικοινωνίας με το αντικείμενο που πρέπει να επικοινωνήσουμε αλλά και τον τρόπο που θα το κάνουμε και τ α μέσα που χρειάζονται.
Υπουργό βορείου Ελλάδος έχετε στριμώξετε την.
Οι προτάσεις ξεφεύγουν απο τα όρια της ενημέρωσης. Τι σχέση έχει με την ενημέρωση ή την ΕΡΤ3 η προσέγγιση ομάδων πολιτικών προσφύγων απο κοινωνικούς φορείς της Ελλάδας που θα τους διευκολύνουν και θα απαλύνουν τον πόνο τους; τι σχέση έχει η διατήρηση επαφών που θα κατατείνουν στην αλληλοκατανόηση των δύο λαών; Τι σχέση έχει η ΕΡΤ3 με το Πανεπιστήμιο, και τις πρωτοβουλίες που θα μπορούσε να αναλάβει; Απο που προκύπτει ότι κύριος φορέας θα είναι η ΕΡΤ3; Εγώ έβαλα μερικές σκέψεις στη σειρά και, κυρίως, την ανάγκη κάτι να αλλάξει. Ας τα κάνουν οι αρμόδιοι. Αλλά συνηθίσατε στη συντήρηση. Μην αλλάξει τίποτε. Και αμέσως να αναζητήσετε το σκονάκι σας. Τρόμαξες και εσύ και ο άλλος παρακάτω μήπως και πάρει πρωτοβουλία κανένας εκτός απο το βασίλειό σας.
Χάθηκα.
Ποιος άραγε μου απάντησε γιατί αποκλείεται να είναι οι ανιχνεύσεις
“που θ α σχεδιάσει μια μακροχρόνια πολιτική επικοινωνίας”
Πόσο χρόνο έχουμε μπροστά μας, Χρίστο, για να κάνουμε αυτό που δεν κάναμε ποτέ και για τίποτε εδώ και κοντά 200 χρόνια;
Δεν πρέπει κάποτε να ξεκινήσουμε?
Όπως λες 200 χρόνια Ανατολή και τσαπατσουλιά που μας έφερε εδώ να είμαστε ΕΕ και αλα τούρκα συγχρόνως
Μάλιστα, τώρα που τελειώσαμε θα ξεκινήσουμε… Πόσο χρόνο ζωής έχει μπροστά τής η Ελλάδα, αν δεν κατάλαβες τι σε ρωτώ παραπάνω και ποιος θα ξεκινήσει; Μήπως ζεις σε δικό σου κόσμο;
Εσύ έγραφες πριν από λίγες ημέρες, ότι πρέπει να τα βρούμε άρον-άρον με τα Σκόπια, να κλείσει αυτό το θέμα/μέτωπο όπως-όπως, διότι επίκειται πόλεμος με την Τουρκία. Τώρα ξάφνου θυμήθηκες τον φορέα, που θα σχεδιάσει μια μακροχρόνια πολιτική επικοινωνίας; Μήπως πρέπει να ξεκαθαρίσεις στο μυαλό σου τι πράγματι θέλεις/πιστεύεις;
Κε Σαββιδη,
Το γεγονός και μόνο, οτι παντα αναφέρεστε στον διαχωρισμό, βόρειων και νοτίων, συνιστά φαινόμενο προς διερεύνηση. Αν ρωτήσετε, κάτοικο της Αττικης να σας πει τι ειναι η Θεσσαλονίκη, θα σας απαντήσει, μια ελληνικ´η πόλη. Αν απο την άλλη μεριά θέλετε να είστε η πρωτεύουσα του κράτους, για μένα κανένα θέμα. Πρωτεύουσα κανουμε οποία πόλη θελουμε. Αφήστε επιτέλους αυτη την φαντασίωση. Ερχόμαστε στην Θεσσαλονίκη και στα διπλανά τραπέζια ακούμε για αλυτρωτισμό, έναντι της Αθήνας. Ελεος ομως. Το 1/3 τουλάχιστον της Αθήνας είστε Θεσσαλονικείς. Πατρινοί, Κρήτης, νησιώτες, και ων ουκ εστι αριθμος. Μηπως να συνεννοηθούμε ως έννοια κα κοινωνια;;;. Δεν είδα στην γαλλια πχ να αμφισβητεί κανεις το Παρίσι ως πρωτεύουσα. Είδα ομως , κάθε περιοχή της χώρας να εχει τεράστια βαρύτητα. Πχ το Στασβουργο, χωριό επι της ουσίας, φιλοξενεί την Ε.Ε. Φθάνει αυτο το εξαιρετικά διχαστικό κλίμα που αναπαράγετε οι βόρειοι συνεχώς. Δεν εχω κανένα πρόβλημα ως Αθηναίος, ουτε με σας ουτε με Κρήτες, νησιώτες, ΠΟμακους, και ουκ έστιν αριθμος. Σταματήστε να προβάλλετε το αλύτρωτο της Θεσσαλονίκης, μηπως ¨ολοι μαζί καταφέρουμε να υπερασπίσουμε την μια πατρίδα. Γιατι δεν μπορούμε, να πάρουμε το παράδειγμα της αμερικης, που λεει, δήλωσε ως εθνότητα οτι θες. Αλλα πάνω απο όλα, πέρα απο όλα, είσαι αμερικανός πολίτης. Ειναι η δυναμη της, η εξαιρετική δυναμη της. Και ελεος. Τα προβλήματα της ερτ3, δεν ειναι προβλήματα της 1 ´Η της 2;;;; Και ελεος, έστω και ετσι, και με ¨ολη την κυβερνητική προπαγάνδα που κάνουν, δεν παραμένουν τα καλύτερα κανάλια;; Δεν βλέπετε τι προβάλουν τα ιδιωτικά;;; Και μη μου αντιπαραθεσετε το επιχείρημα, οτι τα ιδιωτικά κάνουν την δουλειά τους. Καμία δουλειά δεν κάνουν, προπαγάνδα, υπέρ η κατα των κυβερνήσεων. Ακριβώς οπως, σε ¨ολη την γη και τα κρατικά. Απλώς. Τα κρατικά κρατάνε κάποιες αποστάσεις, ενω τα ιδιωτίκα καμία. Φτάνει πια Κε Σαββιδη. Δεν θεωρώ οτι ερχόμενος στην Θεσσαλονίκη είμαι ξένος στον τόπο μου. Ουτε τουρίστας. (Για την απορία, Έλληνας εξωτερικού είμαι, καταγόμενος απο νησί). Αλλα αυτο το πράγμα, που αναπαράγεται συνεχώς, οτι οι νότιοι ειναι και φασιστες (τρόπος του λέγειν) με ξεπερνά. Απο την δεκαετια του 80. Φτάνει πια. Εκφράστε τι θέλετε. Φτάνει ομως. Εσείς βλέπετε την Αθηνα ως κυρίαρχη πόλη. Πόσοι απο τους κυρίαρχους πολιτικούς ειναι Μακεδόνες;;; Και τι σημαινει ακριβώς αυτο;;; Όταν λες Κρήτες, Πατρινοί, Καλαματιανόι, Ναυπλιώτης….. Ελεος
Suspicious επειδή δεν έχεις καταλάβει τίποτε απο το κείμενο και, γενικώς, δεν καταλαβαίνεις δεν σου απαντώ. Είναι πολύτιμος ο χρόνος για να ασχολούμαστε με τις εμπάθειές σας. Για να μην πω τίποτε άλλο. Το κείμενο απευθύνεται σε όσους θέλουν να σκεφτούν ένα βήμα παραπάνω. Δεν απευθύνετε σε εσένα. Αν επανέλθεις επιθετικά θα τα ακούσεις. Να είσαι σίγουρος.
Σχολιάζω όσα γράφηκαν και δεν θέλω να τα διαβάσει, ή να μου απαντήσει ο suspicious.
1.-Μήπως μπερδέψατε τα κείμενα που διαβάσατε; Ποιός μίλησε για διαχωρισμούς και ποιός μίλησε για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Άλλο ήταν το θέμα. Λάθος σκονάκι σας έδωσαν.
2.-Αυτά που πρότεινα, σε μικρότερο βαθμό έχουν υλοποιηθεί στο παρελθόν. Και απο την ΕΡΤ3 μερικά και απο το ραδιόφωνο της ΕΡΤ στην Ξάνθη και την Κομοτηνή. Απλώς, μπορούν να γίνουν πιο εκσυγχρονισμένα και συντονισμένα. Και ο συντονισμός είναι, βεβαίως, θέμα της πολιτείας.
3.-Παντού, και στην Ελλάδα, κατανέμονται οι ρόλοι στα κρατικά ΜΜΕ. Άλλη είναι η κύρια δουλειά της ΕΡΤ1 άλλη της ΕΡΤ2 και άλλη της ΕΡΤ3. Αυτό δεν το αρνείται κανείς. Μόνο όσοι έχουν θολώσει απο εμπάθεια. Το πρώτο κανάλι λειτουργεί με τα διεθνή πρότυπα και ασχολείται με αυτά που ασχολούνται όλα τα κεντρικά κανάλια σε όλες τις χώρες. Δεν είναι δυνατόν να ασχολείται και με επιμέρους πολιτικές. Δεν είναι, δηλαδή, στις προτεραιότητές του η ανάδειξη περιφερειακών ζητημάτων. Γι αυτό δημιουργούνται και τα περιφερειακά κανάλια. Η πρόταση που κάνω είναι επιμέρους πολιτική η οποία, βεβαίως, για να υλοποιηθεί θα πρέπει να τύχει της έγκρισης της πολιτείας.
Άλλωστε, η υλοποίησή της δεν μπορεί να γίνει με το συνήθη προϋπολογισμό. Χρειάζεται και οικονομική υποστήριξη.
4.-Το γεγονός ότι όπου πηγαίνετε στη Βόρειο Ελλάδα ακούτε κάτι αρνητικό για τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής πολιτείας σημαίνει πως η δυσαρέσκεια είναι γενική. Είναι φυσικό όσοι ευνοούνται απο μια αποικιοκρατική λειτουργία του ελληνικού κράτους να ενοχλούνται.
Αλλά οι προτάσεις που γίνονται αλλού αποσκοπούν.
5.-Η πρόταση περιλαμβάνει απασχόληση και δημοσιογράφων της μειονότητας. Και η απασχόληση αυτή μόνο περιφερειακά μπορεί να γίνει. Για πολλούς λόγους που δεν είναι της στιγμής να εξηγηθούν. Άλλωστε, το κείμενο απευθύνεται σε όσους θέλουν να καταλάβουν.
6.-Η ενασχόληση με τα θέματα αυτά γίνεται σε ένα περιβάλλον που απέχει απο τη νοοτροπία της Αθήνας. Εκεί άλλες είναι οι προτεραιότητες και άλλη η οπτική που βλέπει κανείς τα πράγματα. Χρειάζεται μια πιο καθαρή ματιά και περισσότερο εξοικειωμένη με το αντικείμενο.
Τώρα σε ποιούς τα λέω και γιατί;
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ ΌΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΕΝΤΑ. Θα τα ακούσει αυτήν τη φορά έτσι και τολμήσει να μου απευθύνει το λόγο. Αρκετά ανέχθηκα.
Kύριε Σαββίδη καλησπέρα
Δεν ξέρω αν με θυμόσαστε αλλά κάποτε όταν είχε κλείσει η ΕΡΤ, είχαμε διαφωνήσει μαζί.
Παρ όλα αυτά σας θεωρούσα και εξακολουθώ να σας θεωρώ ένα από τους πιο καταρτισμένους & αξιοπρεπείς δημοσιογράφους και σας παρακολουθούσα τόσο στην ΕΤ 3 όσο και τώρα μέσω του διαδικτύου από το site σας την εβδομαδιαία εκπομπή που κάνετε στο ΤV 100
Συνεχίστε διότι φωνές σαν την δική σας πρέπει να ακούγεται.
Συμφωνούμε
Το ερωτημα του αρθρου-θεμα ειναι ” μπορουμε να συμβιωσουμε με τους Τουρκους;;;” και οι φιλοι συνανιχνευτες -συσχολιαστες ξεφυγαν απο το θεμα και το συνεχισαν και το ερριξαν σε ” βορειους και νοτιους συνελληνες.”.Ο καθηγητης των νεων Ελληνικων στο Γυμνασιο ,η , Λυκειο θσα εγραφε στην εκθεση με τετοιο θεμα την γνωστη φραση ”ειστε εκτος θεματος”. Το περιεργο ειναι οτι το ”ξεθαψε απο την σταχτη” ενας νοτιος καθως εγραψε συνελλην , ο κ. Σουσπικιους, που θα περιμενει και αυτος μαζι με ολους τους συνελληνες να δει τον Ανδριαντα του Μ.Αλεξανδρου στην Αθηνα. Ε
Συνεχεια …..και λιγα επι του θεματος , ως σχετικος εκ Θρακης ορμηθεις , με επαφες πολυτιμες. Με την Ελλαδα στην Ευρωπαικη Ενωση και το ΝΑΤΟ η Τουρκια δεν θα διεκδικησει εδαφη μας ,εκτος αν κανουμε την ”κουτουραδα ” να της επιτεθουμε ,οπως το 1919 με την αποβαση στην Σμυρνη και το 1974 ,με το πραξικοποημα κατα του Μακαριου και τωρα κατα του Καρντακ -ΙΜΙΑ ,που δυστυχως απο της 31ης Ιανουαριου 1996 το θεωρουν δικο τους . Ε
Εχοντας συμπαγη και πολυαριθμη μειονοτητα στην Θρακη ,Ελληνικη και Βουλγαρικη, θελουν να πιεζουν την Ελλαδα περισσοτερο ,λογω του Αιγαιου με τα διαφορα πλεονεκτηματα του και να την ”Φιλανδοποιησουν” ,μεχρι να στερξει να διαμοιρασθει το Αιγαιο, οπως και την Κυπρο. Αυτο ειναι το εθνικο μερακι τους και αυτο το εκδηλωνουν απο το 1923 συνεχως σε καθε επετειο της νικης τους και ηττας μας στην Μ.Ασια και της αλωσεως της Κων/πολεως ,με συμμετοχη πληθη λαου τους . Αυτα ουτε αλλαξαν ουτε θα αλλαξουν, γιατι ειναι συνεχης και εμπεδωμενη εθνικη τους αποψη απο το Νηπιαγωγειο μεχρι και των Παανεπιστημιων . Κατι αναλογο ειχαμε και εμεις μεχρι που εμφανισθηκαν οι οικουμενιστες με την κα Ρεπουση και τους ομοιους της. Τωρα εμεις χασαμε την επαφη με την ιστορικη αληθεια , φτωχυναμε και οικονομικως, εχουμε σοβαρο δημογραφικο προβλημα και ο,τι και να αποφασισουμε γιασ ηπια σχεση με την Τουρκια και τους Τουρκους θα εξυπηρετει μονο τον τουρισμο των δυο χωρων, πραγμα που επιθυμουν διακαως οι επιχειρηματιες για ευκολο κερδος. Μαλλον θα ηταν προτιμωτερο να γυρισουμε στα παληα ,εκτος αν μετα τα Σκοπια , θελουμε να ”πουλησουμε” και το μεγαλυτερο μερος της νεωτερης Ιστοριας μας ,μετα το 1821. Αμα αρχιζεις να κατηφοριζεις , δυσκολα σταματας. Και ομως προ 15 ετων τραγουδουσαμε για την Αγια Σοφια, την Σμυρνη , τον Μ.Αλεξανδρο την Πατμο και τον Μαυρο καβαλλαρη (τον Πλαστηρα), με την μουσικη του Σταματη Σπανουδακη.
Καλησπέρα σας κ. Σαββίδη και συγχαρητήρια για τις εκπομπές και για τα άρθρα σας.
Θεωρώ ότι το παρόν άρθρο σας είναι αρκετά ενδιαφέρον διότι αναφέρεται σε μια συλλογιστική και έναν προβληματισμό που αφορά την κοινωνικοπολιτιστική προσέγγιση των δύο λαών. Αυτή η προσέγγιση κατά τη γνώμη μου είναι μια θεμελιώδη συνθήκη για την ειρηνική συνύπαρξη των δύο λαών. Αυτή η προβληματική έχει απασχολήσει για δεκαετίες τους προοδευτικούς και ειδικότερα τους σοσιαλιστικούς και ριζοσπαστικούς χώρους των δύο λαών.
Κατά την γνώμη μου όμως όταν αυτός ο προβληματισμός ξεκινά από λάθος αφετηρία όπως στο άρθρο σας καταλήγει να ευνουχίζει τη προσπάθεια αυτή. Η θέση ότι η ερντογανική ρητορία εναντίων της χώρας μας βρίσκει ένθερμους υποστηρικτές στο κοινό του και άρα, κατά την σκέψη σας, πρέπει να από την δική μας πλευρά να ελαχιστοποιήσουμε αυτή την απόδοχή της από την τούρκικη κοινωνία, κατά την αποψή μου δε μπορεί να σταθεί σαν αφετηριακή ιδέα. Το ίδιο δηλητήριο που χύνει εναντίων της χώρας μας ο Ερντογάν χύνεται και από το δικό μας ελληνικό κατεστημένο ενάντια στους τούρκους. Σίγουρα όχι με τη ίδια ένταση διότι άλλη η ισχύς των συμφερόντων της τουρκικής προνομιούχας τάξης σε σχέση με τη αδυνατισμένη δική μας. Η αποδοχή ή όχι μιας επιθετικής ρητορικής της εξουσίας ενός κράτους από τον λαό της δε μπορεί να επηρεαστεί από τη δράση μιας άλλης εξουσίας ενός δεύτερου κράτους. Ιστορικά πουθενά δεν αποδείχτηκε κάτι τέτοιο. Η ιδεολογική κρατική προπαγάνδα πάντοτε υπερισχύει της οποιαδήποτε άλλης. Αν πάρουμε για παράδειγμα ένα ακραίο, αλλά εύκολα αντιληπτό, ιστορικό παράδειγμα της ναζιστικής ρητορικής καταλαβαίνουμε νομίζω ότι η διεισδυτικότητά της στο γερμανικό λαό δεν θα μπορούσε να εξαρτηθεί από την τυχόν πολιτιστική επιθετική δράση των γειτονικών χωρών τα οποιά κράτη ούτε ήθελαν ούτε μπορούσαν να υιοθετήσουν μια τέτοια φιλοπολιτιστική προπαγάνδα έναντι της Γερμανίας.
Η κοινωνική και πολιτιστική προσέγγιση της ελληνικής και τουρκικής κοινωνίας θα γίνει με προοδευτικό πρόσημο και με κριτήριο την ευημερία και των δύο λαών αλλιώς αυτή δε θα υπάρξει. Η προσέγγιση αυτή θα συντελείται αντικειμενικά στο βαθμό που συνειδητοποιείται και από τους δύο λαούς η αναγκαιότητα κοινού πολιτικού αγώνα ενάντια στις προνομιούχες ομάδες (ελληνικής και τούρκικης) των χωρών. Ομάδες που καλλιεργούν τον ανταγωνισμό σε πρώτη φάση οικονομικό και σε δευτερευόντα ρόλο κοινωνικοπολιτισμικό μεταξύ των δύο χωρών με σκοπό την ισχυροποίησή τους στο εσωτερικό κρατικό πλαίσιο αλλά και στο ευρύτερο γεωστρατηγικό πλαίσιο.
Θωμάς Κοκέττης?
Δεν διεκδικώ ούτε το αλάθητο ούτε τίτλους τουρκολόγου. Μπορεί λίγα ή πολλά από αυτά που έγραψα να είναι λάθος ως εκτιμήσεις. Το θέμα ήθελα να ανοίξω και με κάποιες προτάσεις να δείξω τι σκέφτομαι.
Δεν δέχομαι, όμως, πως τα προβλήματα της ανθρωπότητας (και των Ελληνοτουρκικών ) θα λυθούν όταν οι προοδευτικές δυνάμεις (παλαιότερα λέγαμε οι προλετάριοι) συνασπιστούν κατά των εκμεταλλευτών τους στις δύο χώρες.
Είναι μια θεωρία της Κομμουνιστικής Διεθνούς η οποία είναι, νομίζω, ξεπερασμένη. Πουθενά δεν αποδείχτηκε.
Σας ευχαριστώ, πάντως, για την παρέμβασή σας.
Παντελή πουθενά δεν υπήρχε πρόθεση ν αμφισβητηθούν όσα πρότεινες.
Αντίθετα προσπάθησα να δώσω μια προέκταση στις σκέψεις σου.
Εν πάση περιπτώσει ξέρεις ότι εκτιμούμε παρά πολύ τις σκέψεις σου και για αυτό τόσα χρόνια εδώ μέσα.
Βέβαια πρώτα εκτιμούμε την εκ καταγωγής προσωπικότητα σου.
Κύριε Σαββίδη,
Εκεί που έχουν φθάσει τα πράγματα με την Τουρκία και, δυστυχώς, όχι μόνο, δεν έχουμε την πολυτέλεια χρόνου να συζητούμε για άλλα είδη ισχύος, παρά μόνο για το τρίτο, την σκληρή ισχύ. Και αυτή την ισχύ, όχι μόνο την έχουμε χρόνια τώρα αποκλείσει, προτιμώντας να υποχωρούμε, αλλά και παραμελήσει, ελπίζοντας σε κάποιες ΕΕ και ΝΑΤΟ, που έχουν αποδειχθεί εντελώς αδύναμα να αποτρέψουν μία σύρραξη με την Τουρκία και τούς συμπαραστάτες της, κυρίως την Αλβανία. Αντιθέτως, μάλιστα, ΕΕ και ΝΑΤΟ, αντί να λαμβάνουν πράγματι σκληρά μέτρα κατά τού επιθετικού/επιθετικών γείτονος/γειτόνων μας, την μεν Τουρκία καλούσαν μέχρι χθες να ενταχθεί στην ΕΕ, σφυρίζοντας αδιάφορα για τα Κατεχόμενα, τα casus belli κλπ., ενώ την Αλβανία, με την δική μας έγκριση, βεβαίως-βεβαίως, ήδη ενέταξαν στο ΝΑΤΟ και κόπτονται να εντάξουν και στην ΕΕ, αδιαφορώντας πλήρως για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της εκεί ελληνικής μειονότητος, την παραγωγή και εξαγωγή χασίς και την ανάμειξη ως και των κυβερνώντων στο λαθρεμπόριο ναρκωτικών.
Συνεπώς, μη έχοντες αξιοπίστους συμμάχους, κι έχοντας μείνει γυμνοί απέναντι στην τουρκική (κυρίως) επιθετικότητα/επεκτατικότητα, η οποία μόνο με στρατιωτικά πια μέσα μπορεί να αντιμετωπισθεί, ο κίνδυνος διαλύσεως τής χώρας μας είναι ορατός και κάθε άλλη προτεινόμενη (ειρηνική) λύση είναι μάλλον χάσιμο χρόνου. Όπως τόνισα παραπάνω (σχόλια 2 και 2.1.1), δυστυχώς, δεν έχουμε πια χρόνο μπροστά μας. Αφήσαμε να σπαταληθεί ασκόπως ο καιρός, βαυκαλιζόμενοι ότι είμεθα στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ και τώρα τρέχουμε και δεν φθάνουμε.
Τι μπορούμε/πρέπει να κάνουμε; Δυστυχώς, δεν έχω ιδέα. Το μόνο που ΔΕΝ πρέπει να κάνουμε, κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι να αναλώνουμε χρόνο και φαιά ουσία σε λύσεις που και ανεφάρμοστες είναι και μη εφαρμόσιμες, λόγω ελλείψεως χρόνου.
Κι αν ακόμα είναι έτσι υπάρχει το μετά το οποίο είναι επίσης θέμα διαχείρισης.
Το σκεπτικό μας για το μετά ορίζει τις σημερινές κινήσεις.
Τώρα αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κάνει χρήση δύναμης και θα την έκανε κάποιος άλλος δες την πρόταση του βαθέως κράτους του Στέφανου.
Δες επίσης τις νέες από διάφορους καταχώρησεις , Φώσκολος νομίζω ο τελευταίος, ότι οι υδρογονάνθρακες είναι σ όλο το νότιο Αιγαίο κάτι που αφήνουν έξω στις συζητήσεις. Όσο για το ποιος είναι μαζί μας μόνο οι ΗΠΑ πιθανόν να επέμβουν και μάλιστα δυναμικά.Οι άλλοι (Γερμανία) μάλλον είναι στην πολιτική τους η μείωση της Ελλάδας.
Πιθανόν να επέμβουν οι ΗΠΑ δυναμικά; Υπέρ της Ελλάδας εννοείς;
Μήπως βλέπεις πολλές Αμερικάνικες ταινίες;
“Όσο για το ποιος είναι μαζί μας μόνο οι ΗΠΑ πιθανόν να επέμβουν και μάλιστα δυναμικά”
Άλλο εννοώ με το “μη έχοντες αξιοπίστους συμμάχους” και όχι ποιος θα επέμβει, όπως την νύκτα των Ιμίων, πώς και γιατί.
Ούτε το άρθρο κατάλαβες, ούτε και το δικό μου σχόλιο. Τι συμβαίνει;
Αν κρίνω σωστά από τον αριθμό τού σχολίου σου, Χρίστο, απαντάς σε μένα. Όμως, ειλικρινά δεν βγάζω και πολύ νόημα απ’ αυτά που γράφεις. Γίνε λίγο σαφέστερος. Τι πάει να πει “υπάρχει το μετά”; Ποιο … “μετά” και γιατί πράγμα.
Δεν αναφέρθηκα σε κανένα κόμμα, αλλά στο κατά πόσο το να εξετάζουμε την ήπια ισχύ, όπως γράφει ο κ. Σαββίδης, έχει νόημα αυτή την στιγμή.
Ποιο είναι το “βαθύ κράτος”;
Ποιες νέες καταχωρήσεις; Αυτήν, ας πούμε;
Ξέρεις ποιο είναι το πρόβλημα?
Όποια κυβέρνηση κι αν είναι επάνω οι μισοί είναι εναντίον και θέλουν την άλλη μέρα εκλογές.
Ότι πρέπει να σεβαστούμε αυτούς που την ψήφισαν είναι άγνωστη έννοια.
Ότι η κάθε κυβέρνηση είναι ο εκπρόσωπος μας στο εξωτερικό καμία σχέση.
Οι Τούρκοι απέναντι κι εμείς τον χαβά μας.
Τι θα πει “να σεβαστούμε αυτούς που την ψήφισαν”; Να μην κάνουμε αντιπολίτευση, να μην αντιδρούμε στα λάθη της, να σεβαστούμε την ανοησία όσων πίστεψαν στο “εμείς θα παίζουμε την λύρα και οι αγορές θα χορεύουν πεντοζάλη”, να μην βλέπουμε τα capital controls, που έφεραν οι μαγκιές τού Βαρουφάκη και τού ανώριμου καταληψία και τα καραγκιοζιλίκια τού “δημοψηφίσματος”, αλλά να τον ψηφίζουμε και δεύτερη φορά, παρά το ότι κορόιδεψε αισχρά, όπως προφανώς έκαμες εσύ;
“Ότι η κάθε κυβέρνηση είναι ο εκπρόσωπος μας στο εξωτερικό καμία σχέση.
Οι Τούρκοι απέναντι κι εμείς τον χαβά μας”
Δηλαδή; Να τούς αφήσουμε να ξεπουλήσουν Μακεδονία, Θράκη, Αιγαίο, επειδή μερικοί ανεγκέφαλοι τούς ψήφισαν; Τι ακριβώς εννοείς; Αυτό θα πει να “σεβαστούμε αυτούς που την ψήφισαν”;
Το ζήτημα και η εξέλιξή/αναβάθμισή του το τελευταίο διάστημα θα πρέπει να εξετάζεται στο πλαίσιο των ευρύτερων κινήσεων, όπως για παράδειγμα αυτά που ειπώθηκαν χθες στη σύνοδο ασφαλείας από τον Νετανιάχου και λοιπούς ηγέτες και στελέχη.
Όταν και όσοι προσεγγίζουν τα εθνικά μας μέσα από το πρίσμα του εθνικού αφηγήματος ενώ γνωρίζουν το τί συμβαίνει γύρω μας, το λιγότερο υποκύπτουν εθελοντικά στις απαιτήσεις του βαθέους κράτους, που δεν είναι κατ’ανάγκην κακό, όμως ταυτόχρονα είναι και…γελοίο.
Το Hi δεν με προσδιορίζει…
Για τον Χρήστο:
Δεν το παίζω ούτε πολύξερος, ούτε αλάνθαστος. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να αμφισβητεί τις γνώσεις, τις προτάσεις και αυτά που γράφω. Αυτό είναι απολύτως λογικό, θεμιτό και αποδεκτό.
Αλλά εδώ δεν επρόκειτο περί αυτού.
Διάβασε το κείμενο και διάβασε και το σχόλιο του suspicious. Εάν βρεις ένα απο όσα σχολιάζει που να περιλαμβάνεται στο κείμενό μου, θα ζητήσω συγνώμη με τον πλέον ταπεινωτικό τρόπο.
Άλλα έγραψα εγώ, εντελώς διαφορετικά λέει αυτός. Πού υπάρχει στο κείμενό μου η διάκριση Θεσσαλονίκης- Αθήνας;
Προσπαθώ να καταλάβω τι συμβαίνει:
-Είναι κομπιούτερ;
-Δεν μπορεί να καταλάβει τι διαβάζει.
-Παίρνει γραμμή και μπέρδεψε τα κείμενα;
Τι άλλο;
Πες μου σε παρακαλώ τι απο όσα σχολιάζει θίγω στο κείμενο.
Τώρα, σε ό,τι σε αφορά:
Κάνω μια πρόταση για έναν νέο ρόλο της ΕΡΤ3. Το θέμα αυτό είναι ένα απο τα πέντε έξη που σχολιάζω στο άρθρο. Το απομονώνεις και γράφεις την άποψή σου. Καλά κάνεις.Μπορείς να έχεις όποια άποψη θέλεις και θα τη σεβαστώ. Αλλά εγώ αλλού εστίαζα. Ψάχνω τρόπους ήπιας πολιτικής απέναντι στην Τουρκία. Μπορεί, ό,τι πρότεινα να είναι λάθος. Γράψε τα δικά σου. Ας γράψουν και οι άλλοι.
Υπάρχει και ένας τρόπος που ασκούν τη δουλειά τους τα κανάλια, έστω και τα κρατικά. Δεν μπορεί να φαίνονται το μακρύ χέρι της κυβερνητικής πολιτικής. Ούτε και να είναι.
Αυτά με ενόχλησαν και όχι οι διαφορετικές θέσεις. Προτείνετε κάτι. Φοβάμαι πως δεν έχει γίνει αντιληπτό σε ποιά κρίσιμη στιγμή βρισκόμαστε.
Παντελή υπάρχει όμως παράπονο , με κατέταξες στους νότιους !
Καλή σαρακοστή σε όλους, πιστεύουν δεν πιστεύουν ,τηρούν δεν την τηρούν ,περνάει ο χειμώνας κι έρχεται η ανάσταση , ο καθένας όπως την προσεγγίζει.
Ερχεται και η Ανασταση του ΧΡΙΣΤΟΥ και της Πατριδος Αμην και ποτε. Καλη σαρακοστη.